عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۸۴۰
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۷
رسول خدا (ص) می فرمایند: خدا سه چیز را دوست دارد: کم گویی، کم خوابی و کم خوری و نیز می فرمایند: یکی از بدترین چیزهایی که درباره امتم هراس دارم پرخوابی است.

عقیق: اسلام به عنوان برترین دین الهی و کامل ترین ادیان برای تمامی امور زندگی روزمره بشر حتی خور و خواب او نیز برنامه دارد تا از این طریق مسیر رسیدن انسان به سعادت و کمال را هموار کند. از این رو است که حتی برای خوابیدن هم برنامه ارائه کرده است که به گوشه ای از آن اشاره می شود.
قرآن کریم خواب را یکی از آیات الهی برمی شمارد و می فرماید: "وَ جَعَلْنا نَوْمَکُمْ سُباتاً " (نبأ، 9) ما خواب را موجب راحتی و آرامش شما قرار دادیم.
همچنین، آیات متعددی در قرآن کریم به پیامبر (ص) و مومنین دستور می دهد که بخشی از شب را بیدار باشند نه تمام شب را، "وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَکَ عَسَى‏ أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَاماً مَحْمُوداً) "اسراء، 79) پهلوهایشان را از رختخواب ها دور مى‏کنند، پروردگارشان را با بیم و امید مى‏خوانند، و از آنچه روزیشان کردیم انفاق مى‏کنند.
باید توجه داشت در آموزه های دینی اولویت سمت راست در برخی از کارها توصیه شده است برای مثال خوردن غذا با دست راست، ورود به مسجد با پای راست و ... پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: خدا سمت راست را در هر چیزی دوست دارد. (مستدرک الوسائل، ج 1، ص330)
ایشان می فرمایند: ای علی! خوابیدن چهار گونه است: خواب پیامبران بر پشت، خواب مومنان بر پهلوی راست، خواب کافران و منافقان بر پهلوی چپ و خواب شیطان ها بر رویشان است. (مفاتیح الحیات، ص194)
امام صادق(ع) نیز می فرمایند: هر گاه رسول خدا(ص) می خواستند بخوابند مسواک می زدند و به رختخواب می رفتند و بر پهلوی راستشان می خوابیدند و دست راستشان را زیر گونه می نهادند. (مکارم الاخلاق، ص 291)
امام رضا(ع) می فرمایند: قدرت و سلطنت خواب، در مغز است و آن مایه پایداری و نیرومندی جسم است پس هر گاه خواستی بخوابی ابتدا بر سمت راست سپس بر سمت چپ بخواب و همچنین هنگام برخاستن از سمت راست برخیز. (بحارالانوار، ج 59، ص316)
امام باقر(ع) می فرمایند: خواب در ابتدای روز مایه نادانی و کودنی و خواب قیلوله (خواب کوتاه نیمروز) نعمت و خواب پس از عصر مایه حماقت و ابلهی و خواب میان مغرب و عشاء مایه محرومیت از روزی است. (الفقیه، ج 1، ص502)
رسول خدا(ص) می فرمایند: خدا سه چیز را دوست دارد: کم گویی، کم خوابی و کم خوری و نیز می فرمایند: یکی از بدترین چیزهایی که درباره امتم هراس دارم پرخوابی است. (مفاتیح الحیات، ص196)
امام باقر (ع) می فرمایند: چهار چیز است که مقدار کم آنها هم بسیار است، آتش، خواب، بیماری و دشمنی. (کتاب الخصال، ج 1، ص238)
امام موسی بن جعفر (ع) می فرمایند: سعی کنید اوقات خود را به چهار بخش تقسیم نمایید؛ بخشی را به مناجات با خداوند متعال و بخشی را به کار و تلاش برای امرار معاش و کسب درآمد و بخش سوم را به روابط اجتماعی و گفت وگو با دوستان و افراد مورد اعتمادتان که (در جهت رشد و تعالی) عیوب شما را بیان می کنند و در واقع نسبت به شما خالصانه علاقه مند هستند، اختصاص دهید. بخش چهارم اوقات خود را نیز برای لذت بردن از امور حلال مادی و معنوی قرار دهید. و با این بخش چهارم است که شما می توانید به سه بخش دیگر رسیدگی کنید. ( بحارالأنوار، ج 75 ،ص321)



منبع:قدس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین