عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۱۶۴
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
سبک زندگی در جامعه مهدوی شاخصه هایی خاص دارد، یعنی مجموعه ای از مکارم اسلامی با محوریت توحید و خداباوری که هم اخلاق فردی و اجتماعی فرد را در بر می گیرد و هم باطن او را، یعنی خودسازی و آرمان گرایی در کنار یکدیگر.
عقیق:"در جامعه مهدوی سبک زندگی شاخصه هایی خاص دارد، این سبک همان سبک زندگی اسلامی است یعنی مجموعه ای از مکارم اسلامی با محوریت توحید و خداباوری که هم اخلاق فردی و اجتماعی فرد را در بر می گیرد و هم باطن او را، یعنی فرد توجه به خودسازی و آرمان گرایی دارد و دنیا را برای خود کوچک دیده و فضای بالاتری را می بیند." این جملات بخشی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت درباره سبک زندگی مهدوی و مولفه های آن است که مشروح آن در ذیل می آید:

امروز یکی از مباحث اصلی در حوزه فرهنگ و اجتماع موضوع سبک زندگی و اصلاح آن است، بی تردید برترین سبک زندگی با ظهور حضرت حجت (عج) محقق می شود، از این رو، لطفا برای ورود به بحث درباره سبک زندگی مهدوی و تعریف صحیح آن توضیح دهید.
سخنان رهبری در خراسان شمالی درباره سبک زندگی موجی از مباحث را از سوی کارشناسان و متخصصان حوزه های مختلف به راه انداخت که حوزه مهدویت نیز مستثنی نبوده و به این حوزه ورود داشته است.
در ابتدا باید گفت سبک زندگی یعنی مجموعه ای از مولفه ها و آدابی که دلالت بر رفتارهای آحاد جامعه دارد و حاکمان آن را تعریف می کنند یعنی اگر حاکمان دینی هستند سبک دینی و خدامحوری را تعریف می کنند در مقابل در جوامع اومانیستی می گویند نه انسان محور است و نباید در برابر کسی پاسخگو باشد
در جامعه مهدوی سبک زندگی شاخصه هایی خاص دارد، این سبک همان سبک زندگی اسلامی است یعنی مجموعه ای از مکارم اسلامی با محوریت توحید و خداباوری که هم اخلاق فردی و اجتماعی فرد را در بر می گیرد و هم باطن او را، یعنی فرد به خودسازی و آرمان گرایی توجه دارد و دنیا را برای خود کوچک دیده و فضای بالاتری را می بیند.
خداوند در آیه 56 سوره مبارکه ذاریات تصریح می کند که ما جن و انس را نیافریدیم مگر برای عبودیت و بندگی و این همان چشم انداز سبک زندگی مهدوی است.
برای رسیدن به این قله یک نقشه راه نیاز است یعنی قرآن و نیز بلد و راهنما که امام (ع) است و در نهایت آمادگی فرد را می طلبد.
در سبک زندگی مهدوی هم همین گونه است از این رو است که پیامبر (ص) فرمودند: من دو میراث گرانبها برایتان به یادگار می گذارم و نیز فرمودند که من برای مکارم اخلاق مبعوث شده ام.

سبک زندگی مهدوی چه شاخصه هایی دارد و چگونه می توان آنها را تحقق بخشید؟
نخستین شاخصه ایمان محوری است چراکه ایمان به خدا انسان را از هواپرستی و شیطان پرستی دور می کند ما در بسیاری از آیات داریم "یا ایها الذین آمنوا" یعنی شاخصه نخست ایمان است تا در همه حالات خدا را از خود دور نکنید یکی از مشکلات امروز جامعه این است که مردم ایمان ندارند یعنی به خدا باور دارند اما همین که حاجتشان روا نشود می روند سراغ رمال و دعانویس!
از این رو اگر ایمان باوری باشد مردم در برابر فساد و بی عدالتی بی مسئولیت نمی شوند همانگونه که در زیارت آل یس می گوییم السلام علیک حین تقعد و تسجد و حین تحمد و تستغفر و... یعنی عملا در پی این هستیم که معنویت و ایمان محوری را در سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.
کسی که ایمان محوری را در زندگی خود داشته باشد همراه با توجه به ایمان و معنویت درپی جبران نیز هست یعنی همیشه نسبت به خدا و امام، خود را بدهکار می داند و در پی تلاش و پویایی است در زیارت ناحیه مقدسه از امام عصر (عج) داریم که می فرمایند: خدایا! مرا از آنانی قرار دهیم که جز به درگاهت دست طلب به کسی ندارند.
دومین شاخصه این سبک بصیرت و معرفت دینی است در تمام مسائل فکری، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی، اگر شخص در مسائل اقتصادی بداند ربا در جامعه آرمانی امام عصر (عج) نیست به آن وارد نمی شود اگر در نگاه اجتماعی ببیند دروغ و غیبت در جامعه مهدوی وجود ندارد آنها را از زندگی خود حذف می کند.
در جامعه آرمانی امام عصر (عج) انسان درپی جهل و بدعت و خرافه نیست، در روایتی از پیامبر (ص) بصیرت و معرفت دینی را شاخصه زندگی دینی معرفی می کند: کور کسی نیست که چشمش نابینا باشد بلکه کسی است که چشم بصیرتش کور باشد.
انسان بصیر دروغ و غیبت و ربا و دزدی را از زندگی خود حذف می کند چون اگر بصیرت و معرفت دینی را اجرا نکند مثل علی محمد باب می شود او از دل شیخیه بیرون آمد و زمینه را برای بهائیت ایجاد کرد چون بصیرت دینی نداشت در حالی که اگر بصیرت و معرفت داشت به سمت کمال حرکت می کرد.
پس بصیرت و معرفت بسیار مهم است که انسان پالایش درونی کرده و خود را با خواسته های امام عصر (عج) تطابق دهد.
شاخصه سوم در سبک زندگی مهدوی تقوا و ترک گناه است یعنی خداشناسی و محبت به خدا و توجه به او در همه حال همانگونه که در دعای فرج می خوانیم "اللهم الرزقنا توفیق الطاعه و بعد المعصیه..." تقوا یعنی عبادت و طاعت و دوری از گناه و در اینجا تسلیم محض امام می شود و این تقوامداری جلوه زیبا و موردپسند امام (عج) است.
شاخصه بعدی اخلاص در عمل است، گاهی خدایی ترین کار به دلیل نیت سوء از بین می رود عمل خالص آن است که نخواهی جز خدا آن را ببیند نه اینکه توام با ریا و چاپلوسی باشد. حتی در ایجاد آرامش برای همسر که اگر با نیت خالص باشد این عمل صالح است و پاک و حتی امیرالمومنین (ع) می فرمایند خوشا به حال کسی که خود را برای خدا خالص می کند و علم و عملش را برابر خدا قرار می دهد در اینجا کار و کلامش، دوستی دشمنی او در راه خدا است و این اخلاص امام عصر (عج) را راضی می کند. در توقیع امام عصر (عج) به شیخ مفید می فرمایند: سلام بر تو ای دوست بااخلاص در دین...
به عبارت دیگر انسان در سبک زندگی مهدوی کاری نمی کند که امینت اجتماعی مردم زیرسوال برود حتی در نوشتار خود از انحراف اجتماعی می هراسد و از آن دوری می کند و نفس خود را در هر لحظه محاسبه می کند.
شاخصه بعدی صداقت و امانت است، معیار فضایل اخلاقی نماز و روزه نیست بلکه صدق و امانت است امام صادق (ع) روایتی دارند که فریب نماز و روزه افراد را نخورید بلکه اخلاص و امانت داری آنها را معیار قرار دهید و با این معیار به آنها مراوده کنید.
اینکه فرد شایعه پراکنی می کند شهادت به دورغ می دهد و سوء استفاده می کند یعنی سبک زندگیش مهدوی نیست. انسان در سبک زندگی مهدوی، امام عصر (ع) را همیشه شاهد و ناظر بر رفتار خود می بیند مسائل اینچنینی باید در جامعه منتظر رعایت شود یعنی دوری از فریب و دروغ و ...
شاخصه بعدی خدمت به جامعه است یکی از امتحانتات الهی آزمون مالی و توانایی فرد است، پیامبر (ص) می فرمایند بهترین مردم کسی است که دیگران از وجود او بهره مند می شود.
از این رو، کسانی که این خدمت را انجام می دهند به سبک زندگی مهدوی ملتزم هستند.
شخص ملزتم به سبک زندگی مهدوی همسایه ای را آزار نمی دهد حتی در نوع رفتارهای ریز با همکار، استاد معلم و ... امام عصر (عج) را ناظر می بیند و از همه وجوه زندگی خود در پی خدمت و رفع نیاز دیگران است.

امروز یکی از مشکلاتی که گریبانگیر جامعه است بحث عفاف و حجاب است درباره این مهم در سبک زندگی مهدوی آیا معیار و مولفه ای خاص داریم؟
بله، آخرین شاخصه سبک زندگی مهدوی رعایت عفت و حیا است یعنی بعضی مواقع شوخی های بی مورد، اختلاط های بی مورد، آرایش های بی مورد و پوشش های تحریک آمیز حیا و عفت را زیر سوال می برد.
سبک مهدوی رفتار انسان را پاک می کند تا جامعه پاک باشد در نگرش سبک زندگی غربی لذتی وجود ندارد و داریم زنی که دو همسر دارد این را حتی حیوانات نمی پذیرند یا گروه های شیطان پرست ظاهر خود را با جراحی تغییر می دهند یا همجنس بازی که حیا و عفت را کنار می زند و تقوا و غیرت و خدامحوری و کرامت و عزت انسانی خرد می کند و انسان در ردیف حیوان قرار می گیرد و دیگر نگرش زیبایی به زندگی ندارد.
از این رو باید حریم ها رعایت شود و اینکه بعضی می گویند دل باید پاک باشد نه رفتار یعنی حیا و عفت را از بین بردن و بی غیرتی و لاابالی گری را جایگزین کردن.

 


منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین