عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۵۵۶۳
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
در مراسم روز هنر اسلامی عنوان شد؛
رئیس حوزه هنری، شهید آوینی را دارای خصوصیت باورمندی، اخلاق مداری، انصاف و دانشمداری بر شمرد و گفت: او نماد هنر اسلامی و هنرمند انقلاب اسلامی در داخل و خارج کشور است.

عقیق: مراسم روز هنر انقلاب اسلامی با حضور جمعی از هنرمندان انقلاب اسلامی و مدیران عرصه هنر در تالار سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

بنا بر این گزارش،‌ مراسم با تلاوت آیات قران کریم آغاز شد، سپس نوای سرود جمهوری اسلامی ایران در سالن طنین انداز شد.

سپس مجری مراسم یادی از سید مرتضی آوینی شهید اهل قلم کرد و از محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی دعوت کرد تا روی صحنه بیاید.

مومنی شریف خاطرنشان ساخت: بزرگان زیادی برای هنر اسلامی زحمت کشیده اند، عده قابل توجه ای از این هنرمندان دیگر در میان ما نیستند، فرصت برای نام بردن همه آن ها نیست، اما می خواهم به 3 تن از این بزرگان اشاره کنم و از آن ها نام ببرم که سال گذشته در چنین مراسمی در جمع ما بودند.

وی ادامه داد: نخست شهید هادی باغبانی که از عزیزان مرکز آموزش تخصصی هنر اسلامی بود، که در سوریه مظلومانه به شهادت رسید و فراتر از آن در کشور خودمان نیز نتوانستیم حقشان را ادا کنیم و با شهادت ایشان نیز خیلی مظلومانه برخورد شد، امیدوارم خدا همه ما را ببخشد، برای ایشان در همینجا مراسمی برگزار شد که عزیزان درباره فضائل ایشان صحبت هایی کردند.

او در ادامه تصریح کرد: دوم یادی کنیم از شهیدی که سال گذشته در مراسم ما بودند، شهید حجت السلام انصاری رایزن فرهنگی ما در لبنان که در نخستین روز های کاری در آنجا به شهادت رسید، او از رایزنان و مدیران فرهنگی خوب کشور ما بود و به حوزه هنری و هنر انقلاب اسلامی ارادت داشت و زمانی که تهران بود در مراسم‌های ما شرکت می کرد، آخرین تماس مابا ایشان یک روز پیش از شهادت ایشان بود. ایشان می گفتند که من را نماینده حوزه هنری در لبنان بدانید. دوستانی که ایشان را می شناسند حرف من را تصدیق می کنند.

رئیس حوزه هنری در ادامه اظهار داشت: عزیز دیگر از پرچم داران هنر انقلاب اسلامی مرحوم امیر حسین فردی است که سال گذشته در چنین جمعی میان ما بود، درباره ایشان بسیار صحبت کردیم و انشاالله در سالگرد ایشان علاقه مندان به او  درباره شخصیت والای ایشان صحبت خواهند کرد.

وی ادامه داد: مرحوم فردی از «باورمندان» هنر انقلاب اسلامی بودو پیام مقام معظم رهبری درباره او، که با واژه هایی همچون «انسان مجاهد»، «انسان مومن» و «از باغبانان نهال پرطراوت هنر انقلاب اسلامی» از ایشان یاد کردند  بسیار گویا است.

وی در ادامه از شهید مرتضی آوینی یاد کرد و خاطر نشان ساخت: اما امروز می‌خواهیم از شهید آوینی شهید بزرگواری که نماد هنر اسلامی و هنرمند انقلاب اسلامی در داخل و خارج هستند و امروز به یاد شهادت ایشان نام گذاری شده است یاد کنیم.

شهید آوینی 3 ویژگی داشت، انسان باورمندی بود، و به همه آنچه که یک انسان مسلمان شیعه باید معتقد بود، به حرکت انقلاب اسلامی اعتقاد داشت و در چشم انداز ایشان انقلاب اسلامی به ظهور حضرت حجت(عج) و تمدن نوین اسلامی منجر می‌شد که این موضوع در کتاب «آغازی بر پایانی» قابل رویت است.

وی ادامه داد: شهید آوینی بسیار اخلاق مدار و انسان متشرع بود، مسائل اخلاقی و تقوا برای وی از اهمیت زیادی برخوردار بود، و مسائل روشنفکرانه و ملاحظات از این دست هنرمندانه باعث نمی شد که او کوتاهی کنند و چیزی را نادیده بگیرد.

رئیس حوزه هنری افزود: شهید آوینی بسیار فرد منصفی بود، سومین ویژگی او دانشمداری بود، او در رشته خود و حوزه فعالیتش تسلط داشت و انسان با سوادی بود، ایشان به فرهنگ و تمدن غرب مسلط بودند، اگر کتاب مبانی توسعه تمدن غرب را بخوانید صحبت های من را تایید می کنید.

وی همچنین با ذکر خاطره‌ای از شهید آوینی گفت: شهید آوینی از منتقدان دولت سازندگی بود و با وزیر ارشاد آن دولت در مواردی مخالفت داشت.. روزی من آوینی را دیدم و متوجه شدم او بسیارعصبانی است و در علت این عصبانیت دریافتم در سرمقاله مجله سوره مهر مطلبی در نقد وزیر ارشاد نوشته شده بود که درآن مقاله به جای وزیر محترم ارشاد، اشتباه چاپی رخ داد و «وزیر مختار ارشاد» نوشته شده بود. آوینی از این اشتباه بسیار عصبانی شده بود.

مومنی شریف تاکید کرد:او آثار موثر درباره هنر، معماری و سایر حوزه ها را درباره آن تمدن را خوانده بود و آثار آن در نوشته های او است، او همچنین به مبانی اسلامی تسلط داشت، و در حوزه تخصصی خود مانند سینما، حتی ادبیات و نقاشی و موسیقی فرد بسیار مطلع بود.

وی افزود: هنر انقلاب اسلامی هم سابقه مشخصی دارد و هم آینده روشن و امیدوار کننده ای خواهد داشت، هنری الهام بخش و مبتنی بر مبانی درست است. هنرمند مسلمان عزت را از خدا می جوید و اعتقاد دارد آنچه که پیش خدا ماندگار است کلام پاک مبتنی بر کلام صالح و اعتقاد صالح است. انشاالله در آینده درخشش این هنر را بیشتر می بینیم.

براساس این گزارش،در ادامه مراسم، حمید شاه آبادی و محسن مومنی شریف، با اهدای لوحی از شهید باغبانی با حضور همسر و کودک او تقدیر شد، که حضور خانوده این شهید بر روی صحنه، حاضرین را تحت تاثیر قرار داد.

درادامه این مراسم خبری مبنی بر انتخاب سالانه چهره سال هنراسلامی توسط حوزه هنری مطرح شد که، سرشار* درباره آن گفت: هنر انقلاب اسلامی محدود به یک سازکار و یک مجموعه و یک شخص حقوقی نیست، تلاشی است که از آغاز نهضت امام آغاز شده و هرکس به سهم خود جلو برده است، لذا برای انتخاب این چهره باید ساز و کاری طراحی می شود که این جنبه مردمی، فرا سازمانی و جبهه ای آن حفظ شود.

وی ادامه داد: طراحی که صورت گرفته بر مبنای اجماع نخبگان در هر رشته هنری است، یعنی بجای حضور چند داور در یک رشته برای انتخاب برترین آثار ارائه شده در بازه محدود، به این سمت رفتیم تا در یک بازه زمانی یکساله، از نخبگان فعال رشته‌های هنری بخواهیم در طول سال به مهمترین حرکت‌های هنری هر رشته تخصصی توجه کنند و در انتهای سال 3 حرکت مهم را معرفی کنند.لذا امسال به لطف خدا، دوره یکم چهره سال هنر انقلاب اسلامی به نخبگان هنری هشت رشته می پردازد.

او  با اعلام اینکه، جزئیات شرایط احراز بعدا اعلام می‌شود ادامه داد: این نخبگان سه دسته اند، «کسانی که برنده جایزه ملی بودند، کسانی که با شرایطی آفریننده اثر هنری در آن رشته بوده اند و کسانی که منتقد هنری در آن رشته هستند» جزئیات شرایط احراز بعدا اعلام می‌شود.

برای دوره اول جایزه هنر انقلاب اسلامی هشت رشته در نظر گرفته شده که شامل رشته های داستان، شعر، خاطره نویسی، نمایش، فیلم داستانی، فیلم مستند موسیقی و هنر های تجسمی است. که در سال های آتی به تعداد آن ها افزوده خواهد شد.


منبع:فارس
211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین