عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۶۶۹۹
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۳
اگر مردم با انسان گنهكار رفت و آمد نكند، دست از گناهش بر‎می‎دارد.

عقیق: دو سه نفر به جنگ تبوك نرفتند، پیغمبر اكرم(ص) به جنگ رفتند و هنگامی كه برگشتند، اینها پرروئی كرده و هر سه نفر به استقبال ایشان آمدند، هنوز به آنها نرسیده بودند كه حضرت به اصحاب فرمودند: كسی با اینها صحبت نكند، آنها جلو آمده و سلام كردند، پیغمبر(ص) جوابی دادند امّا دیگر با ایشان حرف نزدند، مسلمانان نیز با آنها حرف نزدند،

مسلمانان به زنانشان خبر دادند كه پیغمبر(ص) دستور ترك معاشرت با اینها را داده است. زنان و فرزندان نیز با آنها ترك معاشرت كردند. و به قدری زندگی بر آنان سخت شد كه دیدند در شهر نمیتوانند زندگی كنند، پس به بیابان رفتند و آنجا گریه‎‎ها و زاریها كردند تا توبهشان قبول شد، پیغمبر به دنبال آنها فرستاد، وقتی آمدند آیه نازل شد كه این آیه می‎‎گوید:

مبارزه منفی، بیاعتنائی با گناهكار بسیار مؤثر است میفرماید:
»
وَ عَلَى الثَّلاثَهِ الَّذِینَ خُلِّفُوا حَتَّى إِذا ضاقَتْ عَلَیْهِمُ الْأَرْضُ بِما رَحُبَتْ وَ ضاقَتْ عَلَیْهِمْ أَنْفُسُهُمْ وَ ظَنُّوا أَنْ لا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلاَّ إِلَیْهِ».[1]
یعنی: پیامبر بگو مبارزه منفی بسیار مفید است، آن سه نفر را كه تخلّف از جنگ كردند یاد كن كه كارشان به اینجا رسید، و به قدری زندگی بر ایشان مشكل شد كه نَفَس در سینههایشان پیچید و آنان توبه كردند و خدا توبه آنها را قبول كرد.

این آیه شریفه به ما میگوید: مبارزه منفی لازم است. لذا در روایات میخوانیم كه به شراب خوار زن ندهید،‌ و از او زن نگیرید، و یا با رباخوار و فاسد معاشرت نكنید. مثلاً یك كاسب رباخوار را اگر همه بازار با او ترك معاشرت كردند، هیچ كس از او چیزی نخرد یا به او نفروشد، طولی نمیكشد كه درب مغازه او بسته میشود.
اگر مردم با انسان گنهكار رفت و آمد نكند، دست از گناهش برمیدارد. لذا خطاب شد به شعیب پیغمبر كه ای شعیب! صد هزار نفر از قوم تو را هلاك میكنیم. 40 هزار نفر از آنان گنهكار هستند و شصت هزار نفر از آنان خوبند. 

گفت: خدایا بدها، گناهشان دامنگیرشان است؛ امّا خوبها چه كردهاند؟
خطاب شد: به این دلیل كه بدها گناه كردند، و اینها نشسته و بیتفاوت هستند


پی نوشت:

1_سوره توبه: آیه 118

 منبع:جام

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین