عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۵۴۸۵
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۷
محمدزاده؛
مدیر رادیو قرآن اظهار کرد: در سال جدید برنامه و سلسله هم‌اندیشی‌هایی با موضوع «اخلاق حرفه‌ای تلاوت» را خواهیم داشت.
عقیق: محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن در گفت‌وگویی، با اشاره به اهمیت توجه به آداب و شرایط تلاوت در میان قاریان نوجوان و جوان گفت: در بحث رعایت آداب و شرایط تلاوت نمی‌توانیم صرف نصیحت کردن جوانان قاری از آنان بخواهیم که در تلاوت خود آداب و شرایط خاصی را در نظر بگیرند و باید برای آنها استدلال نیز بیاوریم و به صورت ریشه‌ای و استدلالی برخورد کنیم تا بتوانیم بر روی آنها تأثیرگذاری داشته باشیم.

وی افزود: در این حوزه صرف اینکه به جوانان بگوییم شما قاری قرآن هستید و باید آداب تلاوت را رعایت کنید، حالت نصیحت پیدا می‌کند و همچنین اگر کمی دقیق‌تر شویم، می‌بینیم در برخی از جوانان این نظریه به وجود آمده که خود تلاوت قرآن به عنوان یک هنر است و برخی‌ها می‌گویند چگونه شما به هنرهای دیگر کاری ندارید که ظاهر و منش آنها چیست، اما به هنر تلاوت کار دارید.

برگزاری سلسله هم‌اندیشی‌های «اخلاق حرفه‌ای تلاوت«
مدیر رادیو قرآن با بیان اینکه یکی از کارهایی که برای ترویج اخلاق حرفه‌ای تلاوت می‌توان انجام داد، برگزاری سلسله هم‌اندیشی‌هایی با این موضوع است، گفت: ما در شبکه رادیویی قرآن بر آن شدیم تا سلسله هم‌اندیشی‌هایی را با موضوع «اخلاق حرفه‌ای تلاوت» با حضور اساتید و پیشکسوتان عرصه قرائت، تلاوت قرآن و اخلاق اسلامی برگزار کنیم تا تمام آن چه که باید به جوان امروزی درباره اخلاق حرفه‌ای تلاوت منتقل شود را با استدلال بگوییم.
وی با بیان اینکه تولید و پخش سلسله برنامه‌ها و هم‌اندیشی‌هایی به منظور بررسی اخلاق حرفه‌ای تلاوت در سال جاری دنبال خواهد شد، افزود: اجرای این برنامه به گروه طرح و برنامه رادیو قرآن واگذار شده است، البته هنوز جزئیات آن مشخص نیست؛ ممکن است این برنامه با حضور جوانان نیز باشد و بستگی به برنامه‌ریزی‌ها و هم‌فکری‌هایی دارد که در گروه طرح و برنامه انجام می‌شود.

»اخلاق حرفه‌ای تلاوت» تاکنون مورد توجه نبوده است
محمدزاده با یادآوری اینکه اخلاق حرفه‌ای تلاوت یکی از سرفصل‌های جدیدی است که تاکنون مورد توجه نبوده است، عنوان کرد: رادیو قرآن به نوعی پیشگام در این عرصه است و امید داریم که به خوبی بتوانیم به این موضوع که از مسائل مهم قرآنی در کشور است، بپردازیم.
وی افزود: سرفصل شبیه «اخلاق حرفه‌ای تلاوت» پیش از این از سوی سایر نهادها با عنوان «آداب تلاوت» دنبال شده است که آداب تلاوت با اخلاق حرفه‌ای تلاوت فرق دارد و آداب تلاوت برای کسانی است که شاید نخواهند تلاوت حرفه‌ای داشته باشند و فقط می‌خواهند تلاوت کنند، اما اخلاق حرفه‌ای تلاوت برای کسانی است که به صورت تخصصی به تلاوت می‌پردازند.
وی به برخی تلاوت‌ها در مسابقات سراسری قرآن سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این مسابقات گاهی مشاهده می‌شد افرادی قرائت‌های تکنیکی داشتند، اما تصور بر این بود که با مفاهیم آشنا نبودند و به طور مثال آیات مربوط به سگ اصحاب کهف را با چنان تکنیک‌هایی تلاوت می‌کردند که اگر اندکی می‌دانستند این آیات مربوط به چیست، این گونه تلاوت نمی‌کردند.
محمدزاده ادامه داد: همچنین در تلاش هستیم با کمک اساتید قرآنی یک فرصت مطالعاتی با سرفصل‌های جدید آموزشی داشته باشیم تا به نوعی خواندن و قرائت قرآن با رعایت معنا را دنبال کنیم که امیدواریم این برنامه از خردادماه آغاز شود.

 

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین