عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۷۶۶
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱
اگر کسی استخاره کند برای خودکشی وجواب خوب بود آیا باید خودش را بکشد؟ یااستخاره کند که فلان کار مفسده و خلاف عرف وعفت را انجام بدهد،اگر خوب بود باید انجام بدهد !!؟

عقیق:استخاره،طلب خیر و به جویی از خداوند است
یعنی پیش آمدن حالتی مضطرگونه برای انسان که در انتخاب بهترین گزینه در سر دوراهی مانده باشد.
درچنین شرایطی است که انسان میتواند باذات اقدس باریتعالی به مشورت بنشیند وبراساس آیه 44 سوره مومن
افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد
خداوندرامشاورامین خوددرانتخاب بهترین راه قراردهد.
استخاره را به طرق مختلفی انجام میدهند که انواع آن درکتاب مفاتیح الجنان مرحوم قمی نوشته شده است ومیتوان برای آگاهی بیشتر به آن مراجعه و مطالعه نمود.
البته غالب صاحبان استخاره، به منظور تسهیل در درک معانی و انتقال دقیق تر پیام، استخاره راباقرآن کریم انجام میدهند.
امادراستخاره نکاتی مترتب است که لازم است بدان توجه جدی شود.
1_ آیات بسیار زیادی در قرآن کریم آمده است که دلالت بر اندیشه و تعقل دارد.و نیز بشر را دلالت میدهد بر اینکه در امور خویش با اهل عقل وخرد مشورت نماید.لذا بدیهی است که شایسته است در امور مضطر زندگی باصاحبان عقل و اندیشه مشورت شود.واگر نتیجه مشخص ومعقولانه ای حاصل نشداستخاره شود.
2_ استخاره باید زمانی انجام شود که انسان در حالتی باشد که درمقام تسلیم برای دریافت پاسخ قرار گرفته باشد. یعنی اگر ازطریق استخاره بر انجام کاری ترغیب وراهنمایی شدیا نهی از انجام آن کارشد،نتیجه را بپذیرد.
3_ شایسته نیست برای یک نیت دوباراستخاره انجام شود وموکدا توصیه شده است از این کارپرهیز شود.مگر در مواقعی که شرایط تغییر کرده باشد.یعنی در زمان استخاره اول شرایط عمومی حاکم بر نیت، متفاوت با شرایط عمومی مرحله بعدی همان نیت موردنظراستخاره باشد.
4_ در نیت استخاره همیشه جنبه مثبت در نظر گرفته شود.مثلا طلب خیر و صلاح خداوندراخواستن بررفتن به فلان سفر یا معامله و خریدن فلان کالا یا ملک و یا انجام فلان کار.بهتر است از درنظرقراردادن وجه منفی کار پرهیز شود.
5_ بدیهی است استخاره بر فعل حرام وگناه، اساسا اشکال دارد. کمااینکه عده ای از منتقدان استخاره بر این باور هستند که اگر کسی استخاره کند برای خودکشی واگر جواب خوب بود آیا باید خودش را بکشد؟ یااستخاره کند که فلان کار مفسده و خلاف عرف وعفت را انجام بدهدواگر خوب بود باید انجام بدهد !!؟
پاسخ شفاف است که ذات نیت و این قبیل سوالهاونیت ها محل ایراد است .چگونه میشود که کسی به استخاره وراهنمایی خداوند اعتقاد داشته باشد اما به حرام بودن وموارد نهی شده خداوند اعتقاد نداشته باشد؟
6_ بهتر است هرکسی خودش استخاره را طلب کند اما اگر کسی هم به نیابت فرددیگری و براساس نیت موردنظر و برحسب تقاضا وخواسته آن فرد استخاره بگیرد مانعی ندارد.
7_ شخص استخاره کننده باید آراسته به تقوای الهی ورعایت حد وحدودات شرعی واخلاقی باشد والبته که درمسیرتهذیب نفس کوشا باشد .وبرهمین اساس است که عده ای هستند که صاحب استخاره هستند و به طرقی این اجازه به آنان داده شده است که برای دیگران استخاره بگیرند. کمااینکه مرحوم آیت الله کشمیری و مرحوم آیت الله زنجانی از جمله کسانی بودند که صاحب استخاره بودند واجازه این اقدام راداشتندوهم اکنون هم هستند کسانی که جزو صاحبان استخاره محسوب میشوند که نقل این موضوع درمجال این سطور نمیگنجد.
8_ باید توجه داشت که شرایط دیگری از قبیل بهترین ساعات استخاره و... درهمان کتاب مفاتیح الجنان نوشته شده است که خواندن آن قابل توصیه است.
درخاتمه ذکر این نکته ضروری است که انسان باید همیشه ایام و ساعات زندگی خویش درنیل تقرب به خداوند متعال طلب خیر و سعادت داشته باشدو با دست آویختن به ادعیه و کتاب کلام الله مجید در این مهم کوشا باشد.

شایان ذکراست که پیش ازاین گزارشی که بی ارتباط با همین موضوع نیست باعنوان "کشف چیست؟مشاهده،کدام است؟" درقدس آنلاین منتشرشده است که قابل مطالعه است.


منبع:قدس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سیدحمیدهاشمی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
0
1
باسلام وسپاس
آیا این گزارش فاقد نام نویسنده بوده است؟
چرا نان نویسنده راحذف کرده اید؟ به نظر شما اشکال شرعی ندارد؟
سیدحمیدهاشمی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
0
0
اصلاح املایی.." نام "
درضمن لینک اصلی خبر این است :

http://qudsonline.ir/NSite/FullStory/News/?Id=217241&Titr=%d8%ad%d9%82%d8%a7%db%8c%d9%82%db%8c%20%d8%a7%d8%b2%20%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%ae%d8%a7%d8%b1%d9%87
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین