عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۱۹۳
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
با شکوه ترین محافل قرآنی و احیای شبهای قدر در جهان اسلام در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

عقیق: معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در نشست خبری تبیین برنامه فرهنگی و مذهبی حرم مطهر رضوی در ایام ماه مبارک رمضان با اشاره به اینکه تبیین سبک زندگی قرآنی از اولویتهای آستان قدس رضوی است، خاطرنشان کرد: برنامه های قرآنی ویژه‌ای برای ایام ماه مبارک رمضان تدارک دیده شده است.
حجت الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی افزود: حرم مطهر حضرت رضا(ع) تجلیگاه و پیوند جاودانه قرآن و عترت ثقلین است و در ماه مبارک رمضان تجلی ثقلین در حرم مطهر رقم می خورد و نمایشی نمونه و الگو از چگونگی پیوند قرآن و عترت به جهان اسلام ارایه خواهیم کرد.
حسینی از «قرائت قرآن» و «مفاهیم و تفسیر قرآن» به عنوان اولویتهای محتوایی برنامه های ماه مبارک رمضان یاد کرد و بیان داشت: مهمترین برنامه های قرآنی شامل «30 جلسه تفسیر قرآن کریم با حضور حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در صحن جامع رضوی»، «برگزاری روزانه چهار جلسه تفسیری در قالب تدبر و مفاهیم قرآن»، «قرائت و ترتیل خوانی در اماکن متبرکه» و «برگزاری روزانه 12 جلسه ترتیل قرآن» می شود.
وی اضافه کرد: این برنامه ها از 6 شبکه صدا و سیما پخش خواهد شد و پیش بینی می شود نیم میلیون زائر از این
برنامه ها استفاده کنند.


برنامه های ویژه قرائت قرآن
«ترتیل خوانی قبل از نماز صبح و ظهر و عصر»، «برگزاری محفل قرآنی ویژه نوجوانان»، «برنامه های قرآنی ویژه عرب زبانان»، «برگزاری مراسم باشکوه قرآنی با حضور قاریان
بین المللی جهان اسلام» و «برگزاری 30 محفل انس با قرآن» از دیگر برنامه‌هایی است که حجت الاسلام حسینی به آن اشاره کرد و گفت: در این محافل قرآن از استادانی نظیر شحات انور و حسنین و استاد رضوان و 170 قاری دیگر استفاده خواهد شد.
وی با یادآوری اینکه هر روز ساعت 30/10 صبح محفل انس با قرآن ویژه خواهران در دارالقرآن حرم مطهر رضوی برگزار می شود، متذکر شد: برگزاری کلاسها و کارگاه های آموزشی قرآن کریم در رشته های علوم و فنون قرائت در حرم مطهر رضوی، 72 مسجد و 10 مدرسه قرآن سطح شهر از دیگر برنامه های تدارک دیده شده در ماه مبارک رمضان است.
وی اضافه کرد: باشکوه ترین محفل قرآنی جهان اسلام در شب 23 ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی برگزار شده و سوره های روم، دخان و عنکبوت قرائت خواهد شد.
پیش بینی می شود در این مراسم 700 هزار نفر برای این محفل قرآنی شرکت کنند.


برگزاری 500 محفل سخنرانی و بیان معارف
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح برنامه‌های محافل سخنرانی و بیان معارف حرم مطهر رضوی پرداخت و گفت: 500 جلسه سخنرانی و بیان احکام به صورت عمومی و 200 برنامه ویژه خواهران با موضوعات اخلاق در قرآن،
نهج البلاغه، شرح ادعیه و سبک زندگی قرآن با حضور حجج اسلام والمسلمین کازرونی، حسینی اراکی، قرائتی، سید مهدی میرباقری، ماندگاری، طباطبایی و فرزانه برگزار خواهد شد.وی ادامه داد: مراسم مناجات خوانی از ساعت یک بامداد در رواق امام خمینی(ره) با حضور آقایان محمود کریمی، واعظی، میرداماد و حیدرزاده برگزار خواهد شد.
برگزاری «18 جلسه گفتمان دینی با موضوع فقه، اخلاق، اعتقادات، سنت و سیره و قرآن»، «950 جلسه حلقه معرفت»، «30 نشست تخصصی نهج البلاغه» و «فعالیت هشت دفتر پاسخگویی به پرسشهای شرعی به صورت شبانه روزی»، «ارایه خدمات مشاوره ای در مرکز مشاوره از ساعت هشت صبح تا 17 به صورت رایگان» از دیگر مباحثی بود که حسینی به تبیین آنها پرداخت.وی با اشاره به ضرورت بهره مندی از فناوریهای نو در جهت توسعه فرهنگ دینی، گفت: برنامه های فرهنگی ترتیل، تفسیر و مناجات خوانی به صورت پخش مستقیم، از طریق اتاق گفت و گوی اینترنتی و سایت رضوی تی وی صورت خواهد گرفت. امکان زیارت مجازی و نیابتی نیز از طریق سایت رضوی تی وی ممکن است.


مراسم شبهای قدر
وی افزود: با شکوه ترین محاقل معنوی احیای شبهای قدر در جهان اسلام در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار و تلاش می‌شود برنامه های این شبها دارای ویژگی‌های عمق بخشی، پیام دار و اثر بخش و جذابیت و نشاط معنوی باشد.
وی خاطرنشان کرد: 47 نمایشگر بزرگ در داخل و خارج اماکن متبرکه وظیفه پوشش تصویری و صوتی این مراسم را بر عهده دارند. مراسم شبهای قدر از ساعت 9 شروع و تا یک بامداد ادامه خواهد داشت.


جشن روزه اولی ها
وی در بخش پایانی سخنانش به «جشن روزه اولی ها» اشاره کرد و گفت: در مراسم جشن روزه اولی ها دو هزار دختر و پسر روزه اولی نام نویسی کرده اند و مراسم جشنی از سه شنبه (دیروز) به مدت سه روز در دو نوبت صبح و بعدازظهر در مرکز همایشها و نمایشگاه های آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.


استقبال از رمضان
وی در پایان بیان کرد: مراسم استقبال از ماه مبارک رمضان پس از نماز مغرب و عشاء روز جمعه ششم تیرماه با حضور حجت الاسلام فرحزاد در حرم مطهر رضوی برگزار می شود.
در پایان این نشست از کتاب «بیداری اسلامی» رونمایی شد.

 

منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین