عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۹۵۸
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۷
مفاتیح الحیات//
امام صادق (ع) می فرمایند: خدا لباس شهرت را دشمن دارد؛ همچنین می فرمایند: برای خواری مرد همان بس که لباسی انگشت نما و بدنام کننده بپوشد.
عقیقپوشش های پسندیده و ناپسند در متن زیر برگرفته از کتاب مفاتیح الحیات اثر آیت الله جوادی آملی مرور می شود:
 

پوشش های پسندیده
رسول خدا (ص) می فرمایند: برای حضور در میان برادران دینی، لباستان را آراسته و لوازم خود را به اصلاح آرید به گونه ای که در میان مردم مانند خالی نمودار و برجسته باشید زیرا خدا زشتی و زشت نمایی را دوست ندارد (الجامع الصغیر، ج1 ، ص 388) همچنین می فرمایند: لباس سفید از هر لباسی برای شما بهتر است، پس آن را بپوشید و مردگانتان را در آن کفن کنید (دعائم الاسلام، ج2، ص 161)؛ نیز می فرمایند: تا پایان عمر پوشیدن لباس پشمین را ترک نمی کنم تا پس از من سنت شود. (علل الشرایع، ص 130)
امیر مومنان (ع) می فرمایند: لباس پنبه ای بپوشید چرا که آن لباس رسول خدا (ص) و لباس ما (اهل بیت) است و آن حضرت لباس پشمین و مویین را جز هنگام بیماری نمی پوشید. (مکارم الاخلاق، ص 103) البته این بدان معناست که هر یک از لباس پشمی و پنبه ای در مورد مناسب خود سزاوار پوشیدن است.
راوی گوید: هر گاه امام حسن (ع) برای اقامه نماز برمی خاستند بهترین لباس را می پوشیدند. پرسیدند: چرا بهترین لباس خود را می پوشید؟ فرمودند: خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد، پس خود را برای پروردگارم زیبا می کنم و او می فرماید: "در هر مسجدی خود را بیارایید" از این رو دوست دارم بهترین لباسم را بپوشم. (تفسیر العیاشی، ج2، ص 14)
امام صادق (ع) می فرمایند: کتان را (جمله) لباس پیامبران است (مکارم الاخلاق، ص 104)همچنین می فرماید: روز جمعه خود را بیارایید و پاکیزه ترین لباستان را بپوشید.(الفقیه، ج1، ص 116)
راوی می گوید: امام رضا (ع) در تابستان بر حصیری می نشستند و در زمستان بر زیراندازی مویین و لباسش خشن بود اما چون در میان مردم حاضر می شدند لباس آراسته بر تن می کردند.(عیون اخبار الرضا، ج2، ص 178)
امام رضا (ع) می فرمایند: روز جمعه مستحب است که مرد عمامه بر سر نهد و بهترین و پاکیزه ترین لباسش را بپوشد و با بهترین عطر خود را خوش بو کند.(الفقیه، ج1، ص 425)
 

پوشش های ناپسند
رسول خدا (ص) می فرمایند: هلاکت زنان امت من در دو چیز سرخ فام است: طلا و لباس نازک (تنبیه الخواطر و نزهة الناظر، ج1، ص 3) و نیز می فرمایند: ای علی! هر مردی از همسرش اطاعت کند خدا او را به رو در جهنم افکند. علی (ع) پرسیدند: این چه اطاعتی است؟ فرمودند: در پوشیدن لباس نازک به وی اجازه دهد (مکارم الاخلاق، ص 438) همان گرامی به علی (ع) فرمودند: ای برادر! به تو سفارشی کنم آن را رعایت کن که شاید خدا سودی به تو برساند: لباس خشن و مناسب اندام بپوش تا غرور و تکبر تو را نگیرد(الجامع الصغیر، ج1، ص 468)؛ همچنین فرمودند: از خصلت هایی که موجب هلاکت قوم لوط شد پوشیدن حریر (ابریشم) بود.(همان، ج2، ص 155)
امیرمومنان (ع) می فرمایند: شش چیز از اخلاق قوم لوط در این امت است: پوشیدن روپوش بلند از روی تکبر که بر زمین کشیده می شود، گشودن و باز گذاشتن دکمه های پیراهن و قبا و ...(کتب الخصال، ص 331)؛ همچنین می فرمایند: لباس سیاه نپوشید چرا که آن لباس فرعون است (علل الشرایع، ص 347) و نیز می فرمایند: هر کس لباس فاخر بپوشد به تکبر گراید و متکبر در آتش دوزخ است.(ارشاد القلوب، ص 195)
امام باقر (ع) می فرمایند: رسول خدا (ص) امتش را از به دست کردن انگشتر طلا و پوشیدن انواع لباس زرباف و ابریشمی و ارغوانی نهی فرمودند.(قرب الاسناد، ص 34)
امیر مومنان (ع) پیوسته می فرمودند: امور این امت همواره به خیر و صلاح خواهد بود مادامی که به سان عجم ها (بیگانگان) غذا نخورند و لباس نپوشند، پس هر گاه چنین کردند، خدا خوارشان می کند.(المحاسن، ج2، ص 410)
امام صادق (ع) می فرمایند: کفش باریک و نوک دراز نپوشید چرا که آن کفش فرعون است و نخستین بار او آن را پوشید.(تحف العقول، ص 105)
به فرموده امام صادق (ع): رسول خدا (ص) مردان را از پوشیدن لباس زنان و زنان را از پوشیدن لباس مردان نهی می فرمود.(مکارم الخلاق، ص 118)
 

لباس شهرت
رسول خدا (ص) از انگشت نما شدن در هر دو سو (افراط و تفریط) نهی فرموده است: افراط در نازکی، نرمی و بلندی لباس یا تفریط در ضخامت، زبری و کوتاهی آن (الجامع الصغیر، ج2، ص 691) و نیز می فرمایند: لباسی را که در زیبایی یا زشتی شهرت دارد نپوشید.(همان، ص 703)
امام حسین (ع) می فرمایند: هز کس لباس شهرت بپوشد خدا روز قیام لباسی از آتش بر او بپوشاند.(الکافی، ج 6، ص 445)
امام صادق (ع) می فرمایند: خدا لباس شهرت را دشمن دارد(همان) همچنین می فرماید: برای خواری مرد همان بس که لباسی انگشت نما و بد نام کننده بپوشد.(مکارم الاخلاق، ص 116)


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین