عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۱۶۸
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۸
حجت الاسلام و المسلمین رشاد:
رییس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران گفت: شعر باید در خدمت انقلاب و در مسیر جهاد و راه خدا به کار گرفته شود و این موضوع با شعریت شعر منافات ندارد، شعر می­تواند هم شعر باشد و هم در خدمت حماسه و دین قرار گیرد.
عقیق: حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر رشاد، رییس شورای مدیریت حوزه علمیه تهران، در مراسم آیین نکوداشت کتاب «خورشید در مشت» در تالار اجتماعات پژوهشگاه فرهنگ اندیشه اسلامی گاهی برخی اتفاقات را برای انسان غریب و یا برخی اظهارات را تأمل برانگیز خواند و ابراز کرد: در تاریخ خیلی اتفاقات واقع شده که آدمی با تعجب به آن مینگرد «مگر ممکن است؟» در حالی که اتفاق افتاده، اما گاهی در مواجهه دفعی از آن پیش‌آمد شگفت زده می­شود که پس از مقابله با آن متوجه رخ دادن آن خواهد شد.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شعر را که باید در خدمت جهاد و راه خدا باشد را برای برخی­ها متعجب دانست و افزود: شعر باید در خدمت انقلاب و در مسیر جهاد و راه خدا به کار گرفته شود و این موضوع با شعریت شعر منافات ندارد، شعر می­تواند هم شعر باشد و هم در خدمت حماسه و دین قرار گیرد.

وی با اشاره به آن­که تعجب در این است که باید فریاد زد تا این مهم را محقق کرد اظهار داشت: ما اجباری نکرده­ایم و نمی­گوییم که کل شعر و هنر در خدمت حماسه و دین باشد، تنها حرف ما این است که شعر و هنر باید ابزاری کمک رسان به انقلاب و اسلام باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رشاد شعر را با توجه به نثر قرآن به دو گروه تقسیم کرد و اذعان داشت: یک گروه فریب کاران و فریب خوردگان که خود متحیر هستند و باعث انحراف می­شوند و گروه دوم شاعران حماسه و اهل ایمان هستند که آنچه می­گویند را عمل می­کنند و با این تقسیم بندی می­فهمیم که شعر تنها ارزش مدار نیست.

رییس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران هنر را در کلام معصومین و شریعت دین، حرام و حلال تشریح کرد و بیان داشت: اگر هنری حرام باشد و حرام را مرتکب شود ضد ارزشی است و گناه کبیره را انجام داده و مجازات و عقاب برای آن در نظر گرفته شده است و عکس این نیز صادق است.

وی ارزشی بودن یک اثر را در اولویت او معرفی و تصریح کرد: اگر جوهر شعری، در اثر دیده نشد چه ارزشی باشد و چه ضد ارزشی چون اشکال ساختاری دارد دیگر هنر و شعر نامیده نمی­شود ولی آن زمان که اثری هنری خوانده شود ارزش و ضد ارزش بودن در آن مهم تلقی می­شود.

حجت الاسلام و المسلمین رشاد «خورشید در مشت» را خورشیدی درخشان خواند و خاطرنشان کرد: کتاب «خورشید در مشت» درون مایه­ هایی دارد با مشت­های گره کرده، شاعرانش که این اثر را در بین آثار هم ترازش تعالی بخشیده تا آنجا که نظر مثبت امام خامنه­ ای را جلب کرده است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان با اشاره به آن­که یک مجموعه با هدف گیری مشخص باید ارزش­ها را در خود لحاظ کند گفت: حق این است که در روزگار ما در بین عالمان و غیر عالمان هر کس در مسیر تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی و در مسیر زمینه سازی ظهور منجی عالم بشیریت عمل می­کند و گام بر می­دارد هرگز نقش بسزای آنان را مخفی نگاه نداریم

 

منبع:رسا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین