عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۷۶
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
عقیق: چند سال پیش به همراه جمعی از دوستان سفری زیارتی به سرزمین شام داشتم.  برای زیارت دخت حسین بن علی (ع) باید ازبازار قدیمی دمشق که بافت سنتی اش را کاملاً حفظ کرده، بگذری درانتهای این بازار هزارتوی که هرکدام از دالانهای تنگ و کوچکش چندین مغازه را در برگرفته است، بارگاه کوچکی قرار دارد که دلهای عاشقان سید الشهداء(ع) را به ماجرای پر سوز و گداز عاشورای 61 هجری گره می‌زند.
صحن سرپوشیده و حریمی به کوچکی سن و سال دختر سه ساله اباعبدا... الحسین(ع). به همین سادگی...
این بقعه کوچک اما پر شکوه، در جنب مسجد اموی یا همان کلیسای سابق روم باستان قرار گرفته است. راهنمای گروه که مردی اهل دمشق و مسلط به زبان فارسی بود، گفت: این مکان همان خرابه شام است که رقیه خاتون در آن به شهادت رسید و بدن مطهرش به خاک سپرده شد.
به گفته او این مکان را ایرانی‌ها ساخته اند. راهنمایان و دفاتر موجود در زیارتگاه رقیه خاتون(س) به خوبی فارسی می‌دانستند و به گفته برخی ایرانی بودند. به هر روی، اینکه ساخت و اداره بارگاه بنت الحسین(ع) به دست ایرانی‌ها صورت گرفته، امری که همه آن را قبول دارند، اما اینکه چه شخصی بانی این کار بوده و اولین جرقه را برای احیای نام اهل بیت(ع) در سرزمین اسارت آنان، زده است سؤالی بود که یکی از فعالان فرهنگی تهران به آن پاسخ گفت. چندی پیش موسسه تحقیقاتی امام موسی صدر، مصاحبه‌ای با استاد غفور سلطانی؛ رییس مؤسسه دارالتحفیظ القرآن تهران منتشر کرد که در آن از واقعیتی تاریخی پرده برداشت.
به گفته سلطانی، آشنایی اش از طریق مسجد امام حسین (ع) و آیت ا... سید رضا صدر که امامت و تولیت این مسجد را بر عهده داشتند آغاز شد و تداوم یافت. به گونه‌ای که در امور مسجد و سایر امور فرهنگی و خیریه همکاری نزدیکی با ایشان داشته است.
رئیس مؤسسه دارالتحفیظ القرآن الکریم تهران که از بانیان و خیران فعال در ساخت حرم حضرت رقیه (س) در شهر دمشق است، درباره چگونگی ساخت این مکان مقدس چنین روایت می‌کند: ما و تعدادی از دوستان تصمیم داشتیم برای حضرت رقیه کاری انجام دهیم و حرم مناسبی را روی قبر مطهر ایشان بسازیم. با وجود تلاش‌هایی که انجام دادیم، به علت مخالفت دولت سوریه این کار انجام نشد تا این‌که از طریق حاج آقا رضا صدر و دوست دیگری به نام حاج آقا امین رضوی با امام موسی صدر مرتبط شدیم و موضوع را به اطلاع ایشان رساندیم. ایشان از آن‌جا که رابطه نزدیکی با حافظ اسد رئیس جمهور سوریه داشت، آمادگی و تمایل ما را که دیدند اقدام کردند و با حافظ اسد موضوع را در میان گذاشتند و موافقت او را جلب کردند. امام موسی صدر نامه‌ای برای دولت سوریه نوشتند.
در این نامه امام موسی صدر نتیجه اقدامات را بیان کرده و ضمن اعلام موافقت دولت سوریه، چگونگی تولیت و اداره حرم حضرت رقیه و ساخت درمانگاه برای فقرا و سایر مسائل را به‌خوبی تشریح کرده است و این نامه از اسناد مهمی است که نقش ایشان را به‌خوبی نشان می‌دهد. پس از این مرحله کار ساخت حرم شروع شد که هزینه آن را دوستان بازاری و متدین تأمین کردند.
بیان خاطره استاد سلطانی در ایام شهادت فرزند امام شهیدمان، بهانه‌ای برای یادی دوباره از امام موسی صدر بود تا در این روزها که به اربعین سیدالشهدا نزدیک می‌شویم دستهایمان را برای آزادی‌اش به آسمان بلند کنیم که: اللهم فک کل اسیر...

منبع: قدس آنلاین
کدخبرنگار:211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین