عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۴۲۷۴
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۸
اگر از زنان و مردان مناطق مختلف جهان با دين و مذهب و اعتقادات گوناگون سوال كنيد، همه خواهند گفت كه خواهان زندگي خوب هستند و پيروان تمام نحله هاي فكري كه امروزه در دنيا وجود دارد، زندگي خوب را جستجو ميكنند.

عقیق: مسئول نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در عراق در ديدار گروهي از زوج‌هاي جوان و دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان كه به سفر عتبات عاليات آمده اند ابراز داشت: خداوند در قرآن كريم همه آنچه براي سعادت انسان لازم است بيان كرده است. خداوند در قرآن كريم مي‌فرمايد مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَي وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً (سوره نحل آيه ۹۷) يعني كسانى از مرد و زن كه كار شايسته ‏اى كنند و مؤمن باشند، بى‏گمان آنان را با حيات طيبه و زندگانى پاكيزه‏اى زنده مى‏داريم.

حجت الاسلام والمسلمين رضا اسكندري با بيان اينكه همه انسان‌ها دنبال زندگي خوب و سعادت مند هستند گفت: اگر از زنان و مردان مناطق مختلف جهان با دين و مذهب و اعتقادات گوناگون سوال كنيد، همه خواهند گفت كه خواهان زندگي خوب هستند و پيروان تمام نحله‌هاي فكري كه امروزه در دنيا وجود دارد، زندگي خوب را جستجو ميكنند.

وي با طرح اين سوال كه اساسا زندگي خوب يعني چه؟ و مفهوم سعادت و خوشبختي واقعي چيست؟ گفت: قبل از هر چيز بايد ببينيم كه خوشبختي از نگاه دين، چيست؟ خالق هستي كه خالق همه موجودات است، براي ما اينچنين بيان ميكند كه اگر ميخواهيد حيات طيبه و زندگي خوب داشته باشيد، مومنانه عمل صالح انجام دهيد و در اين ميان، فرقي بين زن و مرد نيست.

مسئول نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري با تاكيد بر اينكه بر اساس منابع ديني، زن و مرد هر دو داراي قابليت‌هاي مشترك فكري و معنوي هستند گفت: زن و مرد هر دو قابليت كمال واقعي را دارند و تفاوت زن و مرد تنها تفاوت در جنبه جسمي و مادي است كه اين نوع از تفاوت هم بر اساس حكمت است و با توجه به نقشي كه زنان و مردان مي‌توانند در جامعه ايفا نمايند، مبناي خلقت بر اساس زوجيت است و بر اساس اين مبنا، تداوم نسل و ثمرات فراوان به دنبال است.

وي به عمل صالح به عنوان يكي از محورهاي كليدي در دستيابي به حيات طيبه اشاره كرد و بيان داشت: بعضي افراد مي‌گويند كه دلت پاك باشد و آنگاه هر چه خواستي انجام بده. و برخي ديگر از افرادي مثال مي‌آورند كه اهل خدمات علمي و اجتماعي هستند و به دانشمنداني چون اديسون اشاره ميكنند؛ البته خدمات علمي و اجتماعي و كارهاي خير كه افراد در طول تاريخ انجام داده اند، همه اش خوب است و از اين جهت كه خدمت به بشر بوده است، به عنوان عمل نيكو در پيشگاه الهي ارزشمند است. اما اين عمل خوب بايد به ايمان پيوند بخورد.

مسئول نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در عراق ادامه داد: اگر كسي كه عمل صالح انجام مي‌دهد، مومن باشد و ايمان به خدا داشته باشد آن وقت زندگي سعادت بخش و حيات طيبه را تجربه خواهد كرد. و اينجاست كه تفاوت ميان اديسون و دانشمندي كه بر اساس ايمان به خدا به بشر خدمت كرده است معلوم مي‌شود.

وي با بيان اينكه ماندگاري عمل انسان مربوط به خالق هستي است گفت: خداوند، قدرت بينهايت و جاويدان است و هركاري كه با خداي متعال گره بخورد، جاودان خواهد شد و راز ماندگاري نام اباعبدالله الحسين عليه السلام و قيام عاشورا در همين مساله نهفته است. سيدالشهداء با ياران كمي قيام كرد و خون پاكش را در راه خدا نثار كرد اما حركت وي ماندگار شد چون با خدا معامله كرد.

حجت الاسلام والمسلمين اسكندري خاطر نشان كرد: هرمقدار در زندگي ما عمل صالح بيشتر باشد و هرمقدار اين عمل صالح را با خداي متعال مرتبط كنيم، زندگي ما شما شيرين‌تر و سعادت مند‌تر خواهد بود.

وي با اشاره به اينكه شرط لازم در برخي اعمال مانند نماز، روزه و خمس قصد قربت است و بدون اين نيت، عمل باطل است گفت: بايد هر كار صالحي كه انجام ميدهد قصد قربت كند و كسي كه خودش را اينچنين ساخته باشد روز به روز زندگي اش طيب‌تر و ماندگارتر خواهد بود و به سعادت دنيا و آخرت خواهد رسيد.

مسئول نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در توضيح اين نكته ابراز داشت: به عنوان نمونه براي تحصيل مي‌توان قصد قربت كرد و براي خدا به تحصيل علم بپرداريم و ميتوان چنين قصدي نداشته باشيم و تنها با هدف كسب ثروت يا رسيدن به جايگاه و موقعيت اجتماعي تحصيل كنيم كه البته هيچكدام از اين انگيزه‌ها قبيح نيست اما اگر قصد قربت نكرده باشيم، به حداقل‌ها اكتفا كرده و به نوعي دچار خسران شده ايم.

وي افزود: كسي كه براي خدا تحصيل علم كند به مقام معنوي در پيشگاه الهي نائل خواهد شد و در ضمن به جايگاه‌هاي مادي نيز خواهد رسيد اما كسي كه نيت الهي نداشته به حداقل سود رسيده است. ما اگر زندگي طيب ميخواهيم بايد تمام رفتارها و اعمال زندگي مان از جمله ادامه تحصيل ما با نيت الهي همراه باشد. اگر براي خدا درس بخوانيم جايگاه اجتماعي و بُعد مادي نيز تامين مي‌شود مگر اموري كه به مصلحت ما نيست.

حجت الاسلام والمسلمين اسكندري خاطر نشان كرد: زندگي طيب آن است كه به سيره پيامبر و اهل بيت عليهم السلام تاسي كنيم. به عنوان مثال بايد ببنيم كه سيره اهل بيت در خصوص زندگي مشترك چه بوده است؟ زيرا زندگي مشترك نيز همچون امور ديگر نيازمند مهارت است.

وي خاطر نشان كرد: چه بسا افرادي در شغل و رشته تحصيلي شان از تخصص و مهارت بالايي برخوردار باشند اما به دليل آشنا نبودن با مهارت‌هاي زندگي، در زندگي مشترك ناموفق اند و يكي از ضرورت‌هاي زندگي اين است كه بايد مهارت‌هاي زندگي را بياموزيم و به آن عمل كنيم تا زندگي شيرين و موفقي داشته باشيم.

مسئول نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در عراق با تاكيد بر اينكه زندگي مشترك بايد بر اساس عاطفه و عشق و محبت شروع شود گفت: يعني زن و مرد همديگر را به معناي واقعي دوست داشته باشند و آنرا تقويت كنند و اين دوست داشتن به همديگر را ابراز كنند. در روايات آمده است كه مردها به زنهايشان اظهار دوستي بكنند. اظهار كردن دوستي خودش يكي از مهارت‌هاي زندگي است. هم مردان هم زنان در اين زمينه اقدام نمايند اما مردان در اظهار دوست داشتن سبقت بگيرند.

وي توجه به علاقه مندي‌هاي همسر را يكي ديگر از مهارت‌هاي زندگي عنوان كرد و خطاب به زوج‌هاي جوان اظهار داشت: به همديگر احترام بگذاريد و حريم خانواده را حفظ كنيد. باهم مدارا كنيد زيرا هيچ كس بي نقص نيست. خوبي‌هاي همديگر را ببينيد و پررنگ كنيد؛ در برابر نقائص و بداخلاقي‌هاي همديگر صبر و تحمل و مدارا كنيد و البته بايد تلاش كرد اين نقصيه‌ها برطرف شود.

حجت الاسلام والمسلمين اسكندري بر قناعت به عنوان يك محور كليدي در زندگي مشترك تاكيد كرد و بيان داشت: به آنچه كه داريم قناعت بورزيم. ممكن است فرد ديگري بر اساس استعداد يا ساير زمينه هايي كه در اختيارش قرار گرفته، جايگاه اجتماعي بالاتري داشته باشد اما ملاك ارزش انسان‌ها به اين موقعيت‌ها نيست. بلكه معيار تقواست و خداوند نيز مي‌فرمايد كه ان اكرمكم عند الله اتقيكم. چه بسا جايگاه معنوي يك كارگر ساده از يك پرفسور بالاتر باشد. مهم اين است كه به آنچه خدا به ما داده قانع باشيم. اگر قانع نشويم، هيچ گاه احساس شيريني در زندگي نميكنيم. قناعت تنها به مباحث مالي اختصاص ندارد بلكه به همه آنچه خدا به ما داده قانع باشيم و در عين حال براي رشد معنوي و مادي و پيشرفت در زندگي تلاش نماييم.


منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین