عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۰۳۷
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۷
روش های تربیتی در سیره امام حسن(ع)
بصیرت به مثابه چشم است برای نفس انسان و امام حسن (ع) این معنا را قبل از هر چیز در مردم تقویت می کردند و آن را پرورش می دادند تا آنان را از ظاهر بینی بیرون آورده و به حقیقت برسانند.
عقیق حجت الاسلام محمد احسانی از کشور افغانستان در کمیسیون سبک زندگی امام حسن(ع) و میراث علمی و فکری آن حضرت به ارائه مقاله با موضوع "روش های تربیتی در سیره امام حسن(ع)" پرداخت.
وی که فارغ التحصیل دکتری جامعه المصطفی قم می باشد در توضیح مقاله خود گفت: در این نوشتار سعی بر آن شده روش های تربیتی امام حسن(ع) با استفاده از سخنان و سیره عملی ایشان استخراج شود و به صورت همه فهم برای جوانان ارائه شود.
وی افزود: پس از شکل گیری نظام فکری، هدایت عواطف و گرایش های مردم در رفتارها بسیار تاثیر دارد که از سیره امام حسن(ع) به خوبی قابل دریافت است.

حجت الاسلام احسانی بیان کرد: وجود مقدس هر یک از معصومین (ع) و صفات و رفتارهای آن بزرگواران، هر کدام منبع بسیار مهم و تاثیرگذاری در زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان است که بایستی با بهره گیری از آنان هم زیستی مسالمت آمیز با دیگران همراه با عزت و معنویت را فراگرفت.
وی گفت: در این میان سیره رفتاری سبط اکبر پیامبر (ص) با مردم، خانواده، بستگان و دوستان و حتی مخالفان و دشمنان در مجموع سیره تربیتی و اجتماعی آن حضرت را شکل می دهند.
این روحانی افغانی با ارائه این مطلب گفت: روش های تربیتی در سیره امام حسن (ع) به ابعاد مختلف دسته بندی می شود که به مهمترین آنها اشاره می کنیم که در توضیح آن در ابتدا باید به روش بصیرت دهی پرداخت.

وی در توضیح روش بصیرت شناسی تصریح کرد: بصیرت به مثابه چشم است برای نفس انسان و امام حسن (ع) این معنا را قبل از هر چیز در مردم تقویت می کردند و آن را پرورش می دادند تا آنان را از ظاهر بینی بیرون آورده و به حقیقت برسانند، چراکه بینش باطنی پایه کارهای درست است و نبودن بصیرت احتمال اشتباه و افزایش انحراف را بالا می برد و همواره خودشناسی و در پی آن خودسازی از راه های بصیرت دهی امام به مردم می باشد.
وی در ادامه بیان کرد: پس از کسب بصیرت به وسیله خودشناسی و خودسازی، پرورش باورهای دینی در مردم اهمیت خاصی دارد، زیرا باور درست، پس از بینایی، انسان را در برابر شبهات و افکار انحرافی شکست ناپذیر می کند و امام حسن (ع) با صبر و حلم و پایداری در برابر مشکلات سیاسی و اجتماعی زمان خود، شیوه باورمندی به عقاید و ارزش های دینی را به مردم درس می دادند.

حجت الاسلام احسانی روش بعدی سیره تربیتی امام حسن (ع) را اینگونه عنوان کرد و گفت: انسان ذاتاً به محبت گرایش دارد چرا که محبت یک نیاز اساسی انسان است و تا پایان عمر انسان ادامه دارد و آن امام بزرگوار مهر و محبت را معیار قرابت و دوری قرار داده اند که مهرورزی انسان های دور را به لحاظ نسبی نزدیک و فقدان محبت، افراد را از هم دور می سازد.
وی روش دستگیری از نیازمندان را آخرین روش در سیره امام حسن (ع) خواند و گفت: یاری رسانی به نیازمندان جامعه از روش های مفید و اثربخش در تربیت اسلامی است که امام حسن (ع) نحوه کمک رسانی به نیازمندان را نیز در سیره خود معرفی می کند به گونه ای که عزت و شخصیت فقیر لکه دار نشود.
حجت الاسلام احسانی در پایان گفت: آنچه از سیره تربیتی امام حسن (ع) برداشت می شود با توجه به جامعیت روش های تربیتی موجود در این سیره، می توان ادعا کرد که با دقت و تفکر در ابعاد رفتاری ایشان، جای ارائه یک الگوی جامع تربیتی برای نسل جوان از عملکرد فردی و اجتماعی امام حسن (ع) امکان پذیر است.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین