عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۹۶۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
نماز و آثار تربیتی آن برجوانان
محقق و پژوهشگر مرکزتخصصی نماز گفت: نماز یک دستگاه تربیتی وتکاملی است که هرقدرکامل تر خوانده شود ابعاد بیشتری از وجود انسان را تقویت می کند .
عقیقحجت الاسلام محمد کاظمی محقق و پژوهشگر مرکزتخصصی نماز، با اشاره به چگونگی خواندن نماز مطلوب و کامل گفت: نماز نشانه کمال انسان است و در ابتدا باید بدانیم نماز کامل چیست و چگونه می توانیم به نماز مطلوب دست پیدا کنیم.

وی افزود: کاملترین نماز، نمازامیرالمومنین امام علی(ع) است که اگر بخواهیم به آن نماز فکر کنیم ثمره ای جز نا امیدی ندارد چرا که نماز قله عمل ماست و باید شاخصه های اصلی آن را در نمازخود پیاده کنیم .

محقق و پژوهشگر مرکز تخصصی نماز ادامه داد: نماز شاخصه های اصلی و ارزشمندی دارد که توجه به هرکدام ازآنها انسان را برای خواندن نمازی کامل و مطلوب آماده می سازد.

حجت الاسلام کاظمی تصریح کرد: اول وقت نماز خواندن یا نماز اول وقت یکی ازشاخصه های نمازمطلوب است چنانچه نماز اول وقت برای نماز گزار دعا می کند که خدا تو را حفظ کند که مرا حفظ می کنی و خواندن نماز در آخروقت فقط نوعی رفع تکلیف است ومی گوید خدا تو را ضایع کند که مرا ضایع کردی.

خشوع، نگهداری و مداوت در خواندن نماز ار ارکان اصلی نماز مطلوب است

وی اظهارداشت: مداومت در نماز خواندن امر بسیار مهمی است یعنی اینکه همواره به یاد نماز خواندن باشیم نه گاهی نماز بخوانیم و گاهی فراموش کنیم.

محقق و پژوهشگرمرکز تخصصی نماز یادآور شد: محافظت از نماز از دیگر شاخصه های نماز مطلوب است که باید با غیرت درونی از آن نگهداری کنیم.

حجت الاسلام کاظمی خاطرنشان ساخت: خشوع به نماز رکن، رکین و از آداب باطنیه نماز مطلوب است که باید مورد توجه قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: اخلاص اکسیرهمه اعمال است که باید درهرعملی باشد تا مور قبول قرارگرفته و پذیرفته شود و اخلاص در نماز سبب قبولی هر چه بهتر نماز می‌شود.

محقق و پژوهشگرمرکزتخصصی نماز به دیگرشاخصه های نمازمطلوب و کامل اشاره کرد و گفت: یک نمازمطلوب نمازی است که به صورت آگاهانه و در حالت هوشیاری خوانده شود تا بتواند تأثیر خود را بر فرد بگذارد.


حضور قلب بهره مندی از نماز را افزایش می دهد

حجت الاسلام کاظمی ابراز داشت: حضورقلب درنمازیکی ازشرایط مهم نماز است و انسان به اندازه ای از نماز بهره می برد که نسبت به نماز حضور قلب و توجه داشته باشد به همین جهت نماز را کلید بهشت می نامند.

وی عنوان کرد: نمازمؤثرین شیوه آرامش درزندگی است که تأثیر بسزایی در اخلاق و رفتار فردی و اجتماعی فرد داشته و او را در مسیر درست زندگی قرار می دهد.

محقق وپژوهشگر مرکز تخصصی نماز افزود: نماز یک تطبیق ویژه با وجود انسان دارد انسان یک ملکوت وروح دارد یعنی جسم و روح ودارای غرایضی است و باطن و ظاهری دارد که رعایت این ظاهروباطن یکی از نشانه های نماز مطلوب و کامل است.

حجت الاسلام کاظمی خاطر نشان ساخت: توجه به ابعاد اعتقادی، فکری و اندیشه های نمازهمواره عهده داررشداندیشه های معنوی و. فطری انسان است که سبب می‌شود انسان آگاهانه به نماز و اثرات آن توجه داشته باشد.

وی خشوع و خضوع در نمازرا سبب رشد عاطفی عنوان داشت و گفت: اعضا و جوارح انسان هنگام خواندن نماز4 هزارحکم رفتاری دارد که عهده دار رشد رفتاری و عاطفی ماست و توجه به هریک از این گزینه ها می تواند در پیشبرد اهداف معنوی فرد مؤثر باشد.

نماز یک دستگاه تربیتی و کامل کننده ابعاد شخصیتی انسان است

محقق وپژوهشگر مرکز تخصصی نماز یادآور شد: نماز یک دستگاه تربیتی و تکاملی است که هر چه قدر کامل تر خوانده شود ابعاد بیشتری از وجود انسان را تقویت می کند چون حوزه های ابعادی نماز با انسان تطابق فراوانی دارد.

حجت الاسلام کاظمی در پایان گفت: این نعمت بزرگی است که انسان وسیله ای در اختیار داشته باشد که در هر شبانه روز چند مرتبه به او بیدار باش گوید و انسان را همواره هشیار و متذکر نماید که گرد و غبار غفلت بر دل او ننشیند، وهمین توجه به خداوند و قیام در برابر اوست که انسان را از معاصی باز می دارد.


منبع:شبستان 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین