عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۹۳۰
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۰
در طول یک شب چه اتفاقی افتاد که حسین شد کافر و مهدورالدم؟ چه شد که حادثه کربلا در میان رخوت، خمودی، دوگانگی‌های اعتقادی و ... رخ داد.

عقیق: چرا مردم کشور پهناور عراق تماشاگر صحنه کربلا شدند؟ چرا اینقدر خونسرد و بی اعتنا از کنار معرکه عبور کردند؟ مگر این مردم دست پرورده پیامبر نبودند؟ چرا بعد از تنها نیم قرن از احکام آنقدر دور می شوند که نمی دانند چه منکری را انجام می دهند و چه ننگی دامنشان را می گیرد، مگر نه اینکه چنین منکری به نص قرآن حرام است؟ چرا قتل نفس در دیدۀ آنها بی مقدار شد؟


حتی در کوفه که عدۀ زیادی از صحابه پیامبر نیز می زیستند، چه رسد به باقی شهرهای عراق و عربستان.


مگر نه اینکه سپاه کوفه در روز نخست ورود به کربلا به امامت امام حسین (ع) نماز خواندند؟ در طول یک شب چه اتفاقی افتاد که حسین(ع) شد کافر و محدورالدم؟


به تعبیری کلی تر چه شد که حادثه کربلا در میان رخوت، خمودی، دوگانگی های اعتقادی و ... رخ داد؟


انگار حادثۀ کربلا منوط به یک روز نبود. تاریخ آن را باید به قبل از ظهور اسلام برگردانیم.

 

سید جعفر شهیدی، مورخ بزرگ کشورمان عقیده دارد حوادث تاریخی را باید با جزئیات سالها قبل و سالها بعد آن شناخت، اما حادثۀ کربلا، حکایت عجیبی است که باید سابقۀ آن را به پیش از اسلام ارجاع دهیم.


این مورخ بزرگ کشورمان متناسب با این دغدغه کتابی منتشر کرده است.


خود او می نویسد: «حادثۀ محرم سال 61 هجری از جمله حادثه هایی است که باید علت یا علت های اصلی آن را جستجو کرد، آن هم نه در آن سال یا چند سال پیش از حادثه. ممکن است پیگیری داستان موجب شود که ما به سالهایی پیش از خلافت ابوبکر و پیش از ظهور اسلام و بلکه سالها پیش از تولد پیغمبر اسلام بازگردیم. چه این حادثه مانند حلقه های زنجیر یکی به دیگری بسته است و نمی توان آنها را از هم جدا کرد. برای همین است که می خواهم در این کتاب این حادثه را از جهت های مختلف بررسی کنم.»


فکر نمی کنم برای توضیح این کتاب، توصیفی بهتر از این پیدا شود که خود توضیحی کامل از اهداف و مطالب درون کتاب از زبان نویسندۀ آن بود.


شهیدی متولد 1297 شمسی است. وی رئیس موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، استاد تمام دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و از پژوهشگران برجسته زبان و ادبیات فارسی، فقه و تاریخ اسلام بود.

 

این مورخ بزرگ کشورمان از شاگردان برجستهٔ علی‌اکبر دهخدا و بدیع‌الزمان فروزانفر در دانشگاه تهران بود و در سال 1340 دکترای خود را در رشته ادبیات فارسی و تاریخ دریافت کرد.

 

همچنین وی در حوزه علمیه قم و حوزه علمیه نجف زیر نظر سید حسین طباطبایی بروجردی و سید ابوالقاسم خویی تحصیل کرد و درجه اجتهاد داشت.


شهیدی ترجمه، تصحیح و تألیفات گوناگونی دارد. مقام معظم رهبری در خصوص این عالم بزرگ می فرمایند: «ایشان ادیبی فرزانه و مورخی ژرف نگر و انسانی والا و با کرامت و در شمار مفاخر علمی این زمانه بودند و آثار و قلمی با ارزش و ماندگار از خود بر جای گذاشتند.»

 

سؤالاتی که در ابتدای متن آمده اند، مباحثی است که کتاب سعی می کند آنها را پاسخ گوید. حال نمی دانم زیبایی و جامعه نگری کتاب آمار فروش آن را به بیش از 40 چاپ رسانده است یا اهمیت نام نویسندۀ آن.


کتاب «پس از پنجاه سال پژوهشی تازه پیرامون قیام حسین (ع)» را دفتر نشر فرهنگ اسلامی در 216 صفحه منتشر کرده است و مخاطبان می توانند این کتاب را با قیمت 3700 تومان تهیه کنند.


منبع: خبرگزاری دانشجو

کدخبرنگار:211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین