عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۹۵۰۶
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۲
حجت‌الاسلام محمدی در درس‌هایی از بحارالانوار:
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه برای توبه از گناهان بزرگ به رفع گرفتاری درماندگان و فریادرسی آنان سفارش فرموده است. پ

عقیق: حجت‌الاسلام جواد محمدی به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک شعبان، ولادت امام حسین(ع)، امام سجاد(ع)، حضرت عباس(س) و امام غائب(عج) در سلسله جلسات درس‌هایی از کتاب شریف بحارالانوار که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب «سرچشمه» برگزار شد، گفت: خواندن زیارت مخصوص امام حسین(ع) در نیمه شعبان چه از نزدیک (در کربلا) و چه از دور سفارش بسیار شده است.

وی ابراز داشت: این ماه، ماه پیامبر اکرم(ص) است و حضرت می‌فرمایند: شعبان شهری. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: از محبت پیغمبر و قرب به خدای خود در این ماه روزه بگیرید: «حباً لنبیکم و تقرباً الی الله».  همچنین حضرت علی(ع) می‌فرمایند: از زمانی که من این سخن را از پیغمبر(ص) شنیدم هیچ‌گاه روزه شعبان را ترک نکردم. دعا و مناجات و استغفار هم در این ماه سفارش بسیار شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به قرائت مناجات شعبانیه در این ماه اظهار داشت: از امام خمینی (ره) نقل شده است که با دو دعا بیش از سایر ادعیه انس داشتند: دعای کمیل و مناجات شعبانیه. بنابراین شایسته است که به تبعیت از اولیای دین فرصت ماه شعبان را مغتنم بدانیم.

محمدی در ادامه حدیث 4 از باب چهارم کتاب «عقل و جهل» بحارالانوار ضمن مرور فرازهای سابق روایت نبوی، در رابطه با تأثیر کار خیر در زندگی دنیوی، حدیثی را از امام‌ صادق(ع) نقل کرد که می‌فرمایند: «یعیش الناس باحسانهم اکثر مما یعیشون باعمارهم و یموتون بذنوبهم اکثر مما یموتون بآجالهم»؛ مردم به واسطه نیکوکاری خود بیشتر از عمر طبیعی خود زندگی می‌کنند و نیز به خاطر معصیت و گناه زودتر از اجل مقدر خود از دنیا می‌روند.

وی همچنین با نقل این روایت از امیرالمومنین (ع) که «لا خَیر فی الدنیا إِلاَّ لرجُلَینِ رَجل اذنب ذنوباً فهو یتدارکها بالتَوبة وَ رَجُل یسَارِع فِی الخَیرات» توضیح داد که زندگی دنیا برای دو دسته از انسان‌ها مغتنم و مفید است: دسته اول انسان‌های خطاکاری که قصد توبه و بازگشت داشته و در باقیمانده عمر فرصت جبران گذشته پر اشتباه خود را می‌یابند. گروه دوم کسانی هستند که با شتاب در مسیر صحیح و راه خیر پیش می‌روند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این فراز از روایت نبوی که «و لایسأم من طلب العلم طول عمره» اینچنین ادامه داد که خردمند به فرموده پیامبر (ص) کسی است که در همه عمر از طلب علم و دانش خسته نشود. در هیچ دینی به اندازه اسلام سفارش به کسب علم نشده است. حتی برخی از ادیان تحصیل دانش را برای پیروان خود نکوهش کرده‌اند. ولی خداوند در قرآن کریم علم را در کنار ایمان مایه رفعت و ارتقاء به درجات متعالی قرار داده است: «یرفع الله الذین امنوا منکم والذین أوتوا العلم درجات».

وی ادامه داد: البته شریف‌ترین علوم دانش‌هایی است که سرچشمه وحیانی داشته باشد و به نورانیت اهل بیت عصمت متصل شوند. «شرّقا و غرّبا لن تجدا علما صحیحا الا شیئا یخرج من عندنا اهل البیت»؛ یعنی اگر شرق و غرب جهان را جست‌وجو کنید، علم (و هدایت) صحیح را جز نزد اهل بیت (ع) نخواهید یافت و این همان علم و نورانیتی است که از نتایج و آثارش خشیت و خداترسی است: «إِنَّمَا یخْشَی اللّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء»، جوینده دانش روی بال فرشتگان قدم می‌گذارد و تمام مخلوقات عالم برای او استغفار می‌کنند.

محمدی در بررسی حدیث پیامبر(ص) در خصوص ده خصلت فرد عاقل عنوان کرد: «و لایتبرم لطلب الحوائج قلبه» عاقل کسی است که از مراجعه مردم به او خسته و ملول نمی‌شود. امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه برای توبه از گناهان بزرگ سفارش به رفع گرفتاری درماندگان و فریادرسی گرفتاران نموده‌اند: «من کفارات الذنوب العظام اغاثة الملهوف و التنفیس عن المکروب».

درس‌هایی از کتاب شریف بحارالانوار هر هفته پنج‌شنبه یک ساعت قبل از اذان مغرب و عشاء توسط حجت‌الاسلام محمدجواد محمدی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) به نشانی: میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، خیابان شهید صیرفیپور برگزار می‌شود و شرکت در این جلسات برای عموم آزاد است.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین