عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۷۱۹
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۳
آقامیری؛
مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران گفت: هر انسانی که ادعای مسلمانی دارد باید در قالب قوانین اقتصاد اسلامی کسب درآمد کند نه از هر راهی که جهان امروز در مقابل او قرار می‌دهد.

عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا آقامیری با بیان این‌که «در اسلام نمی‌توان هر نوع خرید و فروشی را حلال دانست» اظهار کرد: گاهی اوقات انسان‌ها در خرید و فروش دچار مشکل می‌شوند شاید معامله‌ای را به صورت بیع انجام دهند ولی آن معامله تعریف درستی نداشته باشد. مانند خرید و فروش مشروبات الکلی و اقلام غیر مجاز که اینگونه خرید و فروش‌ها در اسلام مجاز نیست.

وی ادامه داد: در اسلام داد و ستد قالب‌های خاص دارد که هیچ انسانی نباید از آن تجاوز کند. مال حرام به قدری در اسلام اشکال دارد که کسب آن را به منزله جنگ با خدا می‌دانند. اسلام نسبت به درآمد و دستیابی به مال در تمامی موارد شرایطی را قرار داده است که هرگز نباید از آن شرایط عدول کنیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران یادآور شد: اگر مال حرام بخوریم آثار نامطلوبی در زندگی ما به جای می‌گذارد که از جمله آن آثار نامطلوب این است که دعا مستجاب نمی‌شود، فرزندان و نسل ما انسان‌های ناصالحی می‌شوند و خیلی از مسائل دیگر در زندگی ما رخ می‌دهد.

آقامیری در ادامه افزود: ما باید از اقتصادی بهره ببریم که در آن حکم خدا جاری باشد اگر می‌خواهیم سودی بدهیم و سودی بگیریم باید در چارچوب بانکداری اسلامی باشد در غیر این صورت مال ما دچار شبهه می‌شود.

وی با بیان این‌که «اسلام شرایط خاصی را برای اقتصاد در نظر گرفته است» گفت: در اقتصاد جهان امروز به گونه‌ای باید کار کنیم که عرضه و تقاضا با یکدیگر برابر باشد، ولی در اسلام نکاتی همچون اسراف را داریم که شاید آن تقاضاهایی که مدنظر اقتصاد امروز است به نوعی در اسلام اسراف به حساب آید.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران ادامه داد: در مکتب اسلامی انفاق، خمس، زکات و اینگونه مسائل را داریم ولی در اقتصاد امروز انفاق و بخشش جایگاه آنچنانی ندارد، پس ما باید در مسائل پولی دقت کنیم که در جایی قدم بگذاریم که اسلام آن را مجاز دانسته و با شرایط و موازین اسلامی سازگاری دارد. ما حتی برای معامله با کفار و مشرکین نیز قوانینی داریم که رعایت آنها باعث می‌شود که در معامله با آنها هیچگاه ضرر نکنیم.

آقامیری خاطرنشان کرد: برای کسب مال حلال باید علم آن را دریابیم؛ در گذشته بازاریان وقتی می‌خواستند وارد مسائل خرید و فروش شوند کتاب مکاتب شیخ انصاری را مطالعه می‌کردند تا شرایط کسب مال حلال را فرا گیرند.

وی در پایان گفت: کسب مال حلال فقط مختص بازاریان نیست بلکه تمامی مشاغل را دربر می‌گیرد. فردی که در اداره‌ای مشغول به کار است به نوعی خود را به آن اداره اجاره داده است و در قبال آن پول دریافت می‌کند، پس باید کاری را انجام دهد که در قبال آن تعهد داشته است. اگر آن کاری که مدنظر کارفرماست را انجام ندهد مال خود را دچار شبهه کرده است

 

منبع:ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین