عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۵۸۲
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۲
رئیس سازمان دارالقرآن از راه‌اندازی ۱۰۰ جلسه محوری حفظ قرآن ویژه بانوان و چاپ و توزیع ۱۰ هزار جلد قرآن در مناطق محروم توسط این سازمان خبر داد.

عقیق: «مهدی قره‌شیخلو» رئیس سازمان دارالقرآن در نخستین نشست خبری سال جاری که امروز دوشنبه 26 خرداد‌ماه برگزار شد به تشریح برنامه‌های سال جاری این سازمان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه امسال سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است تلاش کردیم با توسعه کمی و کیفی برنامه‌ها فعالیت‌های قرآنی را ارتقا دهیم.

برنامه‌های آموزشی سازمان دارالقرآن تا سال 97

وی ادامه داد: بر اساس دستور حجت‌الاسلام خاموشی مدیر سازمان تبلیغات اسلامی مقرر شد تمامی مجموعه‌های وابسته به سازمان تبلیغات برنامه 5 ساله‌ای از ابتدای سال جاری تا پایان سال 97 تدوین کنند که سازمان دارالقرآن نیز برنامه‌های خود را با هدف گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه تدوین کرده است.

قره‌شیخلو با بیان اینکه آموزش عمومی قرآن مهمترین برنامه‌های ما تا 5 سال آینده است تصریح کرد: تا پایان سال 97 سعی داریم 3 میلیون نفر را تحت آموزش‌های قرآنی قرار دهیم تا از این طریق فرهنگ قرآنی را در جامعه حاکم سازیم.

تقویت 500 هزار حافظ قرآن

رئیس سازمان دارالقرآن تقویت 500 هزار حافظ یک تا 3 جزء قرآن کریم را از دیگر برنامه‌های سازمان دارالقرآن عنوان کرد و افزود: سعی داریم مراسم و محافل قرآنی را گسترش دهیم که برای تحقق این امر بازآموزی معلمان قرآنی که در طول 30 سال گذشته از سازمان دارالقرآن گواهینامه معلمی قرآن را گرفته‌اند را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی به افزایش تعداد مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن اشاره کرد و گفت: تا 5 سال آینده ارتقای کیفی این موسسات را در برنامه داریم چرا که معتقدیم مؤسسات قرآنی نقش مهمی در گسترش فرهنگ قرآنی جامعه دارد.

قره‌‌شیخلو با بیان اینکه ظرفیت‌های مردمی توان و انگیزه زیادی برای اجرای برنامه‌های قرآنی دارند خاطرنشان کرد: اگر سهم مردمی در فعالیت‌های قرآنی را تقویت کنیم به طور حتم شاهد ارتقای فعالیت‌های قرآنی در کشور خواهیم بود.

تنها یک پنجم هزینه‌های دارالقرآن از سازمان تبلیغات تأمین می‌شود

وی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های مردمی تصریح کرد: برنامه‌هایی که امسال تدارک دیده‌ایم از نظر حجم ریالی بسیار سنگین هستند به طوری که حدود 35 میلیارد تومان هزینه برای برنامه‌های قرآنی در نظر گرفته شده است که یک پنجم این مقدار از طریق منابع سازمان تبلیغات تأمین می‌شود و برای تأمین سایر هزینه‌ها نیازمند حمایت و استفاده از ظرفیت‌های مردمی هستیم.

رئیس سازمان دارالقرآن ادامه داد: اصلی‌ترین برنامه‌های ما توسعه آموزش‌های قرآنی است. بر همین اساس تا 5 سال آینده 600 هزار نفر را تحت آموزش صحیح‌خوانی قرآن قرار می‌دهیم که امسال 100 هزار نفر در قالب برگزاری کلاس‌های متنوع آموزش خواهند دید.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف با حضور 25 هزار نفر تا پایان سال 97 گفت: امسال حدود 750 هزار نفر در دوره‌های مختلف قرآنی که به همت سازمان دارالقرآن برگزار می‌شود شرکت خواهند کرد.

برگزاری اردوی استعدادهای درخشان قرآنی با حضور 500 نفر

قره‌‌شیخلو برگزاری اردوی استعداد درخشان برای 500 نفر را در گرو تأمین بودجه دانست و خاطرنشان کرد: اردوی استعداد‌های درخشان قرآنی سال گذشته با حضور 100 نوجوان قرآنی در تهران و مشهد برگزار شد که امسال قصد داریم این اردوها را برای 500 نفر از نوجوانان برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 50 جلسه ثابت و محوری حفظ قرآن راه‌اندازی شد گفت: بیش از 70 درصد این جلسات کارآمد و مفید گزارش شده‌اند که امسال هم ادامه خواهند داشت. بر همین اساس در سال جاری 100 جلسه تخصصی دیگر نیز برای بانوان راه‌اندازی می‌کنیم.

رئیس سازمان دارالقرآن راه‌اندازی 50 جلسه ثابت و محوری تفسیر قرآن کریم از دیگر برنامه‌های سازمان درالقرآن عنوان کرد و افزود: در کشور مسابقات قرآنی بسیاری برگزار می‌شود که نیازمند ساماندهی در حوزه داوری است به همین دلیل طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به داوران قرآن را برگزار خواهیم کرد تا بتوانیم گامی در جهت ارتقای سطح مسابقات قرآن برداشته باشیم.

فعالیت‌های حوزه پژوهشی و تبلیغی سازمان دارالقرآن

قره‌شیخلو با بیان اینکه تمامی حجم عملیات سازمان باید پشتوانه عینی و کارشناسی داشته باشد به تولید 25 عنوان محصول قرآنی اشاره کرد و گفت: سعی داریم در سال جاری حداقل 4 دوره تلاوت ترتیل قرآن تولید کنیم چرا زیرا ثابت شده مردم با تلاوت ترتیل قرآن نسبت به تلاوت تحقیق انس بیشتری دارند.

رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به برگزاری برنامه‌های تبلیغی و ترویجی تصریح کرد: هفتمین دوره مسابقات تفسیر قرآن (نورالهدی)، دومین دوره مسابقات قرائت و حفظ (تلاوت)، سومین دوره مسابقات تسنیم ویژه کارکنان دستگاه‌های فرهنگی امسال نیز پیگیری می‌شود تا از این طریق زمینه انس مردم با مفاهیم و مبانی قرآنی فراهم شود.

وی با بیان اینکه مسابقات قرآنی تسنیم امسال با تغییرات جدیدی برگزار خواهد شد ادامه داد: در این مسابقات که امسال سومین دوره آن برگزار می‌شود علاوه بر همسران کارکنان دستگاه‌های فرهنگی فرزندان آنها نیز می‌توانند در آن شرکت کنند.

قره‌شیخلو به برگزاری حداقل 2 هزار محافل و مراسم قرآنی در کشور طی 5 سال اشاره کرد و گفت: وقتی محافل قرآنی دهه‌های اخیر را با گذشته مقایسه می‌کنیم متوجه افول این برنامه‌ها خواهیم شد. بر همین اساس باید با برنامه‌ریزی‌های متنوع سعی در رفع این معضل و جذب افراد به فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم.

ارتقای فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی

رئیس سازمان دارالقرآن با بیان اینکه ارتقای فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار داشت: امسال فعالیـت‌های قرآنی در فضای مجازی را ارتقا خواهیم داد که به این منظور آموزش مجازی قرآن در اولویت قرار گرفته است چرا که بسیاری از مردم به دلیل مشغله‌های کاری نمی‌توانند در برنامه‌های قرآنی حضوری شرکت کنند.

وی با اشاره به توسعه سطح کیفی سایت تلاوت از نظر ظاهری و محتوایی بیان داشت: قصد داریم در ماه رمضان از شمایل جدید سایت تلاوت رونمایی کنیم. همچنین پرتال مؤسسات قرآنی که برای تبادل نظر جامعه قرآنی در نظر گرفته شده است در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد.

قره‌شیخلو ادامه داد: هر فعالیتی که در سازمان دارالقرآن صورت می‌گیرد در فضای مجازی نیز پیگیری خواهد شد تا از این طریق فعالیت‌های فضای مجازی را متناسب با فرهنگ قرآنی گسترش دهیم.

فعالیت‌های دارالقرآن در حوزه نظارت بر چاپ و نشر قرآن

وی با اشاره به تصحیح 14 هزار جزء قرآن کریم و صدور مجوز چاپ و توزیع قرآن گفت: تصحیح قرآن کاری سختی است. هر مصحح وقتی یک قرآن را تصحیح می‌کند 6 میلیون حرف و حرکت را مورد بررسی قرار دهد تا اشکالی در آن وجود نداشته باشد.

قره‌شیخلو با بیان اینکه نظارت و عملکرد ناشران و چاپخانه‌های قرآنی یکی از وظایف ما است افزود: با‌وجود همکاری‌ها برخی هستند که قواعد و مقررات لازم در زمینه چاپ و نشر را رعایت نمی‌کنند به طوری که گاهی شاهد توزیع قرآن‌های بدون مجوز یا با اشکالات چاپی هستیم. بنابراین باید با برنامه‌ریزی از بروز چنین مشکلاتی در حوزه چاپ و نشر قرآن جلوگیری کنیم.

با وجود توانمندی‌های داخلی نباید در خارج از کشور اقدام به چاپ قرآن کرد

وی با اشاره به همکاری مسئولان چاپ و نشر قرآن در وزارت ارشاد با سازمان دارالقرآن تصریح کرد: ظرفیت چاپ قرآن و همچنین توانمندی‌های چاپخانه‌های کشور در حد قابل قبولی است اما گاهی شاهد چاپ قرآن در خارج از کشور هستیم که این امر برخلاف توسعه بنگاه‌های اقتصادی کشور و رشد سرمایه‌گذاری داخلی است به همین جهت باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که از توانمندی‌های داخلی به خوبی بهره‌مند شویم.

رئیس سازمان دارالقرآن به حمایت از یک‌هزار تشکل قرآنی اشاره کرد و گفت: ما هزار مدرسه داریم که 90 درصد آنها در یک شیفت کار می‌کنند که این امر ظرفیت خوبی است و امیدواریم وزارت آموزش و پرورش با در اختیار قرار دادن حداقل 2 هزار مدرسه به مؤسسات قرآنی علاوه بر حمایت دستگاه‌های قرآنی جهشی در راستای گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه داشته باشد.

مسئولان در اختصاص به موقع بودجه قرآنی تلاش کنند

وی چاپ 500 هزار جلد قرآن با کمک‌های مردمی و توزیع آن در سطح کشور با محوریت مناطق محروم را از دیگر برنامه‌های سازمان دارالقرآن عنوان کرد و افزود: اگر رسانه ملی با پخش تیزرهای تبلیغاتی با ما همکاری کند مشارکت مردمی در بحث قرآن جدی‌تر خواهد شد.

قره‌شیخلو ادامه داد: امسال 60 میلیون تومان کمک مردمی داشتیم که با این کمک‌ها اولین سری 10 هزار جلدی قرآن کریم را به چاپ رسانده و در ماه مبارک رمضان در مناطق محروم توزیع خواهیم کرد.

رئیس سازمان دارالقرآن با بیان اینکه سعی داریم از هر استان دو بار بازدید حضوری داشته باشیم تا از عملکرد آنها مطلع شویم تصریح کرد: در بازدید فعالیت‌های قرآنی استان‌ها مناطقی که با جدیت کار می‌‌کنند تشویق خواهیم کرد تا از این طریق انگیزه ارتقای فعالیت‌های قرآنی را در استان‌های مختلف بیشتر کنیم.

وی با اشاره به اینکه تعامل با مؤسسات قرآنی می‌تواند در رشد برنامه‌ها اثرگذاری بسیاری داشته باشد گفت: 70 درصد برنامه‌های قرآنی توسط موسسات و با مدیریت اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور انجام خواهد شد بنابراین حمایت از این مؤسسات سبب گسترش امور قرآنی خواهد شد.

رئیس سازمان درالقرآن در ادامه با اشاره به اهمیت تخصیص بودجه در زمان مشخص خاطرنشان کرد: از دولت می‌خواهیم امسال بودجه قرآنی سال 93 را تا حد امکان از نظر کمی و زمانی به خوبی در اختیار سازمان‌ها قرار دهد تا بتوانیم با بودجه تخصیص یافته برنامه‌های قرآنی را به درستی عملی کنیم.

وی همچنین از مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی خواست که تلاش کنند اگر بودجه از سوی دولت به سمت آنها اختصاص پیدا کرد زمینگیر نشود و به سرعت در اختیار سازمان‌ها قرا گیرد تا برنامه‌های قرآنی دچار مشکل و آفت نشوند.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین