عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۰۶۰
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
توصیه‌های حاج غلامرضا سازگار به مداحان در گفتگو با تسنیم:
یک شاعر و پیرغلام اهل‌بیت(ع)،گفت: مداحان وشعرای مجالس اهل‌بیت(ع) باید برای خدا شعر بخوانند،با زبان مردم حرف بزنند و در برابر آنچه می‌گویند احساس مسوولیت کنند.

عقیق: حاج غلامرضا سازگار از شعرای آیینی و پیشکسوتان عرصه ستایشگری اهل‌بیت(ع) در گفت‌وگویی با اشاره به دیدار اخیر مداحان با مقام معظم رهبری، اظهار کرد: فرمانبرداری و اطاعت از رهبر معظم انقلاب همیشه افتخاری برای مداحان بوده و این اطاعت را برخود واجب می‌دانند.ایشان در این دیدار به چند نکته اساسی اشاره فرمودند که یکی از مهمترین آنها پرهیز ار دامن زدن به اختلافات مذهبی است.

وی افزود: مساله دیگری که ایشان تاکید کردند این بود که مداحان سنت و کیان مداحی را حفظ کنند و در موقع ذکر مصائب و مداحی اهل‌بیت(ع) مطالبی که در شان آنان است بیان کنند.بنابراین اطاعت از این دستورات برای همه ما واجب و لازم است.

صاحب مجموعة اشعار "نخل میثم" به وظیفه مداحان درباره استفاده از ظرفیت هیئات و منابر که یکی دیگر از رهنمودهای مقام معظم رهبری در این دیدار بود اشاره کرد و گفت:در این ارتباط یک وظیفه مداحان این است که با زبان مردم حرف بزنند.شعرا و مداحانی که با زبان مردم حرف زدند همیشه در قلوب مردم قرار گرفتند و ماندگار شدند.وظیفه دیگرشان این است که برای خدا شعر بخوانند و در برابر آنچه به مردم می‌گویند احساس مسوولیت کنند که اگر به این سه نکته توجه کنند در واقع به فرمایشات رهبری عمل کرده‌اند و لبیک گفته‌اند.

سازگارخاطرنشان کرد:همه ما دور یک امام حسین می‌گردیم و جمع می شویم و امروز در انقلابمان زیر یک پرچم و دور یک رهبر هستیم، لذا نباید اختلاف سلیقه‌ها و سبک خواندن ها ما از اینها دور کند و تبدیل به اختلافات بزرگ تر شود.

این شاعر و پیشکسوت عرصه مداحی و ستایشگری اهل بیت(ع) با تاکید بر این اختلاف سلیقه‌ها در میان مداحان یک اتفاق طبیعی و معمول است،گفت: اگر ما به نام امام حسین(ع) و خاندان عصمت و طهارت جمع می‌شویم و مجلسی برگزار می کنیم و شعری می‌خوانیم نباید مثلا نوع سینه زدن و شعر خواندنمان تبدیل به اختلافات عمیق شود که البته این گونه هم نبوده و نخواهد بود.این اختلاف سلیقه و سبک تا زمانی خوب است که ما را از اصل کارمان دور نکند و منشأ اختلافات درونی و بیرونی نشود.

استاد سازگار همچنین درباره بحث حفظ شأن مجالس اهل بیت(ع) که مورد تاکید و سفارش مقام معظم رهبری بود،اظهار کرد:این مساله وسعت زیادی دارد اما، آقا در یک کلام فرمودند که شأن مجلس امام حسین(ع) را حفظ کنید،زیرا اگرمداح به فکر شأن خود و حفظ مجلس و جایگاه خود باشد در واقع شأن مجلس اهل بیت(ع) را پایمال کرده است.

وی تصریح کرد: اگر مداحی و شاعری در دستگاه امام حسین(ع) بخواهد جواب کسی را بدهد یا مطلبی بگوید که صرفا مجلس بگیرد به شأن مجلس و عزای اهل بیت(ع) لطمه زده است.بنابراین نخلی که آقا نشاندند آنقدر شاخ و برگ دارد که فقط در یک کلمه می‌توان گفت باید مداحان و شعرای درگاه اهل بیت(ع) حرمت و شأن آن بزرگواران را نگه دارند و از دامن زدن به هرگونه اختلاف بپرهیزند.

 

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین