عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۵۰۳۰
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳
ذاكر پيشكسوت اهل بيت (ع):
شاعر و ذاكر پيشكسوت اهل بيت (ع) با اشاره به محذوريت‌هاي مداحي در سرزمين وحي گفت: مداح، وقتي در جو مجلس قرار مي‌گيرد، دست به انتخاب شعر مي‌زند و هيچ مداح موفقي، «پيش‌ساخته» نمي‌خواند.

عقیق: حاج مصطفي طالبي، معلم قرآن، شاعر و ذاكر پيشكسوت ائمه طاهرين (س)اظهار داشت: نه تنها يك مداح كه هر گوينده‌ و سخنراني بايد مستمع و فضاي كار خود را در لحظه حضور در مجلس شناسايي كند. اگر او اين كار را نكند، به هيچ وجه موفق نخواهد بود.
وي با بيان اينكه، نابغه منبر و سخن، يعني حجت‌الاسلام والمسلمين فلسفي مي‌گفت: «اگر جمعيتم را نشناسم، از اطرافيان مي‌پرسم يا با بيان چند مطلب، جو مجلس را كشف مي‌كنم»، افزود: يك مداح بايد حد شنونده را بشناسد. اگر در سطح بالاي فكري قرار داشت، شعري در حد او بخواند و اگر درك بالايي نداشت، متناسب با او شعر انتخاب كند. اگر غير از اين باشد، وقت خودش و مستمعش را تلف كرده است.
طالبي با اشاره به ايام شهادت حضرت صديقه (س) و محذوريت‌هاي مداحي در اين ايام در مكه مكرمه و مدينه منوره تأكيد كرد: يك مداح در مناقب و مصائب حضرت زهرا (س) بايد به گفته‌هاي امام خميني (ره) و رهبر معظم انقلاب توجه داشته باشد و با خواندن روضه‌هاي به اصطلاح «باز» باعث تفرقه بين امت اسلامي نشود.
وي با بيان اينكه هيچ مداحي نمي‌تواند ادعا كند كه ولايي است، اما به فرمايشات اين دو بزرگوار توجه نكند، اظهار داشت: معيار اگر رهبري باشد، ذاكر اهل بيت (ع) روي شعرهايش دقت مي‌كند و مثلاً اگر شعري چند بيت باز دارد، آنها را نمي‌خواند.
اين شاعر آئيني با بيان اينكه يك مداح موفق نمي‌تواند «پيش‌ساخته» بخواند، افزود: كسي كه فقط از روي كاغذ مي‌خواند، همان مداحي است كه مطالعه و شناخت كافي ندارد و پيش‌ساخته مجلس اداره مي‌كند.
طالبي با بيان اينكه از نواي قرآن مي‌شود در خواندن شعر فارسي الهام گرفت، گفت: اگر يك مداح، آهنگ خوانش قرآن را به درستي بداند، اين دانش در شعرخواني كمكش مي‌كند.
حاج مصطفي طالبي،
۶۷ ساله و از ذاكراني است كه بيش از ۲۰ نوبت براي تبليغ معارف اهل بيت (ع) به حج تمتع و عمره اعزام شده است. وي همچنين حدود ۳۳ بار به عنوان مداح به عتبات عاليات مشرف شده است.


منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین