عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۵۷۹
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۱
نمایش «گوهر شیخان» با نگاهی به زندگی عالم ربانی مرحوم میرزای قمی از رادیو معارف پخش می شود.
عقیقاین نمایش رادیویی بر اساس فرازهایی از زندگی پربار و عرفانی عالم ربانی و فقیه عالیقدر مرحوم میرزا ابوالقاسم گیلانی معروف به میرزای قمی از مدفونین در آرامستان شیخان قم است که این آرامستان معروف در کنار حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها به خاطر وجود ایشان و عالم بزرگوار دیگری به نام شیخان معروف است.

این نمایش رادیویی که کاری از واحد نمایش رادیو معارف است در 12 قسمت تا پنجم تیر ماه همه روزه به جز جمعه ها از ساعت 17 و 30 دقیقه پخش می شود.

علاقمندان به نمایش های رادیویی می توانند برای دریافت این برنامه به صفحه اختصاصی برنامه «باغ تماشا» در سایت رادیو معارف مراجعه کنند.

قبرستان شیخان قم قدمتی هزار و چندصد ساله دارد که به عنوان دومین قبرستان تاریخی جهان اسلام مطرح است و در واقع این قبرستان قسمت کوچکی است که از قبرستان تاریخی بابلان قدیم باقی مانده است.

این مکان نزدیک حرم حضرت معصومه(س) و متصل به میدان آستانه است و اکنون بر اثر گذشت زمان و پدیده فرسایش، سنگ های بسیاری از قبور این قبرستان از بین رفته است.

در این قبرستان زکریا بن ادریس، زکریا بن آدم، آدم بن اسحاق و آدم بن اسحاق مدفونند که از محدثان بزرگ شیعی هستند. همچنین بسیاری از بزرگان دینی نیز از جمله ملامحمد طاهر قمی و میرزای قمی در کنار آنها در این مزار آرمیده اند.

در شیخان کبیر یا گلزار شیخان بسیاری از بزرگان علوم دینی دفن شده اند و در قسمتی آن دو تن از محدثان بزرگ به نام های زکریا بن ادریس، ابوجریر قمی و زکریا بن آدم از اصحاب، شاگردان و راویان امام صادق تا امام جواد (ع) دفن شده اند.

این قبرستان به نام دو تن از این بزرگان (زکریا بن ادریس و زکریا بن آدم) به شیخان معروف شده است و این دو تن از وجاهت خاصی در نزد ائمه (ع) برخوردار بودند.

در این قبرستان در حال حاضر شش مقبره وجود دارد که ظاهرا قدیمی ترین مقبره ها از آن زکریا بن آدم اشعری و میرزای قمی است ولی هنوز در خصوص اینکه کدامیک از این دو مقبره قدمت بیشتری دارد، تاکنون اطلاع خاصی به دست نیامده است.

منبع:ایرنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین