عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۵۳۶۷
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲
رسول خدا (ص) بین مهاجرین و انصار و اهل مدینه بخشنامه کردند که همسایه مانند خود انسان است، از هر گونه زیان و گناه باید مصون باشد و حرمت همسایه بر همسایه همانند حرمت مادر است.

عقیق: اسلام دینی اجتماعی است و انسان را به ارتباط سالم و موثر با هنوعان تشویق می کند؛ بی تردید یکی از مهمترین این ارتباطات، ارتباط با همسایگان است که اسلام نسبت به نوع و آداب آن آموزه ها و دستورات راهگشایی دارد که بشر را به زندگی آرام و بی دغدغه و برخوردار از محبت و صمیمت رهنمون می شود.
آنچنان که خداوند در قرآن به نیکی به همسایه چنین فرمان می دهد: وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِکُواْ بِهِ شَیْئًا وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَبِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَالْجَارِ ذِی الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالجَنبِ (نساء، 36)؛ و خدا را بپرستید و چیزی را شریک او نسازید و به پدر و مادر و خویشاوند و یتیمان و بینوایان و همسایه نزدیک و همسایه دور و همنشین و ... نیکی کنید.
امیرمومنان (ع) می فرمایند: خدا را نسبت به همسایگان در نظر داشته باشید زیرا رسول خدا (ص) درباره آنان سفارش فرمودند و پیوسته درباره آنها توصیه می کردند تا آنجا که ما گمان بردیم او می خواهد آنان را وارث و سهیم سازد. (الکافی، ج 7، ص 51)
امام باقر (ع) فرمودند: در کتاب امیرالمومنین (ع) خواندم رسول خدا (ص) بین مهاجرین و انصار و اهل مدینه بخشنامه کردند که همسایه مانند خود انسان است، از هر گونه زیان و گناه باید مصون باشد و حرمت همسایه بر همسایه همانند حرمت مادر است. (الکافی، ج2، ص 666)
پیامبر اکرم (ص) در مورد حقوق همسایه فرمودند: از کمترین حقوق همسایه نسبت به همسایه این است که اگر از شما کمک خواست، کمک نمایی و اگر قرض خواست، قرض بدهی و اگر مریض شد، عیادتش کنی و اگر مصیبتی بر او وارد شد، خدمت رسیده، ایشان را تسلّی دهی. (بحارالانوار، جلد 82، صفحه 94)
امام سجاد (ع) نیز درباره حقوق همسایه فرمودند: او را در غیاب حفظ کن و در حضور گرامی بدار، در حال ستمدیدگی وی را یاری کن، عیبش را شایع نکن، هر گاه از وی بدی دیدی آن را بپوشان، هر گاه دانستی خیرخواهی تو را می پذیرد در خفا به وی نصیحت کن، هنگام سختی ها تنهایش مگذار، از لغزشش در گذر و گناهش را ببخش و کریمانه با وی رفتار کن.
حفظ اسرار و آبروی همسایگان نیز از دیگر وظایفی است که اسلام برای مسلمین برمی شمارد آنچنان که امام سجاد (ع) می فرمایند: از جمله حقوق همسایه این است که در پی عیوب و زشتی های او نباشی و اگر از زشتی و بدی او آگاه شدی آن را بپوشانی. (الفقیه، ج 2، ص 623)


منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین