عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۶۶۱
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱
هر کس که بر جماعت مداومت کند از پل صراط مانند برق می گذرد و در گروه سابقون یعنی نخستین کسانی که به پیامبر (ص) گرویدند، خواهد بود و صورتش نورانی تر از ماه شب چهارده شود.

عقیق:نماز جماعت در اسلام مظهر یگانگی و برادری و مهر و الفت است بی آنکه کسی عهده دار نظم آن باشد، خود دارای انضباط و نظم و ترتیب است.
مسلمانان با شنیدن صدای اذان از این سو و آن سو روانه مساجدی می شوند و چون بانگ تکبیر و اقامه نماز گفته شد همه همراه با صفوف منظم خود به پا می خیزند و با هم تکبیر می گویند. آنگاه با سکوتی توام با وقار و توجه به معانی حمد و سوره که توسط امام جماعت خوانده می شود، گوش می دهند و آنگاه همه با هم گویی دارای یک روحند به رکوع و سجود می روند و می نشینند و برمی خیزند و در پایان نماز به یکدیگر سلام می دهند و دست یکدیگر را می فشارند.
بدیهی است در چنین اجتماعی نفاق ها و کینه ها، بدبینی ها و بدخواهی ها و همچنین اختلافات طبقاتی رخت برمی بندد و جای خود را به مهر، صفا، برادری و برابری می دهد. (رساله نوین، ج 1، ص 155)
از امام محمد باقر (ع) پرسیده شد: آیا نماز جماعت واجب است؟ فرمودند: "نماز واجب است و جماعت واجب نیست ولی سنت است و هر کس از روی اعراض و روی‌گردانی آن را ترک کند، بدون اینکه عذر و علتی داشته باشد، نمازی برای او نیست.(بحارالانوار، ج 85، ص 442)
در روایتی وارد شده است که اگر یک نفر به امام جماعت اقتدا کند هر رکعت از نماز آنان ثواب صد و پنجاه نماز دارد و اگر دو نفر اقتدا کنند، هر رکعتی ثواب 600 نماز دارد و هر چه بیشتر شوند ثواب نمازشان بیشتر می شود تا به 10 برسند و عده آنان که از 10 گذشت، اگر تمام آسمان ها کاغذ و دریاها مرکب و درخت ها قلم و جن و انس و ملائکه نویسنده شوند، نمی توانند ثواب یک رکعت آن را بنویسند. (توضیح المسائل، م 1400)
رسول خدا (ص) درباره اهمیت نماز جماعت فرمودند: "یک نماز با جماعت بهتر از چهل سال نماز فرادی در خانه ‏است. پرسیدند: آیا یک روز نماز؟ فرمودند: بلکه یک نماز." (مستدرک الوسائل، ج 1 ص 488)
ایشان همچنین می فرمایند: "هر کس به سوی مسجدی از مساجد خداوند گام بردارد به هر قدمی که بر می دارد تا به مسجد برود و به منزل باز گردد ده حسنه دارد و ده گناه از او محو می گردد و به هر قدم درجه مقام او بالا می رود و هر کس که بر جماعت مداومت نماید از پل صراط مانند برق می گذرد و در گروه سابقون (اولین کسانی که به پیامبر (ص) گرویدند) خواهد بود و صورتش نورانی تر از ماه شب چهارده شود و هر شب و روزی که بر نماز جماعت مداومت کند اجر شهید دارد و کسی که پیوسته در صف اول بنشیند و زودتر به جماعت حاضر شود به اندازه موذن ثواب می برد و خداوند عزیز و بلند مرتبه، در بهشت مانند موذن به وی اجر می دهد. (بحارالانوار، ج 85، ص 434)
همچنین، از آن حضرت (ص) نقل است که فرمودند: "هر کس نماز صبح را به جماعت به جا آورد سپس تا طلوع خورشید به ذکر خداوند بی نیاز و بلند مرتبه پردازد در بهشت هفتاد درجه خواهد داشت و ما بین هر درجه ای به اندازه ای است که اسب دونده عالی و خوش تربیت هفتاد سال بتازد و کسی که نماز ظهر را به جماعت بخواند در بهشت جاوید، پنجاه درجه خواهد داشت و فاصله بین درجات او به اندازه تاختن پنجاه ساله اسب عالی خواهد بود و هر کس نماز عصر را به جماعت بخواند ثواب آزاد کردن هشت نفر از فرزندان اسماعیل (ع) را خواهد داشت که هر یک از آنها صاحب خانه ای باشند و کسی که نماز مغرب را به جماعت بخواند گویا یک حج و یک عمره مقبول به جا آورده است و هرکس نماز عشا را به جماعت بخواهد مانند این است که شب قدر را شب زنده داری نموده است. (بحارالانوار، ج 85، ص 436)
امام رضا (ع) نیز فرمودند: "فضیلت نماز جماعت نسبت به نماز فرادی در هر رکعت دو هزار برابر است.
پشت سر گناهکار نماز مگذار و فقط به اهل ولایت اقتدا کن." (تخف العقول ، ص 440)


منبع:قدس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین