عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۲۹۷
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲
معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي، ويژه برنامه‌هاي حرم مطهر رضوي در ماه مبارك رمضان را تشريح كرد.

عقیق:حجت الاسلام سيد جلال حسيني، در نشستي خبري به تشريح برنامه‌هاي حرم مطهر رضوي در ماه مبارك رمضان پرداخت و با اشاره به آيه «ياايها الذين امنوا كتب عليكم الصيام…» گفت: در اين آيه شريفه هدف روزه، كسب تقوا معرفي شده است، كسي كه درصدد خودسازي و تهذيب نفس است بايد به دنبال زمينه آن نيز باشد و چه بستري مناسب‌تر از ماه مبارك رمضان كه ماه نزول قرآن است و در آن شب قدري است كه از هزار ماه برتر است.

وي، ملاك قبولي اعمال در ماه مبارك رمضان را ميزان تغييرات رفتاري فرد پس از اين ماه دانست و گفت: رمضان فرصتي طلايي جهت يك رويداد بزرگ در تكامل انسان است، اگر پس از اين ماه مبارك تغييري در رفتار و اعمالمان نباشد جز گرسنگي و تشنگي ماحصلي از اين ماه نداشته‌ايم.

حرم مطهر رضوي؛ تجلي گاه پيوند قرآن و عترت

حسيني با بيان اين مطلب كه معاونت تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي همه تلاش خود را به كار گرفته است تا زمينه بهره مندي هرچه بيشتر زائران و مجاوران از اين خوان پربركت را فراهم كند تصريح كرد: نخستين رويكرد ما در برنامه‌هاي اين ماه كه بهار قرآن است، تعميق معارف و بينش ديني زائران به مباحث و مسائل قرآني است.

وي بيان داشت: حرم مطهر امام علي بن موسي الرضا (ع) تجلي‌گاه پيوند جاودانه قرآن و عترت (ثقلين) است و ما همواره در پي آنيم كه نمونه و الگويي از چگونگي پيوند قرآن و عترت به جهان اسلام ارائه دهيم ومبناي ما در برنامه‌هاي قرآني حرم مطهر اين است كه تا حد امكان معارف ناب قرآن را در دسترس عموم قرار دهيم و زمينه شناخت همگان از اين كتاب آسماني را فراهم كنيم.

معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي ابراز داشت: برگزاري
۳۰ جلسه تفسير قرآن با حضور استاد محسن قرائتي كه در صحن جامع رضوي شب‌ها ساعت ۲۱:۳۰ اجرا مي‌شود از جمله برنامه‌هاي قرآني در شب‌هاي ماه مبارك رمضان است.

وي، برگزاري روزانه
۴ جلسه تفسيري در قالب آموزش روخواني، ترتيل، تدبر در قرآن و تفسير را از ديگر برنامه‌هاي ماه مبارك رمضان دانست و گفت: اين جلسات با حضور اساتيد و قاريان برجسته در حرم مطهر رضوي در ساعت‌هاي قبل و بعد از نماز ظهر و عصر و يك ساعت قبل از افطار برگزار مي‌شود.

حسيني با اشاره به قرائت ترتيل خواني قرآن مجيد در حرم مطهر رضوي كه يكي از برنامه‌هاي شاخص ماه مبارك رمضان است افزود: برگزاري
۱۲ جلسه ترتيل قرآن و حضورمستقيم نيم ميليوني زائران و مجاوران، اين محافل را هر چه با شكوهتر خواهد كرد.

برپايي محافل انس با قرآن با حضور قاريان برجسته جهان اسلام

حجت الاسلام حسيني گفت: امسال در ماه مبارك رمضان
۳۰ محفل انس با قرآن به صورت ويژه برگزار خواهد شد كه در اين محافل قرآني ضمن بهره‌گيري از قاريان و حفاظ ايراني، از قاريان بين المللي نيز بهره‌مند خواهيم شد.

وي عنوان كرد: قاري سوري، استاد رضوان، استاد حسنين و محمود شحات انور در كنار
۱۷۰ قاري ديگر در اين مراسم حضور دارند.

معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي در خصوص زمان و مكان برگزاري اين محافل ابراز داشت: محافل انس با قرآن قبل از اقامه نماز مغرب و عشاء در دارالقرآن الكريم حرم مطهر رضوي برگزار مي‌شود. وي در ادامه افزود: بانوان زائر نيز همه روزه ساعت
۱۰:۳۰ صبح مي‌توانند از محافل انس با قرآن كه به صورت ويژه در دارالقرآن الكريم حرم مطهر رضوي برگزار مي‌شود، بهر‌ه‌مند شوند.

برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي در
۸۲ مسجد و مدرسه قرآني

معاون تبليغات و ارتباطات آستان قدس رضوي اظهار داشت: برگزاري كلاس‌هاي آموزش قرآن، جلسات و كارگاههاي آموزشي يكي ديگر از برنامه‌هاي فرهنگي است كه در ايام ماه مهماني خدا از سوي اداره تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي برگزار خواهد شد.

وي گفت: اين كلاس‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي در
۷۲ مسجد وابسته به آستان قدس رضوي و ۱۰ مدرسه قرآني در سطح شهر مشهد برگزار مي‌شود كه در رشته‌هاي مختلف از روخواني تا سطوح بالا، به فراگيران آموزش داده خواهد شد.

حسيني حضور در نمايشگاه بين‌المللي قرآن در مشهد را از ديگر برنامه‌هاي فرهنگي در ماه مبارك رمضان ذكر كرد و افزود: اين نمايشگاه از
۹ تا ۱۶ ماه مبارك رمضان برپا مي‌شود و علاوه بر معاونت تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي، موسسه آفرينش‌هاي هنري، سازمان كتابخانه‌ها و موزه‌ها، موسسه به نشر، دانشگاه امام رضا (ع) و علوم اسلامي رضوي و بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي نيز در آن شركت خواهند داشت.

حضور
۷۰۰ هزار نفر در با شكوهترين محفل قرآني جهان اسلام

وي برگزاري باشكوهترين محفل قرآني جهان اسلام را از ابتكارات فرهنگي حرم مطهر رضوي دانست و گفت: در شب
۲۳ ماه مبارك رمضان، سوره‌هاي روم، دخان و عنكبوت كه از اعمال مستحبي آن شب‌ها است، قرائت خواهد شد.

حسيني گفت: اين مراسم با حضور قاريان مصري و ايراني به صورت ترتيل و در جمع باشكوه و پرشور زائران و مجاوران هم‌خواني خواهد شد كه پيش‌بيني مي‌شود حدود
۷۰۰ هزار نفر از اين محافل بهره‌مند مي‌شوند.

برگزاري
۵۰۰ جلسه سخنراني و بيان احكام

معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي با اشاره به برگزاري جلسات تبيين معارف در ايام ماه مبارك رمضان گفت:
۵۰۰ جلسه سخنراني و بيان احكام براي عموم ۲۰۰ برنامه سخنراني و بيان احكام ويژه خواهران و ۳۰۰ جلسه ويژه برادران و با موضوعاتي همچون اخلاق در قرآن، نهج البلاغه، شرح ادعيه، شرح دعاي ابو حمزه و افتتاح و سبك زندگي قرآني برگزار مي‌شود.

وي، حجج اسلام والمسلمين كازروني، حسيني اراكي، محسن قرائتي، سيد مهدي مير باقري، ماندگاري، طبابائي و فرزانه را از جمله سخنرانان اين جلسات ذكر كرد.

برگزاري
۲۴۰ جلسه قرائت زيارت امين الله در ايام ماه مبارك رمضان

معاون تبليغات و ارتباطات آستان قدس رضوي افزود: زيارت امين الله در ماه مبارك رمضان بعد از نماز صبح و ظهر در همه رواق‌ها و شبستان‌هاي حرم مطهر رضوي قرائت خواهد شد. حسيني با اشاره به اين كه ماه رمضان، فرصت مغتنمي است كه با زمزمه‌هاي عارفانه و مناجات خواني، عاشقان و مهمانان اين ماه با گام نهادن در نردبان كمال و فضيلت پله پله به معبود خويش نزديك‌تر شويم، ابراز داشت: برنامه نجواي عارفانه در قالب قرائت ادعيه و مناجات‌خواني كه از مهم‌ترين آن‌ها قرائت مناجات سحر است، به اجرا در مي‌آيد.

وي گفت: اين مراسم با شكوه در رواق بزرگ امام خميني (ره) با حضور مداحاني از جمله محمود كريمي، احمد واعظي، سيد مهدي ميرداماد و حيدر زاده همراه با قرائت دعاي مجير در روزهاي
۱۴، ۱۳و ۱۵ ماه مبارك رمضان اجرا خواهد شد.


منبع:حج
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین