عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۵۰۵
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶
در نشست تخصصی «سبک زندگی قرآنی» مؤلفه‌های مهم برای رسیدن به این سبک زندگی مورد بحث قرار گرفت که در این بین حرکت برای رضای خدا، نگاه خوش‌بینانه به هستی و امید به آینده از مهم‌ترین عوامل تحقق زندگی قرآنی عنوان شد.

عقیق: نشست تخصصی «سبک زندگی قرآنی» با حضور حجت‌الاسلام «محمدحسین توانایی» استاد دانشگاه «امام‌صادق(ع)»، «رسول رسولی‌پور» رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه خوارزمی و استاد مدعو دانشگاه نوتردام آمریکا در سالن جلسات بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

سبک زندگی افراد در گرو نگرش به خلقت انسان‌ و جهان‌بینی است

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام محمدحسین توانایی استاد دانشگاه امام صادق(ع) در رابطه با تعریف سبک زندگی قرآنی، اظهار داشت:سبک زندگی افراد بر اساس جهان‌بینی نسبت به انسان مشخص می‌شود بر همین اساس در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی تفاوت‌های بسیاری وجود دارد.

وی با بیان اینکه باید مشخص شود که دین چه نگاهی به انسان دارد تا در ادامه بتوان سبک زندگی و سپس سبک زندگی قرآنی را تعریف کرد، خاطر نشان کرد: زندگی انسان در قالب چهار تعامل تعریف می‌شود؛ ارتباط با خدا، ارتباط با خود، ارتباط با دیگران و همچنین ارتباط با طبیعت که در احادیث و قرآن کریم برای هر کدام مؤلفه‌هایی مشخص شده است.

در ادامه رسولی‌پور استاد دانشگاه خوارزمی با اشاره به آیه 97 سوره مبارکه «نحل» خاطر نشان کرد: این آیه به حیات طیبه اشاره کرده است بنابراین برای تعریف مشخص از سبک زندگی قرآنی می‌توان از این آیه استفاده کرد.

وی با بیان اینکه سبک زندگی بر اساس انسان‌شناسی افراد مشخص می‌شود، افزود: راحت‌ترین تقسیم‌بندی برای سبک زندگی، ساده و غیرساده بودن آن است؛ زندگی ساده همان زندگی انبیا و زندگی غیر ساده سبک زندگی همراه با تجمل است چرا که در سبک زندگی اسلامی به پرهیز از اسراف توجه ویژه‌ای شده است.

رسولی‌پور با اشاره به اینکه سبک زندگی قرآنی با سایر سبک‌های زندگی تفاوت قابل توجهی دارد، تصریح کرد: خداوند انسان‌ها را متفاوت خلق کرده است بنابراین سبک زندگی هر کس نیز متفاوت است به طوری که به مؤلفه‌های متنوعی از جمله زندگی شهری و روستایی، منطقه جغرافیایی و سایر امور بستگی دارد اما می‌توان با ارائه راهکار‌های اصولی زندگی افراد را متناسب با سبک زندگی قرآنی هماهنگ ساخت.

در ادامه حجت‌الاسلام توانایی با بیان اینکه در سبک زندگی غربی محورهایی همچون سود و لذت دنیوی هدف از آفرینش انسان تعریف شده است، ادامه داد: در این نوع زندگی انسان آفریده شده تا بیشترین سود و لذت را در چارچوب قوانین جامعه خود ببرد و بعد به فنا برسد در حالی که در سبک زندگی قرآنی انسان دارای مبدأ و مقصد است.

رضای خدا، نگاه خوش‌بینانه به هستی و امید به آینده مهم‌ترین مؤلفه‌های سبک زندگی قرآنی است

وی در تأیید صحبت‌های رسولی‌پور با اشاره به اینکه سبک زندگی قرآنی تسهیل کننده چهار نوع ارتباط انسان با خود، با خدا، با دیگران و طبیعت است، گفت: سبک زندگی قرآنی را نمی‌توان به یک منطقه جغرافیایی محدود کرد؛ سبک زندگی قرآنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران همواره در جریان است و با نگاهی به هشت سال دفاع مقدس، برگزاری یوم‌الله 22 بهمن می‌توان جلوه‌هایی از تعامل ملت ایران با خدا، خود، دیگران و طبیعت را درک کرد.

حجت‌الاسلام توانایی با بیان اینکه در سبک زندگی قرآنی باید همواره برای رضای خدا گام برداشت، تصریح کرد: اگر جهان اسلام این گام بلند را بردارند و تمامی امور را برای رضای خدا انجام دهند می‌توانند به صورت عملی سبک زندگی قرآنی را به جهانیان معرفی کنند.

وی با بیان اینکه در سبک زندگی قرآنی افراد زندگی خود را بر اساس امید به آینده پایه‌ریزی می‌کنند، نگرش خوش‌بینانه به جهان هستی را از دیگر مؤلفه‌های سبک زندگی قرآنی عنوان کرد و افزود: بنا بر فرمایش آیت‌الله «جوادی آملی» جهنم هم زیبا است چرا که باعث می‌شود انسان از گناه دوری کند بنابراین اگر نگرش خوش‌بینانه به جهان هستی داشته باشیم زندگی ما نیز اسلامی و زیباتر خواهد شد.

در ادامه رسولی با اشاره به اینکه نگاه خوش‌بینانه نقطه آغازی برای بررسی وضعیت جامعه است، گفت: برای اینکه مشخص شود چقدر سبک زندگی افراد مطابق با سبک زندگی قرآنی است باید مؤلفه‌های مهم در سبک زندگی اسلامی و قرآنی را معرفی کرد به طور مثال در سبک زندگی غربی امنیت، رفاه، بهداشت و آموزش اصلی‌ترین موضوعات زندگی افراد تلقی می‌شود بنابراین برای داشتن جامعه‌ای قرآنی نیز باید از سبک زندگی قرآنی تعریف درستی ارائه کرد که در این راستا اخلاقمداری از اهمیت بسیاری برخوردار است.

رسولی با بیان اینکه در آیات 122 سوره مبارکه «انعام»، 69 و 70 سوره مبارکه «یس» بحث حیات و زنده بودن مطرح شده است، گفت: در این آیات خداوند زندگی قرآنی را معرفی کرده است پس برای شناخت سبک زندگی اسلامی و قرآنی باید به قرآن مراجعه کرد چرا که قرآن معجزه‌ای است که دل‌ها را زنده می‌کند.



منبع:فارس

211008



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین