عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۲۴۴
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پاسخ به پرسش‌های مقلدان خود حکم غلط خواندن قرآن و نیز کار در شهرهای بسیار گرم و تکلیف دختران تازه بلوغ شده را تبیین کرده‌اند.
عقیقمتن استفتا ء ایشان به این شرح ذیل است :

سن بلوغ زن نه سال در رساله ذكر شده است و تكليف بر او واجب است، در حالي‌كه دختر اين قدر كوچك است كه اگر روزه بگيرد مريض مي‌شود بلكه نمي‌تواند روزه بگيرد و علامت بلوغ ديگر هم ندارد، تكليف ايشان چيست؟

 سن تكليف دختران نه سال كامل قمري است و در عين حال قدرت شرط تكليف است، آنچه قدرت انجامش را دارد بايد انجام دهد و آنچه قدرتش را ندارد تكليف ساقط است، مثلاً اگر قدرت گرفتن روزه ندارد، نبايد روزه بگيرد و هر وقت قدرت يافت قضا آن را بجا آورد، ولي نماز و حجاب و امثال اينها را كه قدرت دارد بايد انجام دهد.

والله العالم

کار در شهر های بسیار گرم

س :حكم شخصي كه شغل او سخت و دشوار است و در شهر بسيار گرمي كار مي‌كند و عملاً روزه‌گرفتن در تابستان براي وي تقريباً غير ممكن است، چيست؟

ج. اگر مي‌توانند از ساعات كار كم كنند و روزه‌ها را بگيرند و از بركات آن محروم نشوند؛ و اگر اين كار ميسر نيست، هر روز صبح به قدر مسافت شرعي مسافرت كنند و روزه خود را در آنجا افطار نمايند كه فقط قضاي آن روزها به عهده شخص مي‌آيد و كفاره ندارد.والله العالم

غلط‌‌ خواندن قرآن

س. اگر در ماه‌ مبارك‌ رمضان‌، قرآن‌ را به طرز غلطي‌ بخوانيم‌، آيا ضرري‌ متوجه‌ روزه‌ مي‌شود؟(عدم‌ تلفظ‌ صحيح‌ كلمات‌)

ج. اگر عمداً آيات‌ را غلط‌ نخوانيد، اشكال‌ ندارد. والله العالم

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین