عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۲۴۱
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۹
درهای مساجد و مصلی های شهرهای مختلف برزیل در جام جهانی ۲۰۱۴ میلادی برای حضور مسلمانان کشورهای جهان به ویژه ایرانیان باز است.
عقیقورود اسلام به برزیل با مهاجرت مسلمانان در سده 19 میلادی آغاز شد و پرتقالی‌ ها ملوانان عرب را با خود به این کشور آوردند. پس از آن نیز مسلمانان سیاه پوست آفریقایی که اسیر شده بودند وارد برزیل شدند. گروه جدیدی از مسلمانان نیز در قالب مهاجران سوری و لبنانی از اواخر سده 19 و اوایل سده 20 میلادی وارد برزیل شدند.
تاریخ حضور شیعیان در برزیل به دوران عثمانی ‌ها باز می‌گردد که شیعیان فراری از ارتش این دولت از راه آرژانتین به برزیل رفتند. اغلب این شیعیان لبنانی ‌تبار بودند. بر اساس آمار سالهای گذشته در این کشور 85 شورای اسلامی، مرکز دینی و مسجد دارد که در نقاط مختلف پراکنده هستند.


مساجد در برزیل
روایات تاریخی از برزیل حاکی از آن است که مسلمانان سال 1866 در «ریو دی جانیرو» مسجدی بزرگ داشتند که برای هزاران نفر ظرفیت داشت ولی به دلیل ترس از پرتقالی نام مسجد بر آن اطلاق نشده بوده است.
با مهاجرت مسلمانان به برزیل سال 1929 میلادی جمعیت خیریه اسلامی در سائوپائولو تاسیس شد و طرح ساخت نخستین مسجد در آمریکای لاتین در سال 1944 میلادی کلید خورد.
مسلمانان برای ساخت مسجد زمینی به مساحت 5 هزار و 382 متر خریداری کردند. این مسجد سال 1958 میلادی با کمک مصر به پایان رسید و استاد«احمد شدید» از نجف برای خطاطی و تزیین کاری گنبد و دیوارهای مسجد به برزیل آمد و با حضور وزارت اوقاف مصر مسجد به صورت رسمی افتتاح شد.
مساجد برزیل به جهت زیبایی تاکنون نظر بسیاری از گردشگران را در طول سالیان سال جلب کرده و باعث مسلمان شدن آنها شده است. از جمله این مساجد، مسجدی در شهر دوایگواسو و مسجدی در شهر موجی بوده است. امروزه یکصد مسجد و مصلی در ایالتهای مختلف برزیل وجود دارد و لی برخی از آنها نیازمند بازسازی و مرمت است.

مساجد برزیل در جام جهانی 2014 میلادی
با ورود به جام جهانی طرحی برای حفاظت از مساجد و مصلی ها به اجرا در آمد تا مسلمانانی که برای بازی جام جهانی به برزیل می آیند به راحتی بتوانند به مسجد آمده و در آنجا نمازهای یومیه خود را اقامه کنند.
با این وجود، مسجد شهر«ریو دی جانیرو» نیازمند کمکهای افراد خیرخواه است که درهای آن برای مسلمانان جام جهانی باز شده است.
شهر«ورتالیزا» نیز مکانی را برای نماز اختصاص داده و در دیگر شهرها نیز برای مسلمانان مسجد و اماکنی را آماده کرده اند.
مسجد علی بن ابیطالب(ع)در برزیل نیز در جام جهانی فوتبال میزبان بسیاری از مسلمانان است.

اقدام جالب و ارزشی برزیل در حمایت از تیم ملی فوتبال ایران
همچنین فدراسیون ملی اسلامی برزیل به منظور حمایت از ایرانیها، درهای مسجد اصلی منطقه«گوارولیوس» مقر اسکان تیم ملی فوتبال ایران را برای مدت زمان بیشتری باز نگه می دارد تا بازیکنان ایرانی بتوانند به آنجا بروند و نماز بخوانند.
سخنگوی فدراسیون ملی اسلامی برزیلی پیش از جام جهانی 2014 میلادی گفت: با توجه به حضور تیم ملی در برزیل، تصمیم گرفتیم تا ساعت‌های کاری مسجد زیاد شود و بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران بتوانند به مسجد بروند و فرایض دینی خود را به جای آورند.
وی افزود: این امکان نه تنها برای بازیکنان بلکه باید برای خانواده بازیکنان و طرفداران تیم ملی فوتبال ایران هم که به خاطر حمایت از تیم محبوب خود به برزیل می آیند، فراهم شود تا بتوانند در مسجد حضور یابند و از خدمات آن استفاده کنند.
این مسجد در ایالت«سائوپائولو» برزیل قرار دارد. بر اساس آخرین آمار منتشر شده در سال 2010 میلادی، تعداد مسلمانان در برزیل به 25 هزار نفر می رسد.



منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین