عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۳۰۱
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۳
پس دعا برای تعجیل فرج امام عصر(ع) سبب آن است که دعاگو در درجه امیرالمومنین علی(ع) باشد، چون سبب ثابت ماندن ایمان در زمان غیبت صاحب الزمان(ع) است.

عقیق: "مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت‏اللّه‏ سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة‏اللّه(عج) که حقش بر گردن ما افزون‏تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى‏شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.
اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى‏نویسد:
"چون ما نمى‏توانیم حقوق آن حضرت(ع) را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، بجا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت(عج)، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، مى‏باشد."

قرار گرفتن در درجه امیرمومنان علی(ع)
دلیل بر اینکه دعا کننده برای تعجیل فرج و ظهور مولی صاحب الزمان روز قیامت همراه امیر مومنان در درجه اش خواهد بود روایتی است که در کمال الدین از آن حضرت آمده که فرمود: قائم ما را غیبتی است که مدتش طول می کشد گویی شیعه را می بینم در دوران غیبت او بسان گوسفندی که دنبال چراگاه می گردد دنبال چراگاهنند اما آن را نمی یابند توجه کنید که هر یک از آنان بر دین خود ثابت بماند و دلش بر اثر طول غیبت امامش قساوت نگیرد روز قیامت با من در درجه ام خواهد بود.
سپس فرمود: به درستی که چون قائم ما بپاخیزد برای احدی در گردنش بیعتی نخواهد بود به همین جهت ولادتش مخفیانه انجام می گیرد و خودش از انظار غایب می شود.
بیان استدلال به دو وجه است:
یکم: اینکه دعا برای تعجیل فرج و ظهور مولایمان صاحب الزمان نشانه پایداری و ثبات ایمان و دین است چون اگر در این امر تردید داشت برای تحقق یافتند آن تضرع و دعا نمی کرد بنابراین در عداد کسانی است که بر دین خود ثابت مانده اند و امیر مومنان به ایشان آن ثواب بزرگ را وعده داده است.
دوم: اینکه این دعا سبب کامل شدن ایمان و ثبوت آن برای انسان می شود به این گونه که از فتنه های آخرالزمان نجات می یابد. پس دعا برای آن حضرت سبب آن است که دعا کننده در درجه امیر المومنین باشد چون سبب ثابت ماندن ایمان در زمان غیبت صاحب الزمان است.
موید اینکه این دعا سبب کمال ایمان است آنکه این عمل خیراندیشی برای اهل بیت پیامبر(ص) است که مایه کامل شدن ایمان است.

 

منبع:شبستان

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین