عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۹۲۴۱
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۸
استاد حوزه علمیه قم گفت: حرص، تکبر، حسد، دروغ و هوا و هوس جامعه را از پا در می‌آورد، فقر و نداری تا اندازه‌ای انسان را متزلزل می‌کند ولی جامعه با دروغ برپا نمی‌‌ماند.

عقیق: آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد، اظهار کرد: جریان اصول دین خبر مهم عالم است و باید درباره آن تحقیق کرده و عملا معتقد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در برخی از روایات آمده که نبوت، ولایت و معاد جزو اخبار مهم عالم است که با سرشت و سرنوشت انسان همراه است و مربوط به هویت انسان در دنیا، برزخ و معاد است.

این مفسر قرآن عنوان داشت: کسانی که دارای تجربه حسی هستند ممکن است اسلامی حرف بزنند ولی اسرائیلی عمل کنند، پیامبر اکرم فرموده بود که علم من ذات اقدس الهی است و چیزهایی که به عنوان وحی از سوی خدا به من رسیده، به شما گزارش می‌دهم.

وی با بیان اینکه پیامبر بشر را از دروغ، حسد و کینه باز می‌دارد گفت: مشکل جامعه بشری حرص، تکبر، حسد، دروغ و هوا و هوس بوده که جامعه را از پا در می‌آورد به طوری که فقر و نداری تا اندازه‌ای انسان را متزلزل می‌کند ولی جامعه خراب و دروغ برپا نمی‌‌ماند.

آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: زمانی که خداوند انسان را خلق کرد از روح خود در آن دمید و به فرشتگان دستور داد بر او سجده کنید.

وی با بیان اینکه دشمن‌های درونی در کمین انسان هستند گفت: مردم با تقوا مراقب هستند، می‌دانند کعبه دل قداست دارد البته این کعبه دل باز است و شیطان نیز احرام می‌بندد البته شیطان در این لباس، حرامی است که احرام بسته است و وارد صحنه می‌شود تا از در دل وارد شود و دل را تصاحب کند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: دروغ، استکبار و خودخواهی در ما کم نیست و اینها مار و عقرب درون ما هستند و باید در نظر داشت کبر و غرور دشمنان انسان محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: گناه ابلیس این نبود که سجده نکرد بلکه در برابر الله قرار گرفت، این گناه قابل بخشش نیست.

جوادی آملی عنوان داشت:‌ به عنوان مثال اگر کسی به جایگاهی برسد که بگوید اسلام آنگونه دستور داده ولی نظر من طوری دیگر است، این نظر و دیدگاه شیطان است ولی ممکن است فردی خدا و پیامبر را قبول داشته باشد، ولی لغزشی داشته باشد که امید توبه برایش وجود دارد.

 

منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین