عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۷۲۲
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۲
حجت الاسلام محمد حسین الهی زاده با بیان اینکه رضایت امام(ع) در پرتو جلب رضایت خداوند است، اظهار داشت: زیارت ائمه اطهار(ع) مقدمه ای برای توحید برتر است.

عقیق: عضو کمیسیون پژوهش حوزه علمیه خراسان  گفت: زیارت، دیداری حضوری، موثر و عمیق است.
وی با بیان اینکه زیارت شامل دیدار حسی و دیدار معنوی می‌شود، اظهار داشت: دیداری که از قبر می‌شود، زیارت از نوع دیدار حسی است.
عضو کمیسیون پژوهش حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: ما شیعیان قبر را دیدار نمی‌کنیم، بلکه امام را دیدار می‌کنیم و این مقابر تنها برای این است که راه را گم نکنیم.
الهی‌زاده با اشاره به شاهد و ناظر بودن ائمه اطهار(ع)، تصریح کرد: زیارت تنها برای زائران ثمربخش است و ائمه اطهار(ع) نیازی به زیارت زائران ندارند، لذا هر چه برای زیارت بیشتر تلاش کنیم، تنها قابلیت ما افزایش پیدا می‌کند.
وی یادآور شد: اگر چه قدرت امام(ع) بر همه جا حاکم است، اما انسان نمی تواند دریافت کننده این قدرت باشد؛ لذا حضور زائر در کنار ضریح حرم مطهر متفاوت از حضور در مکان های دیگر است.

تولی و تبری، ارکان محوری زیارت ائمه اطهار(ع) هستند
استاد حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه زائر با سائل تفاوت دارد، گفت: سائل وقتی زیارت می‌رود، برای درخواستی است؛ ولی در مقدمات زائر برای زیارت، در خواستی وجود ندارد.
الهی زاده افزود: زیارت برای بیعت و بیعت جهت تکامل یافتن انجام می شود، بنابراین آنچه در جهت گیری زیارت مهم است، عمل کردن به دو رکن تولی و تبری است.
وی ریشه زیارت را تولی و تبری دانست و اظهار داشت: این عشق است که انسان را به حرکت در می‌آورد تا بتواند از راه دور برای زیارت مشرف شود.

رضایت امام(ع) در پرتو جلب رضایت خداوند است
عضو کمیسیون تلفیق سند چشم انداز حوزه علمیه خراسان از جلب رضایت امام(ع) به عنوان نکته اساسی در فرایند زیارت نام برد و تصریح کرد: رضایت امام(ع) در پرتو جلب رضایت خداوند است؛ لذا سفر زیارتی، سفری معنوی است.
الهی زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر اگر ما بخواهیم نسخه‌ای از حاکمیت و فرهنگ دینی که جوابگوی بشر باشد را ارائه دهیم، آن فرهنگ رضوی است؛ زیرا امتیازاتی در فرهنگ رضوی وجود دارد که در عین حالی که دنیا و آخرت با هم جمع شده اند، معنویت بر مادیت برتری دارد.

زیارت ائمه اطهار، مقدمه ای برای توحید برتر است
وی با بیان اینکه زیارت و ولایت اهل بیت مقدمه‌ای برای توحید بر‌تر است، گفت: زیارت امام رضا (ع) باید به زیارت همه ائمه (ع) ختم شود و ارتباط حاصل از آن با مجموعۀ معصومین(ع) باشد.
مشاور ریاست دانشگاه علوم و معارف قرآن ادامه داد: اگر مبنای نگاه ما عامیانه باشد، تنها برای زیارت امام رضا(ع) به حرم مطهر آمده‌ایم، اما با نگاهی عمیق تر خواهیم یافت که ما به زیارت تمام ائمه اطهار(ع) به حرم مطهر مشرف شده ایم.
الهی زاده با تاکید بر اهمیت زیارت امام رضا(ع)، تصریح کرد: زیارت امام رضا(ع) قله است، لذا امامان بعد از او را ابن الرضا می‌نامند.

قرآن از بر‌ترین جلوه‌های بیعت و تبعیت از امام رضا(ع) است
وی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به سوغات شهر زیارتی مشهد، اظهار داشت: یکی از بر‌ترین جلوه‌های بیعت و تبعیت از امام رضا(ع)، تلاوت قرآن است، بنابراین اگر ما بخواهیم از امام رضا (ع) تبعیت کنیم باید فرهنگ قرآن‌خوانی را به عنوان سوغات شهر مشهد، در محضر امام رضا(ع) گسترش دهیم.
عضو کمیسیون پژوهش حوزه علمیه خراسان در رابطه با جایگاه مقوله توسل در زیارت، خاطرنشان کرد: این‌ها دو مقولۀ جدا هستند؛ زیرا فلسفۀ زیارت، توسل نیست؛ بلکه فلسفۀ زیارت تجدید بیعت است.
الهی زاده با بیان اینکه در مفهوم زیارت، دیدار حضوری شرط است، گفت: اگر ما بخواهیم معنای لغوی زیارت را لحاظ کنیم، از جایی که مشاهده صورت می‌گیرد، زیارت آغاز می شود.

نماهای بصری حرم مطهر باید در راستای پیام زیارت باشد
وی یادآور شد: علت آنکه بسیاری از مردم با ذکر نام امام رضا(ع)، گنبد و کبوتران حرم مطهر را در ذهن خود تداعی می کنند، این است که در تعالیم ما روی سمع بیشتر از بصرکار شده است؛ به همین خاطر خداوند کتاب خود را با سمع تنظیم کرده است.
عضو کمیسیون پژوهش حوزه علمیه خراسان با تاکید بر لزوم جهت دهی به نمادهای بصری، تصریح کرد: بنا‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که مهم‌ترین پیام زیارت که ارتباط با خدا است را برجسته کنند تا زمانی که افراد به حرم مشرف می شوند، با اندکی تامل و توقف، متوجه خداوند شوند.
الهی زاده افزود: چیزی که جلوی این موضوع را می‌گیرد، تنوع زیاد است؛ زیرا تنوع، تشتط می‌آورد و تشتط با توحید سازگار نیست و خود به خود نوع زائر را نیز عوض می‌کند.


منبع:زیارت
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین