عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۶۰۲۲
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۸
موتور جستجوی جهانی گوگل به مناسبت سالروز تولد ابوالولید محمد بن احمد بن رشد متفکر بزرگ اسلامی در صفحه اصلی خود یک لوگوی مناسبتی برای بزرگداشت این دانشمند گرانقدر نمایش داد.
عقیق: موتور جستجوی جهانی گوگل به مناسبت سالروز تولد ابوالولید محمد بن احمد بن رشد متفکر بزرگ اسلامی  یک لوگوی مناسبتی برای بزرگداشت وی نمایش داد.

14 آوریل مصادف با سالروز تولد ابوالولید محمد بن احمد بن رشد، ملقب به "ابن رشد" است. او در سال 1126 میلادی در شهر قرطبه، از ایالت اندولس- جنوب اسپانیای کنونی- دیده بر جهان گشود.

ابن رشد استاد فلسفه ارسطو، فلسفه اسلامی، منطق، روانشناسی، سیاست، تئوری موسیقی کلاسیک اندولسی بود و در رشته‌های علمی همچون طب، ستاره شناسی، جغرافی، ریاضیات، فیزیک و مکانیک نیز دست داشت.

وی در سراسر سده‌های میانه‌ و نیز در دوران‌ رنسانس‌ اروپا پیش‌ از هر چیز به‌ عنوان‌ شارح‌ بزرگ‌ نوشته‌های ارسطو مشهور بوده‌ است‌ و این‌ عنوان‌ به‌ حق‌ به‌ وی داده‌ شده‌ است‌. وی را می‌توان‌ یکی‌ از بزرگ‌ترین‌ مفسران‌ آثار ارسطو در همه دوران‌ها به‌ شمار آورد.

شهرت‌ و نفوذ تفاسیر و شرح‌های او بر نوشته‌های ارسطو تا بدان‌ حد رسیده‌ بود که‌ در سده‌های میانه‌ شعاری در این‌ باره‌ معروف‌ شده‌ بود که‌ می‌گفت‌ «طبیعت‌ِ تفسیر شده‌ از سوی ارسطو و ارسطوی تفسیر شده‌ از سوی ابن‌رشد». ابن‌رشد افزون‌ بر تفسیرها و شرح‌های خود بر آثار ارسطو، دارای نوشته‌های مستقلی‌ است‌ که‌ هر یک‌ از ارزش‌ ویژه فلسفی‌ و پژوهشی‌ برخوردار است‌.

ابن رشد را در اروپا بخاطر شرحهای بسیارش بر فلسفه ارسطو "مفسر" می‌نامند. ترجمه کتاب ابن رشد به لاتین باعث شد تا ارسطو در اروپا بیشتر شناخته شود و مکتب "اسکولاستیک" در اروپای قرون وسطی شکل بگیرد.

ابن رشد در سال 1198 در مراکش چشم از جهان فروبست.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین