عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۵۸۴۶
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
نویسنده «پژوهشی جدید درباره آیه تطهیر» تلاش کرده است در یک کتاب بسیار مفصل جوانب مختلف آیه شریف تطهیر را بررسی کند و به شبهات پاسخ دهد.

عقیق: کتاب «پژوهشی جدید درباره آیه تطهیر» تحقیق نسبتا جامعی است درباره یکی از آیات قرآن کریم که نشانه کرامت بلند مرتبه و مقام بی‌بدیل خاندان عصمت و طهارت است که شیعیان همواره به آن افتخار کرده‌اند و آن را یکی از دلایل حقانیت اهل بیت و مکتب تشیع می‌دانسته‌اند. این آیه که از آن با نام «آیه تطهیر» یاد می‌شود، ابعاد وسیع و پیام‌های عمیقی دارد. البته با وجود شواهد انکار ناپذیر روایی و تاریخی که حقیقت این آیه و دلالت آن کاملا مشخص است، وجود عده‌ای با به وجود آوردن شک و تردید در دل مسلمانان درباره این آیه و با سوء استفاده از ناآگاهی مسلمان دلالت این آیه بر خاندان پاک عصمت و طهارت را زیر سئوال می‌برند و همین باعث شده تا نویسنده این کتاب تلاش کند در یک کتاب بسیار مفصل همه جوانب این آیه شریف را بررسی کند و به همه اشکالات پاسخ دهد.

**آیه تطهیر چه آیه‌ای است؟

آیه تطهیر سی و سومین آیه از آیات سوره مبارک احزاب است که در بین آیات مربوط به وظایف همسران نبی(ص) و هشدار به آنها قرار گرفته است. این آیه در دو مبحث اعتقادی مورد استناد شیعه است.

الف- اصل امامت

ب- عصمت که از ملزومات امامت است.

آیه تطهیر چنین است:

إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکمُ‌ْ تَطْهِیرً

شان نزول این آیه در حدیث معروف کسا از زبان حضرت زهرا(س) نقل شده است که در وصف پیامبر خدا(ص) حضرت فاطمه (س)، حضرت علی (ع) و امام حسن و امام حسین علیهما السلام است. همچنین ابوسعید خدری از پیامبر (ص) روایت کرد که فرمود این آیه درباره ٔ پنج تن: خودم، علی،فاطمه ،حسن و حسین است.

در مجموع در باره نزول آیه تطهیر در شأن اهل بیت، سخنان و احادیث بسیاری آمده است. یک سخن آن است که امام صادق از پدرش امام باقر از جابر بن عبدالله انصاری روایت می‌کند. جابر گوید من در اتاق ام سلمه(همسر پیامبر) نزد رسول اللّه بودم که خداوند این آیه را نازل فرمود.

در این هنگام رسول اللّه، حسن و حسین و فاطمه را فراخواند جلوی خود نشاند، علی را فرا خواند و پشت سر خود نشاند و گفت: «خداوند! اینان اهل بیت من اند پلیدی را از آنان دور دار و آنان را پاکیزه گردان.» م سلمه که شاهد صحنه بود پرسید: ای رسول خدا! آیا من هم با آنانم؟ پیامبر پاسخ داد: تو به راه خیر هستی. جابر گوید من گفتم: ای پیامبرخدا! خداوند این خاندان پاکیزه و ذریّه مبارک را حرمت و اکرام کرد که پلیدی را از آنان دور ساخت. فرمود: ای جابر! زیرا آنان خاندان من و از گوشت و خون من هستند، برادرم علی بزرگ اوصیا، دو پسرم (حسن و حسین) بهترین نوادگانِ (پیامبران)، و دخترم فاطمه بزرگ بانوان است، و مهدی از ماست. جابر گوید پرسیدم: ای رسول خدا! مهدی کیست؟ فرمود: امامان بعد از من از نسل حسین هستند. نُهمین آنان قائم است که سراسر زمین را از عدالت پر کند، و بر تأویل قرآن قتال کند چنان که من بر تنزیل آن قتال کردم.

**چه مطالبی را در کتاب می‌یابیم؟

کتاب «پژوهشی جدید درباره آیه تطهیر» که در حوزه تفسیر به رشته تحریر درآمده است؛ در چهار بخش به پژوهشی جامع و به دور از تعصب نسبت به آیه تطهیر پرداخته است. در این اثر با تکیه بر منابع اصیل اهل سنت، ضمن اثبات انحصار مصادیق آیه در اصحاب کساء، به ادعاها و شبهات مختلف بر اساس موازین علمی پاسخ داده شده است.

در این کتاب پس از مقدمه‌ای نسبتا مفصل، در چهار بخش به مباحث راجع به آیه تطهیر پرداخته شده است؛ در بخش نخست: واژه «انما» و تعابیر و تفاسیر مختلف از دیدگاه شیعه و سنی، جایگاه اهل بیت در احادیث رسول اعظم و ...، در بخش دوم: آیه تطهیر و نگاه های متفاوت که آیا اهل بیت همسران پیامبر هستند یا اهل کساء، ادعاهای برخی از همسران پیامبر و ...، در بخش سوم: اهل بیت واقعی چه کسانی هستند ، رجس چیست و ...، و در بخش چهارم: مهم ترین پیام هایی که در آیه تطهیر وجود دارد، مورد بررسی قرار گرفته است.

جایگاه اهل بیت در احادیث پیامبر اسلام (ص)، نظریات مختلف در مصادیق  آیه شریفه و بررسی آنها، اعتراف برخی دانشمدان عامه به عدم شمول آیه بر همسران نبی(ص) و دلایل عدم شایستگی همسران پیامبر برای مقام تطهیر تامه، شان نزول و محل آیه در روایات، حدیث کسا در احادیث فریقین، تعیین مصادیق انحصاری در سیره رفتاری و گفتاری پیامبر، شهادت تاریخ با احتجاج و استشهاد به آیه تطهیر، شبهات وارد بر نظریه انحصار از جمله مطالب مهم این کتاب هستند.

**کتابی با جایزه‌های معتبر

کتاب «پژوهشی جدید درباره آیه تطهیر» تالیف حجت‌الاسلام‌ عبدالرحمن باقرزاده است که  از سوی بوستان کتاب به چاپ رسیده است و در بیست و دومین جشنواره کتاب فصل که بیستم دیماه برگزار شد، به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شد. همچنین این کتاب در جشنواره بین‌المللی فارابی نیز به عنوان اثر برگزیده شناخته شد.

انتشارات بوستان کتاب، کتاب «پژوهشی جدید درباره آیه تطهیر» را در 840 صفحه با قیمت 18هزار تومان منشتر کرده است. علاقه مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن02537743179 تماس بگیرند.


 

منبع:فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین