عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۴۸۹
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۲
حجت الاسلام غرویان:
عضو جامعه المصطفی(ص) العالمیه با اشاره به اینکه ماه رمضان بهترین فرصت برای تبلیغ معارف دینی محسوب می شود، گفت: مبلغان در این ماه بیان احکام شرعی روزه را در اولویت قرار دهند.
عقیقماه مبارک رمضان فرصتی برای تجدید بیعت با مساجد است. بهترین زمان برای حضور در مسجد به عنوان خانه خدا و پاک کردن قلوب از هرگونه کدورت و شاید تکریم مساجد در ماه رمضان بیش از هر زمان دیگری نمود یابد چرا که مساجد در این ماه میزبان حجم عظیمی از روزه داران هستند بنابراین مردم حضوری متفاوت را در مساجد رقم می زنند که همانا از یک بُعد تکریم مساجد است.


 در راستای بررسی «تکریم مساجد در ماه مبارک رمضان» با حجت الاسلام و المسلمین «محسن غرویان» گفت وگویی انجام شده است که حاصل آن را می خوانید:


- با توجه به اینکه حضور مردم در طول ماه مبارک رمضان در مساجد چندبرابر می شود، به نظر شما برگزاری چه برنامه هایی در راستای بیان احکام و معارف دینی از کانال مسجد تاثیر و عمق بیشتری دارد؟

معتقدم بیان مسایل شرعی مربوط به «روزه» و احکام مرتبط با آن از بیشتریت موارد مورد ابتلا و سوال جامعه است. با توجه به موقعیت زمانی که در آن قرار داریم مردم بیشترین سوال را در این حوزه دارند. بنابراین به نظرم محور سخنرانی های ائمه جماعات و مبلغان مسجد اگر بیشتر در حوزه احکام مربوط به روزه باشد بهتر است.

فارغ از این بیان مسایل معرفتی، اخلاقی، فرهنگی، اقتصادی، از نظرگاه نگاه اسلامی در مساجد می تواند اثرگذاری وسیعی را در افکار روزه داران داشته باشد چراکه ماه رمضان دل ها آمادگی گوش کردن به چنین سخنانی را دارند.

ضمن اینکه با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» ارایه مباحث مرتبط با فرهنگ اسلامی و همچنین اقتصاد در نگاه اسلام می تواند بسیاری از شبهات یا سوالات را پاسخ گوید.

همچنین مسئله اخلاق نیز در برهه فعلی یکی از اصلی ترین مواردی است که جامعه ما به آن نیاز دارد، به هرحال باید وضعیت اخلاقی جامعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.


- با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان مردم حضور پررنگ تری در مساجد دارند، فکر می کنید حفظ این فضا در ماه های آتی از چه طریقی ممکن می شود؟


تنها چیزی که می تواند این روحیه را در طول سال حفظ کند توجه انسان است، اراده و توجه انسان حافظ آن حس و حالت معنوی ماه رمضان در دیگر ماه ها است، هین نکته که هر روزه داری توجه کند که ماه رمضان یک شروع خوب برای کل سال است و روزه بر اساس معرفت و  آگاهی سبب بینش با طنی انسان خواهد شد شروعی برای نگاه داشتن همین سیره در ماه های آتی سال است چراکه در این ماه بینش باطنی معنای خاصی می یابد بنابراینباید عنصر معرفت را در وجود تقویت کرد.

- این مسئله به ویژه برای افرادی که چندان رویکرد دینی نداشته اند و ماه رمضان فرصتی برای تحول آنان بوده است چگونه ممکن می شود؟

در رابطه با چنین افرادی نیز معتقدم که عنصر معرفتی باید تقویت شود، به هرحال قدم گذاشتن در مسیر الهی و لذت حرکت در این مسیر به اندازه ای که است که فرد با هر درجه از ایمان زمانی که در این مسیر قرار گرفت از آن فاصله نمی گ یرد، معنویت لذت خاصی دارد و اگر انسان ارتباط با خدا ا لمس کند قطعا آثار این ارتباط را در آرامش روحی و زندگی خود در سطح اجتماع خواهد دید.


البته بعضا ممکن است که این رویکرد در ماه های آتی تا اندازه ی کمرنگ شود چراکه انسان از فضای خاس روزه داری خارج شده و به زندگی عادی بر می گردد و به طبع در این شرایط توجه اش کمتر خواهد شد اما قطعا اگر با خلوص نیت قدم در راه حق برداشته باشد این توجه به ذات حق تعالی از بین نمی رود. آنچه که اهمیت دارد اراده انسان هاست، انسان می تواند با اراده خود یک حالت روحی ممعنوی را حفظ کند.


- حضور در مساجد تا چه اندازه در حفظ این روحیه موثر است؟


مسجد همان طور که از نام اش پیداست محل سجده است، سجده در واقع عمیق ترین حالت خضوع انسان در برابر پروردگار محسوب می شود و فضای مسجد نیز فضایی است که به انسان حس و حال معنوی ویژه ای را منتقل می کند چراکه مکان ها از حسث انتساب با خداوند تاثرگذاری متفاوتی دارند، مسجد بیشترین انتساب را به خداوند دارد لذا هرچه حضور انسان در این مکان ها بیشتر باشد انسان احساس ارتباط بیشتری را با خداوند می کند که اثر این حضور در رفتار و روحیه او کاملا مشهود است.

- تکریم مساجد در ماه رمضان با توجه به مراجعه حداکثری مردم از چه مسیری ممکن خواهد بود؟

بهترین تکریم مسجد آن است که انسان به فلسفه عبادت برسد و به آن توجه کند. البته تمیز کردن مساجد، رنگ آمیزی و زیباسازی مساجد کار خوبی است اما بهترین تکریم برای مسجد آن است که انسان فلسفه عبادت و ارتباط با خدا را درک کند که به نظر من بهترین فلسفه عبادت همان اخلاق است یعنی سعی کنیم که اخلاق خودمان را با دیگران حسنه کنیم این بهترین تکریم مساجد است که ما از مسجد آن طرز زندگی و سبک زندگی اسلامی الهی را بیاموزیم.


همچنین با توجه به اینکه مساجد در طول ماه مبارک رمضان بیشترین برنامه را دارند لذا فرصت مناسبی است که از این زمان یک ماهه استفاده بهینه شود و در عین حال این برنامه ها در ماه های آتی ادامه یابد تا روحیه عبادت و بندگی همچنان در دل های مردم زنده بماند آنچنان که در ماه رمضان چنین روحیه ای در مردم مشهود بود.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین