عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۶۵
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۷
اگر به منبر شام شهادت امام سجاد(ع)؛ مسجد امیر:
خطرناکترین بیماری های قلب، قساوتِ قلب است. امام باقر(ع) می فرماید: «گاهی خدا یک عقوبتی را در بدن و قلب انسان قرار می دهد، آن ها عبارتند از سختی در معیشت. سستی در عبادت. و هیچ بنده ای عقوبتی بزرگتر از قساوتِ قلب نشده است!!»
مراسم شام شهادت حضرت سجاد(ع) در مسجد امیر برگزار شد. به گزارش عقیق در این مراسم، در ابتدا حجت الاسلام علوی تهرانی به ایراد سخنرانی پرداختند.
وی در ابتدا گفت: بحث درباه مرض قلبی انسان بود. این که در قرآن داریم «فی قلوبِهِم مَرَض» باید در این باره بحث و دقت لازم انجام شود.دو نکته باید عرض کنم. اول این که منظور از قلب، قلب صنوبری و جسمانی نیست. بلکه اگر من به عنوان روحانی، درباره قلب حرف می زنم، پس طبیعتاً مقصودْ قلبِ روحانی است نه جسمانی.
نکته دوم این که منظور از مریضی چیست؟ وقتی مثلاً دکتر به شما می گوید که مریض هستی مقصودش چیست؟ یعنی این که قوای جسمانیِ شما از اعتدال خارج شده است؛ یک چیزی را یا کم داری یا زیاد. اما مریضیِ قلب چیست؟ یعنی این که انسان موجودی است معتدل. این قلبش یک اعتدالی دارد. از اعتدال که خارج شد مریض است.
حجت الاسلام علوی در ادامه بیان داشت: قلبِ انسان، جایگاهِ برترینِ ادراکات است. قلب، جایگاه معرفت به خداوند است. «القَلْبُ حَرَم الله». قلب، مرکزِ ادراکات متافیزیکی است. حال اگر این قلب که چنین است، از اعتدال خارج شد، مریض است.
وی با اشاره به این که در قرآن ۱۲ مورد به عنوانِ بیماریِ قلب معرفی شده است، گفت: یکی از آن بیماری ها «ضیقُ القلب» است. دیگری «رَیْن القلب». دیگری «مَوْتُ القلب» است. اما بیماریِ دیگری که هست «قِساوَةُالقلب» است. در سوره بقره آیه ۷۴  می فرماید: «ثمّ قَسَتْ قُلوبِهِم فَهی کَالْحِجارَة» یعنی سپس قلبهایشان مانند سنگ، بلکه بدتر از سنگ سخت شده است.
وی ادامه داد: «قلبْ قسیّ شده است» یعنی چه؟ یعنی سخت شدنِ دل؛ که لازمه ی این سختی این است که دیگر حرف حق را حاضر نیست گوش بدهد؛ دیگر دوست ندارد با مؤمنین همنشین شود.
استاد علوی تهرانی خاطر نشان کرد: خطرناکترین بیماری های قلب، قساوتِ قلب است. امام باقر(ع) می فرماید: «گاهی خدا یک عقوبتی را در بدن و قلب انسان قرار می دهد، آن ها عبارتند از سختی در معیشت. سستی در عبادت. و هیچ بنده ای عقوبتی بزرگتر از قساوتِ قلب نشده است!!»
ایشان با اشاره به عوامل ایجاد این بیماری ادامه داد: یکی از عواملِ ایجادِ این بیماری، پر حرفی و زیاد صحبت کردن است. رسول الله(ص) می فرماید: «حرف نزنید مگر در ذکر خدا. پس زیاد حرف زدن به غیر از ذکر خداوند، موجب قساوتِ قلب می شود. همانا دورترینِ انسان از خداوند، صاحبِ قلبِ قسیّ است». حدیث دیگری که از رسول الله(ص) است : «خوشا به حالِ آن کسی که زیادیِ کلام را نگه می دارد و زیادیِ مال را انفاق کند». خیلی کلام بزرگ و عجیبی است! ملا محسن فیض کاشانی در این رابطه می گوید:«بِنْگَر ببین مردم چطور کلام رسول خدا را بر عکس کرده اند؛ زیادیِ مال را همینطور نگه می دارند در حالی که بسیار زیاد حرف می زنند!!»
حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان این که می بایست از این بیماری پیشگیری کرد، ادامه داد: امام صادق (ع) می فرماید: «سکوت و صَمْت، کلیدِ آسایش دنیا و آخرت است، و شما را از لغزش و گمراهی نگه می دارد و حجاب مرد عاقل است و زینت عالم و دانشمند است». اما حدیث دوم از امیرالمؤمنین(ع) است:«جز از روی اطمینان حرف نزن که اگر این طور نکنی، دروغگو هستی! اگرچه از دیگری نقل کنی!».
ایشان در پایان فرمود: عاملِ دیگر قساوتِ قلب را امام حسین(ع) می فرماید:«اشکِ چشم خشک نمی شود جز به قساوتِ قلب، و قلب، قسیّ نمی شود مگر بخاطر کثرت ذنوب». پس به خاطر همین است که می گویند توبه واجب فوری است. چون تجمع و زیاد شدن گناهان، قلب را قسیّ می کند.
 
در ادامه مراسم، مداح اهل بیت، حاج محمود کریمی به مرثیه سرایی و مراسم سینه زنی پرداختند. وی با اشعار ذیل ذکر مصیبت شام شهادت حضرت سجاد(ع) را آغاز نمود:
 
ای علیِ سومِ آل عبا
وِی علیِ دوم خون خدا
 
ای زِ عشقت بنده ام، مُنجلی
یا علی بن الحسین بن علی
 
کیستی؟ کاین گونه مجنونِ توام
واله و سرمست و دلْ خونِ توام
 
با کدامین واژه تفسیرت کنم؟
با کدامین خامه تحریرت کنم؟
 
مانده ام حیران، علی بن الحسین
مات و سرگردان، علی بن الحسین
 
چاره ای! ای چاره سازِ کائنات
گوشه چشمی! ای مسیحِ ممکنات
 
گویم از شب زنده داری های تو؟
یا زِ روزِ بی قراری های تو؟
 
گویم از ذکر مناجات شبت؟
یا زِ بیداریِ از سوز تَبَت؟
 
گویم از دشت خدا، گل کردنت؟
یا به دشتِ خون، تحمل کردنت؟
 
گویم از آن سجده پیوسته ات؟
یا بگویم از دو دست بسته است؟
 
 
کدخبرنگار:۲۱۲۱۱۳

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
shia121
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
0
0
سلام
به وبلاگ ما یه سری بزنید
متن کلاس های مکتب حاج اقا رو گذاشتیم
منتظر نظر هستیم
اگر لذت بردید ما رو تبلیغ کنید
www.shia121.blogfa.com
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین