عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۴۸۱۸
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۶
همه امتم را از حاضر و غایب و به آنان که تا روز قیامت در صلب مردان و رحم زنان هستند سفارش می کنم به صله رحم، اگرچه یک سال راه میان آنان فاصله باشد و این از دین اسلام است.

عقیق:پیوند با خویشاوندان و نیکی به آنان به ویژه پدر و مادر، از راه های مهم رشد و تعالی و تقرب به خدای سبحان است که پس از ایمان به خدا از بافضیلت ترین اعمال دینی به شمار می آید و اجر و پاداش مادی و معنوی فراوانی دارد. این پیوند چنان مهم است که به اجماع عالمان شیعه بر پایه ادله سه گانه کتاب، سنت و عقل از واجبات دینی شمرده شده و برای دستیابی به آن سفر یک ساله توصیه شده است. (الفقیه، ج 4، ص 361)
قطع ارتباط با خویشاوندان هم نوعی پیمان شکنی با خدای سبحان به شمار می آید و آن چنان نزد خدا منفور است که از مصاحبت و همراهی با قاطع رحم نهی شده و خدای سبحان در سه جای قرآن او را لعن و نفرین کرده است. در فقه نیز قطع رحم از گناهان بزرگ به شمار آمده چنان که از عوامل سریع فنا و نابودی بشر هم معرفی شده است. (علل الشرائع، ص 584)
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: آیا شما را به برترین انسان های دنیا و آخرت از نظر اخلاق راهنمایی نکنم؟ گفتند: آری. فرمودند: کسی است که با قطع کننده پیوند با وی، بپیوندد.
در روایتی درباره اهمیت صله رحم از امام رضا (ع) نقل شده است که خداوند سه چیز را قرین سه چیز ساخت: به نماز و زکات فرمان داد، پس هر کس زکات نپردازد نمازش پذیرفته نیست و به شکر خدا و والدین امر کرد، پس هر کس شکر والدین را به جا نیاورد شکر خدا نکرده است و به تقوای الهی و صله رحم فرمان داد پس هر کس صله رحم نکند تقوای الهی را رعایت نکرده است. (کتاب الخصال، ص 156)
رسول خدا (ص) فرمودند: همه امتم را از حاضر و غایب و به آنان که تا روز قیامت در صلب مردان و رحم زنان هستند سفارش می کنم به صله رحم، اگرچه یک سال راه میان آنان فاصله باشد و این از دین اسلام است. (الکافی، ج 2، ص 151)
باید توجه داشت در کنار این همه تاکید برای صله رحم برکات و آثار دنیوی و اخروی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.
آنچنان که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر کس از تاخیر اجل و گسترش روزی خود خوشحال می شود پس از خدا پروا و صله رحم کند. (الزاهد، ص 39)
امام باقر (ع) فرمودند: صله رحم موجب پاکی اعمال و رشد دارایی و دفع بلا و آسانی حساب و تاخیر اجل می شود. (الکافی، ج 2، ص 150)
حضرت موسی (ع) از خدا پرسید: پاداش کسی که صله رحم کند چیست؟ فرمود: اجلش را به تاخیر اندازم و سکرات مرگ را بر او آسان کنم و فرشتگان بهشت به وی ندا می دهند به سوی ما بیا و از هر دری می خواهی وارد شو. (مفاتیح الحیات، ص 214)


منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین