عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۵۳۷۰
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۲
كتاب «همسفر حج» نوشته عليرضا مستشاري به همت نشر معارف روانه بازار نشر شد.

عقیق:كتاب «همسفر حج» به قلم عليرضا مستشاري توسط نشر معارف به چاپ رسيد. اين اثر پنج بخش با عناوين «معارف حج»، «بايدها، پاسخ‌ها و نكته‌ها»، «دانستني‌هايي از حرم»، «نكته‌هايي غم‌انگيز و اشعار» و «تصاوير» را در برگرفته است.

بخش اول، معارف حج در مدينه منوره و مكه مكرمه را شامل مي‌شود و بخش دوم، بايدهايي نظير آداب سفر، نظر ما درباره غيرشيعيان، كيفيت نماز جماعت، نماز زيارت و تحيت را مورد توجه قرار داده و پاسخ‌هايي نظير بوسيدن درب‌ها و ضريح، اذان، برائت از مشركان، دفاع از مذهب اهل بيت (ع) و نكته‌هايي چون فرق مدينه با مكه و حكمت‌هاي اعمال مكه بررسي شده است.
بخش سوم با عنوان «دانستني‌هايي از حرم» مطالبي در رابطه با اماكن مدينه و مكه مكرمه را به خود اختصاص داده است و در بخشي از آن با عنوان «داخل خانه حضرت زهرا (س) » آمده است: «در محل اتصال نرده‌هاي خانه حضرت زهرا (س) به خانه پيامبر اكرم (ص) كه رو به قبله محسوب مي‌شود، محرابي وجود دارد كه در كنار يك ستون ساخته شده است. برخي قبر حضرت زهرا (س) را داخل آن محراب مي‌دانند.

اگر از سمت درِ فعلي ضريح كه درِ خانه حضرت زهرا (س) است به داخل نگاه كنيد، چيزي به شكل گهواره مي‌بينيد. اين محل از نظر برخي، محل غسل حضرت زهرا (س) است و به قول عده‌اي، محل عروسي حضرت امير (ع) با حضرت زهرا (س) است. »
بخش پاياني اين اثر،
۳۶ تصوير از بخش‌هاي گوناگون ضريح پيامبر اكرم (ص)، مسجدالحرام و بقيع را شامل مي‌شود كه پس از منابع اين كتاب آورده شده است كه از بيش از ۶۰ منبع از جمله «قرآن»، «تاريخ مدينه دمشق»، «خصائص اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب (ع) »، «المناقب»، «شرح نهج‌البلاغه» اثر ابن ابي‌الحديد، «تفسير كبير»، «مجمع‌النورين»، «آخرين نماز پيامبر (ص) » و «المغازي» بهره گرفته شده است.
گفتني است كه كتاب «همسفر حج» از سوي نشر معارف در
۳۵۰ صفحه و قطع رقعي، با شمارگان ۲ هزار نسخه منتشر شده است.


منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین