عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۶۱۵۳
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲
اگر دنيا نزد خدا به قدر بال پشه‏ اى ارزش داشت، چيزى از آن را به كافر و منافق نمى‏ داد.

عقیق:پیامبر مهر و رحمت حضرت رسول الله (ص) می فرمایند:
1-زيبايى در زبان است.
2- دانش را از دست مردم نربايند ولى دانشمندان ربوده شوند تا جايى كه دانشمندى باقى نماند و مردم، نادانان را به سرورى گيرند، چون از ايشان فتوى خواهند، آنان بدون علم و دانش فتوى دهند، پس گمراه شوند و گمراه نمايند.
3- بهترين جهاد امّت من، انتظار فرج است.
4- جوانمردى ما اهل بيت، گذشت از كسى است كه به ما ستم كند و عطا و بخشش به آن كه از ما دريغ نمايد.
5- مورد غبطه قرارگيرنده ‏ترين دوستانم از امّتم نزد من مردى است اندك مال، بهره‏مند از نماز كه در نهان، پروردگارش را به خوبى عبادت نمايد، گمنام در بين مردم مى‏ باشد، روزيش به اندازه گذرانش است پس بر آن شكيبا بماند و چون بميرد ميراثش كم و گريه‏ كنانش اندك باشند.
6-  رنج و سختى و غمى- حتى اگر آن غم ملال خاطرى باشد- به مؤمن نرسد مگر آن كه خداوند در قبال آن از گناهان وى محو نمايد.
7- هر كس هر چه [دلش‏] خواست بخورد و هر چه دوست داشت بپوشد و هر چه از مركبها [نظرش را گرفت‏] سوار شود، خداوند [با نظر لطف آميز] به او ننگرد تا او به مرگ اندر شود يا آن كارها را وانهد.
8- حكايت مؤمن چون خوشه گندم است كه گاهى استوار مى‏ ماند و گاهى فرو مى ‏افتد و حكايت كافر مانند درخت سخت چوب ارزان است كه همواره پابرجاست و شعور نرمش ندارد.
9- از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله پرسيدند: كدام مردم در دنيا، در معرض امتحان و گرفتارى سخت‏تر قرار دارند؟ پيامبر در پاسخ فرمود: پيامبران؛ سپس كسانى كه به آنان نزديك‏تر و شبيه‏ ترند؛ مؤمن نيز به اندازه ايمان خويش و خوش كردارى خود بلا مى‏ كشد؛ هر كه ايمانش درست و كردارش نيكو باشد، بلا و گرفتاريش سخت‏تر است و هر كه ايمانش سست و كردارش ضعيف باشد بلا و امتحان الهى براى او اندك است.
10- اگر دنيا نزد خدا به قدر بال پشه‏ اى ارزش داشت، چيزى از آن را به كافر و منافق نمى‏ داد.
11-  دنيا متغيّر است، منفعتى كه نصيب توست اگر ضعيف هم باشى به تو مى‏ رسد و ضررى را كه نصيب توست دفع آن را با تمام قدرت هم نتوانى كرد. هر كس اميد خود را از آنچه بر باد داده ببرد به آرامش دست مى ‏يابد و هر كس به آنچه خدايش قسمت كرده خشنود باشد چشمش روشن مى‏ گردد.
12-  سوگند به خدا هيچ كارى نيست كه شما را به دوزخ نزديك كند جز اينكه من شما را به آن آگاه ساختم و از آن باز داشتم و هيچ كارى نيست كه شما را به بهشت نزديك سازد مگر آن كه شما را به آن آگاه كردم و به آن فرمان دادم؛ زيرا حضرت جبرئيل به دل من الهام كرد كه هرگز جاندارى نميرد مگر آن كه همه روزى مقدّر خود را دريافت نمايد. پس براى به دست آوردن روزى شتاب مكنيد و دير رسيدن روزى، شما را بر آن ندارد كه به آنچه نزد خدا براى شماست از راه گناه به دست آوريد؛ زيرا آنچه نزد خداست جز به طاعتش به دست نيايد.
13-  خدا دو آواز را نمى‏ پسندد: شيون به هنگام مصيبت و نى نواختن به هنگام خوشى و نعمت.
14-نشانه خرسندى خداوند از بندگانش، ارزانى در بازارهايشان و عادل بودن سلطانشان است و نشانه خشم خدا بر بندگانش، ستمكار بودن سلطانشان و گرانى در بازارهايشان است.

پی نوشت:

 تحف العقول / ترجمه حسن زاده، ص65تا67.

منبع:افکار

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین