عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۱۰۷
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۹
نگاه به فرزند تنها نگاه دنيوي نيست، فرزند صالح هم به درد دنيا مي‌خورد هم آخرت. فرزند در دنيا و آخرت نورچشم است. در دنيا يار و ياور پدرومادر است.

عقیق:در كتاب شريف كافي از امام صادق (ع) نقل شده است كه مردي فرزند نداشت، وقتي به مكه رفته و در صحراي عرفات نوجواني را مي‌بيند كه همراه دعا كردن، زار زار گريه مي‌كند و براي پدر ومادرش دعاها مي‌كند، اين فرد هم رغبت مي‌كند تا فرزند داشته باشد.
همچنانكه ذكريا، نيز وقتي ديد براي حضرت مريم (س) مائده آسماني آمده است همان جا دست به دعا برمي دارد واز خداوند تقاضاي فرزند مي‌كند.
همان طور كه مي‌دانيد دعاي فرزند براي پدرومادر يكي از دستورهاي قرآن است و به فرزندان گفته شده است بگويند «خدايا پدر و مادرم را مشمول رحمتت بگردان، آنچنان كه آنها در كودكي مرا تربيت كرده و رشد داده اند».
از فوايد ديگر ازدواج و فرزند دار شدن اين است كه انسان حق پدرومادر را بهتر مي‌شناسد وقدر آنها را بيشتر مي‌فهمد.
ازدواج و فرزند دار شدن، باب معرفت را براي انسان باز مي‌كند، بدين ترتيب انسان معارف را بهتر درك مي‌كند. پيامبر (ص) فرمود: «ارث خداوند به بنده مؤمنش فرزند صالح است تا برايش استغفاركند.» در اين جمله نگاه اخروي به فرزند ديده مي‌شود.
فرزند، زينت و نورچشم والدين

نگاه به فرزند تنها نگاه دنيوي نيست، فرزند صالح هم به درد دنيا مي‌خورد هم آخرت. فرزند در دنيا و آخرت نورچشم است. در دنيا يار و ياور پدرومادر است.
نگاه مهربانانه فرزند به چهره پدر و مادر به اندازه عبادت ارزش دارد. او ياد گرفته است به آنها نبايد اف بگويد و مي‌داند والدين چه شأن ومنزلت بالا و خطيري دارند و اگر سعادت و خوشبختي مي‌خواهد نبايد نسبت به والدينش حتي ابراز ناراحتي دروني كند.
داشتن چنين فرزندي براي پدر و مادر سعادت دنيوي است. درصحيفه سجاديه دعاهاي زيادي درباره فرزند وجود دارد و ياد مي‌دهد نگاهمان به فرزند چگونه باشد. امام سجاد (ع) مي‌فرمايد: «خداوندا اين بچه‌ها را ياور من قراربده و كاري كن كه اينها دورمن بگردند و زينتم باشند و تنهايم نگذارند».
امام باقر (ع) سعادت مرد را آن مي‌داند كه فرزنداني داشته باشد و از آنها براي احتياجات روزمره اش كمك بگيرد. پيامبر (ص) نيز با تشبيه فرزند به ميوه درخت، فرزند را ميوه دل مي‌نامد و فرزند صالح را گلي از گلهاي بهشت مي‌داند.


منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین