عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۹۳
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۷
حجت الاسلام علیرضا پناهیان با اشاره به ویژگی های یک منبر خوب با ابعاد فکری و تربیتی جوانان گفت: ارائه مطالب همراه با تعمیق دینی از لوازم منبرامروز است.

حجت الاسلام علیرضا پناهیان با اشاره به برخی از ویژگی های مهم و متعدد برای منبر خوب گفت: در جامعه ای که برخی از برنامه های رسانه ای و بسیاری از کتب دینی در مدرسه و دانشگاه به آموزش امور معارفی و به تعلیم دین می پردازند و تبلیغات در صورت های مختلف رسانه ای هر کدام آموزش های دینی را می دهند و هر کدام درک معارف دینی را برای افراد تسهیل و آسان می کند در چنین فضایی منبر وظایف خاص تری پیدا می کند.

وی ادامه داد: یک واعظ یا منبری باید به این مسائل واقف باشد که مخاطبانشان بسیاری از حرفهای ابتدایی و عمومی را در مدرسه و دانشگاه خوانده و باید با یک جمع بندی ویژه و جدیدی به بازگویی مسائل نو بپردازد.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به لزوم نشاندن مسائل معرفتی از دریچه ای نو برای شنوندگان آماده دریافت مطالب دینی تصریح کرد: یک اهل وعظ توانمند باید نتیجه گیری ویژه ای برای مطالب خود ارائه دهد یا کاربرد آنان را مشخص و تحلیل تازه ای را پیش روی اهل منبر بگذارد. زیرا این کار موجب تعمیق فهم دینی شده و این طور نیست که یک منبر در جان انسانی که ابتدایی ترین معارف دینی را می داند موثر واقع شود در حالیکه تمام بچه دبیرستانی ها امتحانش را داده اند و نمره اش را گرفته اند.
وی عنوان کرد: منبر باید کاستی ها را جبران کرده و از تکراری ها بپرهیزد چنانکه خیلی از گله مندی های افراد از تکراری بودن مطالب بوده و برای همین اهل منبر دنبال مسائل تازه هستند. از جهتی صحبت برای کسانی که آگاه به معارف اسلامی اند و زدن حرف تازه مشکل است ولی از سوی دیگر سخن گفتن برای اهل فن و کسانی که به خوبی تحلیل مسائل را درک می کنند آسان بوده و به راحتی سخن تازه شما را هضم می کنند. با دریافت این مطالب در کنار لذتی که از منبر می برند معرفتشان افزایش پیدا کرده و در وجودشان تاثیرگذار خواهد بود.


منبع: شبستان

کد خبرنگار 211007


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین