عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۷۹۳
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۸
حجت الاسلام قرائتی:
عضو شورای ستاد زکات کشور با بیان اینکه زکات در کشور ما واجب فراموش شده است گفت: 22 واجب فراموش شده میلیونی را شناشایی کردم که همه جزئیات آن را به دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام کرده‌ایم.

عقیق: حجت‌ السلام محسن قرائتی در همایش زکات استان اصفهان با بیان اینکه پرداخت زکات در قرآن و در آیه 60 سوره توبه به صراحت بیان شده است، اظهار داشت: در تقسیمات زکات به روایات قرآن آمده است که زکات ابتدا برای فقرا، مساکین، عاملین، مولفه‌ها، رقاب، قارمین، فی سبیل الله و بن سبیل اختصاص پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه زکات بنابر معنایی که دارد نوعی صدقه نیز محسوب می‌شود، افزود: چنانچه مسلمانی همه واجبات و مستحبات خود را پرداخت کرد، مجاهد، رزمنده و پیروز است.

عضو شورای زکات کشور با بیان اینکه هیچگاه نمی‌توان مساله فقیر و غنی را از حیات اجتماعی پاک کرد، ادامه داد: نمی‌شود افرادی پولدار در جامعه نباشند تا فقر در جامعه به وجود نیاید و چنین چیزی ممکن نیست.

وی عدالت، محبوبیت و مردمی بوده را از مهم‌ترین شاخصه‌های مورد نیاز عاملین زکات عنوان کرد و بیان داشت: در این راستا ضروری است که عوامل زکات نیز تشویق شوند چرا که برای مردم وقت گذاشته اند.

حجت‌ السلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه زکات باید علاوه بر فقرا باید به افراد ورشکسته، زندانیان و فی سبیل‌الله هم پرداخت شود، افزود: در مراحل بعد از این موارد زکات را برای ساخت مسجد، مدرسه، پل درمانگاه و ابن سبیل هزینه و آبروی افراد را حفظ کنید.

وی در تعبیری زکات را مقسوم و اولویت موارد کمک را مقسوم‌ علیه و ایجاد تعادل را خارج قسمت عنوان کرد و ادامه داد: چهره حکومت اسلامی نیز به ایجاد همین تعادل، تشویق، محبوبیت، تجربه، آزادی زندانیان، دستگیری از ورشکستگان و در راه‌ماندگان حاصل از زکات است.

عضو شورای ستاد زکات کشور با تاکید به این نکته که زکات در کشور ما واجب فراموش شده چند میلیونی است، گفت: 22 واجب فراموش شده میلیونی را شناشایی کردم که همه جزئیات آن را به دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه مقصر این عدم شناخت واجب هم مردم نیستند، گفت: روحانیون باید به همان اندازه که برای سایر امور وقت می‌گذارند باید برای زکات هم وقت بگذارند.

حجت ‌السلام قرائتی با بیان اینکه در قرآن در مورد هر مسئله آیه داریم، بیان کرد: در حالی که 120 رشته دانشگاهی داریم، هنوز آیات متخص این رشته‌ها در دل قرآن شناسایی نشده است و روحانیون می‌توانند برای هر کدام از این رشته‌های تحصیلی آیات مخصوص آن را استخراج کنند.

وی به 270 نکته حقوقی با عنوان سیمای حقوقی در قرآن اشاره کرد و گفت: در قرآن 500 تا 600 آیه در مورد علوم سیاسی و 500 آیه در مورد و حدیت در باب معماری و شهرسازی شناسایی و استخراج شده که اکنون به صورت کتاب درسی شده است.

عضو شورای زکات کشور با اشاره به اینکه اعداد موجود در قرآن رمز است، افزود: برخی از دانشمندان سایر کشورها به این به همین نتیجه آیات و روایات ما در قرآن رسیده ‌اند.

وی خطاب به روحانیون حاضر در جلسه گفت: گفتگوی چهره به چهره در امر زکات سیار تاثیرگذار است و شما روحانیون باید برای زکات با مردم در روستا، کشاورزان خانه به خانه و چهره به چهره صحبت کنید.

حجت‌السلام قرائتی گفت: مردم در کمک کردن همانند میوه‌‌ها هستند که باید مسئولان امر زکات از هر کس متناسب به خصوصیتی که دارد،زکات بگیرند.

وی با اشار به نزدیک شدن ماه رمضان بیان کرد: در این ایام رعایت حال مردم را بکنید و مواظب کوتاه خواندن نماز،عدم خروج صدا از مسجد، خواندن خطبه‌های کوتاه و انس با قرآن باشید.

وی با اشاره به اینکه مراسم عزاداری باید کوتاه باشد تا افراد مسن ناراحت نشوند، گفت: پیشنهاد می ‌کنم از خواند قصه بر روی منبر‌ها کم و قصه های حق بگوییم.

حجت‌ السلام قرآئتی با تاکید به این که این "برخوردها هستند که مردم را می‌‌سازد نه درس‌‌ها"، گفت: به روحانیون توصیه می ‌شود قالب‌ هایی که ریشه عقلی ندارد بشکنید و واجب فراموش شده را احیاء کنید.


منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین