عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۶۵۸۴
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۶
دیدار رایزن فرهنگی با وزیر سابق دین، با اظهارات و پرسش های جالبی از سوی مهمترین شخصیت قرآنی اندونزی همراه شد که این نشست را به جلسه ای علمی و جذاب تبدیل کرد.
عقیق: دکتر ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران در اندونزی با پروفسور قریش شهاب مهمترین شخصیت قرآنی اندونزی، وزیر سابق دین این کشور و صاحب تفسیر "المصباح" در محل مرکز مطالعات قرآن اندونزی دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار پروفسور قریش شهاب با توجه به تجربه وزارت خود، ابتدا از فعالیت های فرهنگی و دینی دوره خودشان صحبت نمود و نقش رایزن فرهنگی ایران در اندونزی را با توجه به قابلیت های موجود، مهم توصیف کرد.

سپس دکتر ابراهیمیان، جایگاه رایزنی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ایران را تبیین نمود و پس از آن پروفسور دکتر قریش شهاب با تشکر از توضیحات رایزن فرهنگی، اظهار نمود: از اینکه تشکیلات شما وابسته به وزارت فرهنگ در ایران و سازمانی مستقل است خرسندم لذا می توان ارتباطات راحت تری با تشکیلات برقرار نمود.

سپس آقای پروفسور قریش شهاب ضرورت نشست های علمی در زمینه های قرآنی در اندونزی را مهم توصیف کرد و یادآور شد: شایسته است با برگزاری نشست های علمی سوء تفاهمات میان علما و مردم را برطرف نمود.

* تفکر شیعی همراه با استدلال است

همچنین ایشان اظهار نمود: ما معتقد به احترام به همه آرا و نظرات هستیم؛ البته آرایی که با استدلال و عقل و قرآن همراه باشد و نیز در مرکز مطالعات قرآنی ما نیز همین تفکر وجود دارد ؛ ما با اینکه از زمره شیعیان نیستیم  ولی چون تفکر شیعی بهره مند از استدلال است لذا پذیرای آن هستیم. همچنین ممکن است مذهبی دیگر نیز در رأی و نظرش بهره مند از دلیل باشد در آن صورت آن فکر و ایده را هم احترام می گذاریم.  امّا تفکر افراطی را که بهره مند از عقل و منطق نباشد نمی پذیریم.

* پاسخ های عالمانه به پرسش های پرفسور شهاب

در ادامه این جلسه پروفسور قریش شهاب چند سؤال مطرح نمود و خواستار پاسخ از رایزن فرهنگی شد. ابتدا اظهار داشتند: ما در مباحث علمی مان تحکم به رأی واحد نداریم و لذا ممکن است عالمی در برهه ای از زمان دارای عقیده ای باشد که بعدها از نظرش برگردد. آیا در تفکر شیعی چنین رویه وجود دارد؟ آیا آنها فقط به یک نظر و رأی معتقد هستند؟

ابراهیمیان در پاسخ گفت: إن قُلت و قُلت های عالمان شیعی و تأمل های عالمانه در اظهار رأی و فتوا در میان عالمان شیعی زبانزد است و حتی عالمان شیعی نقش زمان و مکان در اجتهاد را مؤثر می دانند و امروزه نشست ها و سمینارهای علمی در این زمینه در شهر قم مرکز ثقل مباحث علمی مان برگزار می گردد و  حتی حدود 20 سال قبل سمینار عظیمی در شهر قم برگزار گردید با عنوان "نقش زمان و مکان در اجتهاد از دیدگاه امام خمینی" که در آن سمینار بزرگ علمی ده ها مقاله علمی در این خصوص از طرف دانشمندان سنی و شیعی ارائه گردید.

* پرفسور شهاب: همه کلمات کتاب بخاری، حجت نیست

سؤال دوم: ما علمای اهل سنت  به کتاب  "بخاری" احترام زیادی قایل هستیم و معتقدیم بعد از قرآن، کتاب بخاری مستند است. البته در این خصوص اختلافاتی وجود دارد؛ غالبا معتقدند همه کلمات کتاب بخاری  حجت است و بنده معتقدم اینچنین نیست که تمام کلمات بخاری درست باشد؛ حال سؤال این است که کتاب کافی کلینی که با عنوان منبع برای عالمان شیعی مطرح است ،آیا درجه ای به اندازی بخاری نزد شما دارد و تمام کلمات آن حجت است؟

ابراهیمیان در پاسخ گفت: منابع شیعی عبارتند از قرآن، سنت، اجماع و عقل.  و در سنت ، چهار کتاب را به عنوان کتب مرجع و معتبر قبول داریم: کافی ، تهذیب ، استبصار و من لایحضره الفقیه. در عین حال که این چهار کتاب را منبع معتبر می دانیم اما معتقدیم که قرآن، قطعی الصدور و ظنی الدلالة و سنت، ظنی الصدور و قطعی الدلالة است.

در ادامه پروفسور قریش شهاب افزودند: کسانی که امروزه علیه تشیع ترویج می کنند، استنادشان به کتب قدیمی شیعه است و لذا باید اطلاع رسانی شود که عالمان معاصر شیعی تحکم به رأی و نظر سابق ندارند و این مطلب در میان بزرگان اهل سنت روشن گردد.

* ابراهیمیان: رفت و آمد علمای ایران و اندونزی بیشتر شود

ابراهیمیان ادامه داد: رهبر کنون ایران شخصیتی است فقیه که یکی از مراجع عالی مقام دینی محسوب می گردد. ایشان و بسیاری از فقیهان معاصر اهانت به صحابه را حرام می دانند و امروز باید  عالمان دینی بیش از هر زمان دیگر نسبت به حفظ اصل اسلام دغدغه داشته باشند.

در ادامه ابراهیمیان اظهار نمود: شایسته است عالمان دینی از ایران به اندونزی و نیز از اندونزی به ایران و شهر قم مسافرت نمایند تا ابهاماتی که در این میان قرار دارد، برطرف شود.

گفتنی است استاد قریش شهاب  این روزها علاوه بر حضور در مراکز علمی ، به عنوان استاد بزرگ قرآنی برنامه های متعددی در تلویزیون اندونزی برگزار می نماید.

در پایان، رایزن فرهنگی، قدیمی ترین سنگ مضجع شریف امام رضا(ع) را به وزیر سابق دین اندونزی، اهدا نمود.

 

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین