عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۹۹۸۷
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۳
رئیس کنگره بین‌المللی سبط‌ النبی که تیرماه برگزار می‌شود، گفت: مهمترین هدف از برپایی کنگره سبط النبی شناسایی و شناساندن امام حسن مجتبی(ع) و نقش پررنگ و پرارزش ایشان در تداوم حرکت علوی و مقابله با بنی امیه بود.

عقیق: حجت‌الاسلام محمدحسن اختری رئیس مجمع جهانی اهل بیت و رئیس کنگره بین‌المللی سبط‌النبی درباره جزئیات برپایی این کنگره توضیح داد: بیش از دو سال پیش با برخی دوستان و نهادها گفت‌وگویی انجام دادیم مبنی بر اینکه نسبت به جایگاه و شخصیت امام حسن مجتبی(ع) نیاز به اقدامی درخور داریم.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه اکثر همایش‌ها و برنامه‌هایی که برگزار می‌شود بر عناوین دیگری تمرکز داشت بنابراین متوجه شدیم که در خصوص امام مجتبی (ع) یک کمبودی در میان جامعه و پیروان اهل بیت (ع) وجود دارد لذا بنا گذاشته شد که گام‌هایی در این زمینه برداشته شود.

حجت‌الاسلام اختری با تأکید بر اینکه ولادت امام حسن مجتبی (ع) در ماه مبارک رمضان است اما به دلیل شرایط روزه داری در این ماه اقدامات کمتر صورت می‌گیرد، اظهار داشت: بنابراین ما از دو ماه رمضان گذشته اقداماتی در برخی مناطق تهران برگزار کردیم و جشن‌هایی صورت دادیم که مرکزیت‌اش مسجد قاسم‌بن الحسن(ع) در اتوبان شهید محلاتی بود.

رئیس مجمع جهانی اهل بیت با اشاره به اینکه این جشن سال گذشته در حرم امامزاده صالح و حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی نیز برگزار شد، افزود: بنابراین همینطور شد که به فکر افتادیم همایشی برگزار کنیم و فراخوانی ارائه دهیم تا شخصیت‌های علمی در این همایش شرکت کنند از یک سال گذشته نیز فراخوانی به مناطق مختلف دادیم و برخی اساتید و شخصیت‌ها از کشورهای مختلف اعلام آمادگی کردند.

*بیش از صد مقاله به کنگره ارسال شد

وی در پاسخ به این سؤال که در نهایت قرار شد کنگره سبط‌النبی کی و کجا برگزار شود، افزود: نهایت تصمیم گرفتیم این همایش پیش از ماه رمضان امسال با توجه به اینکه ولادت امام حسن در ماه رمضان است و جشن‌های نیمه شعبان نیز یک هفته پیش از ماه رمضان تمام می‌شود بنابراین به خواست خدا در روز اول و دوم تیر این کنگره در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام اختری درباره آثار ارسالی به این همایش گفت:‌ بیش از صد مقاله برای همایش ارسال شده که خوشبختانه استقبال خوبی هم صورت گرفت تعدادی از شخصیت‌های کشورهای مختلف نیز مقالات و نوشته‌هایی برای کنگره ارسال کرده‌اند که دراین همایش حضور خواهند داشت.

*اهداف همایش سبط النبی

وی مهمترین اهداف برپایی این همایش را شناسایی و معرفی هرچه بهتر امام مجتبی،‌ شخصیت و جایگاه ولایی ـ سیاسی و حکومتی ایشان در دوران خودشان و تاریخ زندگانی پرفراز و نشیبشان، نقش مهمشان در تداوم حرکت روبه رشد اسلام در میان جامعه و همینطور نقش امام مجتبی در رویارویی با فتنه گری‌های بنی امیه و دودمان بنی‌امیه در مقابله با اسلام اصیل و زمینه سازی برای حرکت عاشورایی امام حسین (ع) به شمار آورد که همه اینها در زندگینامه امام مجتبی قابل گفت‌وگو و بحث است.

رئیس کنگره بین‌المللی سبط النبی در نهایت مهمترین اهداف خود از برپایی همایش را شناسایی و شناساندن امام و نقش پررنگ و پرارزششان در تداوم حرکت علوی و مقابله با نقش بنی امیه به حساب آورد.

*نهادهای حامی کنگره سبط النبی

وی در پاسخ به این سؤال که دستگاه‌های شرکت کننده در همایش سبط النبی کدام هستند، توضیح داد: از آنجا که همایش‌ها هزینه‌های سنگینی دارد و مجمع جهانی اهل‌بیت توانمندی برگزاری را به تنهایی در خود نمی‌بیند، با نهادهای متعددی همسو شدیم و آنها هم کمک و مساعدت کردند که این کنگره را برگزار کنیم، نهادهایی همچون سازمان اوقاف، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون مساجد وزارت فرهنگ و ارشاد و خود امور مساجد کشور، جامعة‌المصطفی العالمیه و مراکز علمی و تحقیقاتی دیگر در کشور هستند و همچنین برخی بخش‌های خصوصی مثل همین مسجد قاسم بن الحسن و شهرداری تهران با ما مشارکت کردند.

حجت‌الاسلام اختری درباره حضور شاعران داخلی و خارجی در کنگره نیز توضیح داد: از کشورهای هند، تاجیکستان، پاکستان، افغانستان، عراق و ... شاعرانی در این کنگره حضور خواهند یافت که در قالب‌های شعر غزل، رباعی، قصیده، ترکیب بند و ترجیع بند و ... موضوعاتی از امام حسن، صلح امام حسن(ع)، مظلومیت ایشان و سایر موارد اشعارشان را می‌خوانند. نشست‌های متعددی نیز برای این همایش به همراه نقد و بررسی اشعار با حضور 200 شاعر سراسر کشور برپا خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: مراسم این همایش نیز طبق روال همه کنگره‌ها یک افتتاحیه و اختتامیه دارد که به ترتیب روزهای اول و دوم تیرماه در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

وی درباره این پرسش که آیا برای سال آینده هم چنین کنگره‌ای برپا خواهند کرد یا خیر، پاسخ داد: این امر بستگی به نتایج این کنگره دارد و پیشنهاداتی که ارائه می‌شود، که مسلماً تا زمان برپایی مشخص نیست.

 

منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین