عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۹۱۹
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
سیدحمیدرضا برقعی گفت: همواره سعی کرده‌ام به یک زبان عام فهم و خاص پسند برسم. یعنی هم از یک طرف با مخاطبی که شعر را حرفه‌ای دنبال نمی‌کند ارتباط برقرار کنم و هم دوستانی که با شعر حرفه‌ای تر مواجه هستند دوست باشم.
عقیق: سید حمیدرضا برقعی با کتاب جدیدی به نام «رقعه» به نمایشگاه کتاب آمده است، که این برای علاقه مندان به شعر معاصر و به ویژه کسانی که شعر این شاعر جوان را پیگیری می کنند خبر خوبی است. معمولا کتاب های برقعی کتاب های پرفروشی هستند و با استقبال خوب مخاطبان مواجه می شوند. به همین مناسبت گپ و گفت کوتاهی با او داشته ایم.

 آقای برقعی درباره جدیدترین مجموعه شعری که از شما منتشر شده است، توضیح می‌دهید؟

این کتاب سومین مجموعه شعر بنده است که توسط انتشارات فصل پنجم منتشر شده است  و نام رقعه را برای کتاب انتخاب کرده ام. معانی متفاوتی در لغت نامه ها برای کلمه رقعه وجود دارد اما بیشتر در ادبیات این تعریف برای رقعه آمده است: نامه ای است یادداشت گونه که چون نمی توانستند مطالب مهم خود را شفاهی به سلطان بگویند بر قطعه کاغذی – که رقعه خوانده می شده – می نوشتند و تقدیم حضور سلطان می کردند.

زمان سرودن شعرهای کتاب به چه دوره‌ زمانی بر می‌گردد؟

این شعرها مربوط می‌شوند به تجربه‌های من در سال‌های 90 و 91 و 92

این کتاب نسبت به مجموعه‌های قبلیتان چه تفاوت‌هایی دارد؟

این کتاب نسبت به مجموعه‌های قبل شعر در فضاهای متفاوت‌تری دارد.

از چه نظر؟

حقیقتش این است که ابتدا می‌خواستم نام این مجموعه را «وقوع» بگذارم. وقوع یکی از رفتار های ادبی است که در آن شاعر بیشتر واقع نگری می‌کند و اگر بخواهم بگویم در کل رویکرد من در رقعه چگونه است، باید بگویم نگاهم بیشتر واقع گرایانه است و حضور مولف کاملا در شعر مشهود است.

در این مجموعه  رد پای نگاه‌های خاطره انگیز به فضاهای مذهبی پررنگ تر است . مثلا سفرنامه ای که تجربه سفر زمینی به کربلا ر ا دارد یا شعری درباره روضه‌های قدیمی در خانه یک پیرزن اما به لحاظ ساختار و قالب همچنان شعرها در اوزان متفاوت و قالب های گوناگون سروده شده و چند تجربه به قول اقای اسفندقه قصیده واره هم در این مجموعه هست.

دو کتاب پیشین شما جزء پرفروش ترین کتاب‌های شعر شاعران معاصر بوده‌اند، ‌خودتان دلیل این استقبال را چه می‌دانید؟

اول اینکه لطف اهل بیت است و چون اشعار من غالبا مذهبی هستند و مردم به شعر مذهبی و موضوعات مربوط به اهل بیت علاقه نشان می‌دهند، شاید شعرهای من هم مورد استقبال قرار گرفته است.

از سوی دیگر همواره سعی کرده‌ام  به یک زبان عام فهم و خاص پسند برسم. یعنی هم از یک طرف با مخاطبی که شعر را حرفه‌ای دنبال نمی‌کند ارتباط برقرار کنم و هم دوستانی که با شعر حرفه‌ای تر مواجه هستند دوست باشم

موضوع اشعار این کتاب بیشتر آیینی و مذهبی است و چند شعر آزاد هم در مجموعه رقعه وجود دارد. وجود شعر های آزاد کلیت کتاب را دچار چالش نمی‌کند و یک دستی آن را بر هم نمی‌زند؟

من در این کتاب سعی کرده‌ام تجربه‌های شعری دو سه ساله اخیرم را در اختیار مخاطب قرار دهم. شاید در سال آینده هم یک مجموعه عاشقانه مستقل منتشر کنم. به این معنی که به هر حال شاعران آیینی و شاعران مذهبی با فضای شعر عاشقانه و به تعبیر مقام معظم رهبری عاشقانه پاک روبرو هستند و از خواندن آن لذت می‌برند. من دلیلی نمی‌بینم که شعرهای یک مجموعه صرفا یک موضوع داشته باشند. دوست دارم مخاطب ردپای شاعری من را در این سال‌ها دنبال کند.

البته درباره آن سوال که فرمودید استقبال از کتاب‌ها این نکته را هم باید اضافه کنم که فکر می‌کنم اتفاقا یکی از دلایل استقبال این باشد که سعی کرده‌ام اشعار گردآوری شده در کتاب‌هایم تنوع قالب و موضوع داشته باشد و قائل به یک دست بودن یک مجموعه شعر به این معنا نیستم چون اتفاقا همین نکته باعث می‌شود کتاب خسته کننده نباشد. یعنی باید از 3 عنصر متفاوت قالب و وزن و موضوع متفاوت در مجموعه شعر استفاده کرد مگر اینکه دلالت هنری دیگری شاعر داشته باشد.

نکته‌ای باقی مانده؟

 از اساتید و دوستان شاعرم آقایان سیدمهدی حسینی سید محمد جواد شرافت و حسن بیاتانی که محبتشان همواره است فوق العاده سپاسگزارم همچنین بی نهایت از استاد مسعود نجابتی که زحمت طرح جلد کتاب برعهده ایشان بود ممنونم و آرزوی طول عمر برای ایشان دارم.

 

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین