عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۵۲۱۰
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۶
شرح حدیث شریف عنوان بصری از امام جعفر صادق(ع)؛
مجلدات اول و دوم کتاب «اسرار ملکوت» تألیف آیت الله سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی با ویرایش جدید و اضافه شدن بخش فهارس عامه تجدید چاپ شد.

عقیق: این اثر مجموعه‌ای است در شرح حدیث شریف عنوان بصری از امام جعفر صادق(ع) که آن حدیث از دیرباز مورد نظر علمای بزرگ عرفان و اخلاق مانند مرحوم سیدعلی قاضی بوده و عمل به مضامین آنرا به شاگردان خود توصیه می‌فرمودند.

 

اصل مجموعه «اسرار ملکوت» مذاکراتی است که مولف بر محور مبانی عرفانی و سلوکی والد مکرمشان (مرحوم آیت الله تهرانی) با عده ای از ارادتمندان و تلامذه آن رجل الهی داشته که حاصل آن مذاکرات با قلمی شیوا به رشته تحریر درآمده است و به عبارتی می‌توان گفت: این مجموعه علاوه بر مطالب نفیسی که ارائه می‌دهد، می‌تواند بهترین یادنامه و بیانگر افکار و مبانی و مقامات و شیوه رفتار مرحوم طهرانی بوده باشد.

 

محور کلی جلد اول این مجموعه مسئله حق و حرمت کتمان آن و در مجلد دوم بحث انسان کامل می‌باشد که از مطالب کلیدی و محوری عرفان نظری است.

 

مباحث مطروحه کتاب در مجالس جداگانه تدوین یافته که عناوین مجالس دوازدهگانه آن عبارتند از: «کتمان مناقب امیرالمؤمنین(ع) توسط بعضی صحابه»، «حرمت کتمان حقیقت»، «عدم توجه به معارف الهی در حوزه نجف»، «حرمت کناره گیری و بی تفاوتی نسبت به حق»، «لزوم تحصیل خبرویت و بصیرت در آمر به معروف»، «اختلاف مراتب نفوس در کیفیت تلقی تشیع و اطاعت از امام معصوم(ع)»، «وجوب اطاعت از امام معصوم(ع) در همه ابعاد و شئون انسان»، «تلقی مسلمین صدر اسلام از خلافت و وصایت و جدایی دین از سیاست»، «عدم کفایت اشتغال به علوم ظاهری و متعارف در تحصیل مراتب یقین و کمال»، «وجوب رجوع به امام(ع) و یا فرد کامل و عارف واصل عقلا و شرعاً»، «خصوصیات عارف واصل»، «ملاکات تشخیص عارف بالله و بأمرالله«.

 

در پشت جلد دوم کتاب چنین می خوانیم: «فرق بین اولیای الهی با دیگران فرق بین خورشید با شب تار است نه بین خورشید و ماه و یا بین ماه و ستارگان. آنها می بینند و دیگران نمی بینند، آنها لمس می کنند و دیگران در تخیل و توهّم بسر می برند، آنان حقیقت را با جان خود مس و با قلب خود مشاهده می کنند و دیگران تیری در شب تار می پرانند، آنان به حق متحقّق گشته اند و اصالت یافته اند و بقیه در اعتبارات و تصورات منغمرند».

 

مجموعه «اسرار ملکوت» که تاکنون سه جلد از آن منتشر شده، از «دوره علوم و مبانی اسلام و تشیع» توسط انتشارات مکتب وحی روانه به زیور طبع آراسته شده است.

 

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین