عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۹۳۰
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۹
امام حسن (ع) می فرمایند: سه کس در همسایگی خدای متعال اند: کسی که تنها برای خدا وارد مسجد شود، که چنین کسی تا زمان بازگشت، میهمان خدای متعال است...

عقیق:مسجد، قلب جامعه اسلامی و مهمترین پایگاه فرهنگی و سیاسی حکومت دینی است. از این رو، روایات با تعابیر بلندی مانند خانه خدا، نشستگاه پیامبران، سرای هر پرواپیشه، بهترین مکان ها و باغ بهشتی مسلمانان را به برقراری ارتباط با این کانون دل ها دعوت می کنند و به گسترش بهره گیری از برکات مادی و معنوی مسجد تشویق می کنند.

پیامبر خدا (ص) می فرمایند: هر گاه دیدید که قرآن ها، جامه ای زیبا بر تن کرده اند و مساجد، زینت یافته اند و مناره ها قد بر افراشته اند و قرآن با ساز و آواز خوانده می شود و مسجدها، گذرگاه قرار گرفته اند مومن در آن روزگار، از گوگرد سرخ، کمیاب تر خواهد بود. آری، مساجدشان آذین بندی و جسمشان پاکیزه؛ لیکن دل هایشان از مردار بدبوتر است. (روضه الواعظین، ص 370)

امیرالمومنین (ع) می فرمایند: هر که مسجدی را حرمت نهد، در روز ملاقات با خدا او را خندان و شادمان دیدار می کند، در حالی که کارنامه اش را به دست راست او داده است. (بحارالانوار، ج 7، ص 304)

رسول اکرم (ص) فرمودند: بر هر یک از شما تا زمانی که در مسجد است همواره فرشتگان درود می فرستند و می گویند: خداوندا! او را ببخشا. خداوندا! مورد رحمت خویش قرارش ده. (کنزالعمال، ج 7، ص 324)

ایشان همچنین در سفارش به ابوذر می فرمایند: ای ابوذر! تا زمانی که در مسجد نشسته ای، خدای متعال برای هر نفسی که می کشی درجه ای در بهشت ارزانی ات می کند و فرشتگان بر تو درود می فرستند و برابر هر نفسی که می کشی 10 نیکی نوشته می شود و ده بدی از تو پاک می شود. (بحارالانوار، ج 77، ص 85)

نشستن در مسجد نیکوتر از نشستن در بهشت

امیرالمومنین (ع) می فرمایند: نشستن در مسجد نزد من از نشستن در بهشت نیکوتر است زیرا در بهشت خشنودی من فراهم است و در مسجد خشنودی پروردگار من. (ارشادالقلوب، ص 218)

امام حسن (ع) می فرمایند: سه کس در همسایگی خدای متعال اند: کسی که تنها برای خدا وارد مسجد شود، که چنین کسی تا زمان بازگشت، میهمان خدای متعال است و کسی که فقط برای خدا به دیدار برادر مسلمانش برود که چنین فردی تا وقت بازگشت از نزد او از دیدارکنندگان خدای متعال است و کسی که تنها برای خدا رهسپار حج یا عمره شود که چنین فردی تا زمان بازگشت نزد خانواده اش از باریافتگان نزد خداوند است. (فرهنگ نامه مسجد، ص 71)

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: گام برداشتن به سوی مسجد فرمان بردن از خدا و فرستاده او است. هر کس از خدا و فرستاده اش فرمان برد، خداوند او را با صدیقان و شهیدان وارد بهشت می کند و در بهشت همدم داوود (ع) است و پاداشی همانند داوود (ع) خواهد داشت. (بحارالانوار، ج 84، ص 154)

همچنین ایشان می فرمایند: برای هر بنده ای که صبح و شام به مسجد برود و آن را بر سایر چیزها ترجیح دهد در نزد خدا وسایل پذیرایی از بهشت است که هر بار آن را برایش آماده می کند همچنان که هر یک از شما، اگر کسی را که دیدارش را دوست دارد ملاقات کند در پذیرایی او خواهد کوشید. (کنزالعمال، ج 7، ص 569)

بنابر گفته آن حضرت (ص) هنگامی که یکی از شما به خوبی وضو سازد و تنها برای نماز، آهنگ مسجد کند تا زمان داخل شدن به مسجد گامی برنمی دارد جز آنکه خداوند او را درجه ای بالا می برد و خطایی از او فرو می ریزد، و هنگامی که وارد مسجد می شود تا زمانی که نماز پایبندش کرده در نماز است. (فرهنگ نامه مسجد، ص 77)

امام سجاد (ع) نیز می فرمایند: مساجد خانه های خدا هستند، هر کس به سوی آنها بشتابد به سوی خدا شتافته و آهنگ او کرده است. (علل الشرائع، ص 133)


منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین