عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۷۰۴
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳
استاد حوزه علمیه قم گفت: برای رشد شخصیت و مصونیت بخشیدن به کودکان و نوجوانان باید فضایل اخلاقی از سنین پایین در میان آنان ترویج یابد.
عقیقحجت الاسلام سید قدرت الله ناصری روز چهارشنبه در گفت وگویی اظهار کرد: در روایات داریم که آموختن هر علمی در دوران کودکی مانند نقش بر سنگ است و چیزی که روی سنگ نوشته شود ماندگار خواهد شد و پاک نمی شود.

وی با بیان این که نوشتن روی آب اصلا پایداری ندارد، افزود: اگر مطلبی را به افراد در سنین بالا تعلیم و آموزش بدهیم پایداری اش خیلی کم است ، به این نحو که از این گوش می شنوند و از گوش دیگرشان خارج می شود و به سرعت فراموش می کنند.

وی گفت: اما اگر ما در دوران کودکی و حتی نوجوانی، امانت داری، عدالت، صداقت و راستگویی و پرهیز از دروغ، ایثار، اخلاق، پاکیزگی، استقامت، از خودگذشتگی، نظم و انضباط و شجاعت و ... را میان کودکان ترویج کنیم مثل نوشته روی سنگ تا آخر عمردر گوش شان باقی می ماند.

حجت الاسلام ناصری با انتقاد از خانواده هایی که به ترویج فضائل اخلاقی در میان فرزندان شان اهمیت نمی دهند ، گفت: کودکانی که از این خانواده ها وارد جامعه می شوند وقتی به سنین بالاتر می رسند آموزش و تربیت پذیری آنها مشکل می شود و به این ترتیب هم خود ضرر می بینند و هم برای دیگران و جامعه مشکل ایجاد می کنند.

وی خطاب به خانواده ها تصریح کرد: با توجه به این که اساس کار اسلام تقویت خانواده است و توجه اسلام به خانواده یک توجه فوق العاده است ، باید توجه داشته باشند که اگر کودکان در خانواده خوب تربیت شدند آنها هم می توانند در آینده جامعه را خوب بسازند و درست کنند و اگر خوب تربیت نشدند هم خود را ضایع و تخریب می کنند و هم این که به جامعه آسیب می رسانند.

حجت الاسلام ناصری افزود: بنا بر این پدر و مادرها باید از نظر فرهنگی نخست وضعیت خودشان را درست کنند ، با انجام مطالعه و تحقیق فضائل و رذائل اخلاقی را بشناسند ، سپس خود را به فضائل اخلاقی آراسته کنند.

وی گفت: با توجه به نقش مسجد در تربیت اسلامی و اهمیت نماز ، پدر و مادرها باید با حضور در مساجد نزدیک به محل زندگی شان فرزندان خود را وادار به خواندن نماز کنند و آنها را طوری تربیت کنند که به صورت خودجوش اهل نماز خواندن ، روزه گرفتن و رفتن به مسجد باشند.

وی همچنین به پدر و مادرها توصیه کرد: با مساجدی که فعال هستند ارتباط قوی داشته باشند تا فرزندان شان هم از آنها الگو بگیرند.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: گفته شده پسران در سن 15 سالگی و دختران در سن 9 سالگی باید نماز بخوانند ، اما در روایات آمده است که آنان را از سن شش یا هفت سالگی وادار به خواندن نماز بکنید.

ناصری خاطرنشان کرد: اگر کودکان ما نمازخوان بشوند فضائل اخلاقی در وجود آنها رشد می کند و پایه های شخصیت آنها مستحکم شده و به درستی شکل می گیرد. 

منبع:ایرنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین