عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۵۳۸
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۸
سازمان ثبت احوال اعلام کرد: یک میلیون و 456 هزار دختر و بانو در ایران به نام، القاب و کنیه‌های حضرت زینب (س) نامگذاری شده اند.

عقیق: سازمان ثبت احوال اعلام کرد: یک میلیون و 456 هزار دختر و بانو در ایران به نام، القاب و کنیه‌های حضرت زینب (س) نامگذاری شده اند.

»مهدی تدین» با بیان اینکه "عقیله" از اسامی دیگر حضرت زینب(س) است، گفت: 900 هزار خانم زینب(س) و 2000 خانم نیز عقیله نام دارند که در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور به ثبت رسیده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور افزود: از کنیه‌های ایشان "ام‌کلثوم" است که 23هزارو 45 بار و از القاب حضرت زینب(س) نام‌های فاضله 2229 بار و کامله 3497 بار درپایگاه اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال کشور به ثبت رسیده است.

وی گفت: نام "کبری" نیز نزدیک به 416 هزار بار برای نوزادان دختر ایرانی انتخاب و در این پایگاه به ثبت رسیده است.

"زینب" در لغت به معنی زینت، آراستن و آرایش و خوبی و همچنین به معنی درختی خوش منظره و زیباست. زینب کبری ( س) نام دختر امیرالمومنین علی(ع) و فاطمه زهرا(س) است که از زنان فاضل و عالم ، مفسر قرآن کریم و عقیله بنی هاشم به حساب می‌آید. فضائل و جلالت و شان والای او فراتر از آن است که در ظرف قلم و کاغذ بگنجد و تاریخ پس از گذشت چندین قرن در تغییر شخصیت آن بانوی بزرگوار عاجز مانده است.

هر کس نام فرزندش را زینب بگذارد و حرمت این نام را نگه دارد به زینت دین و اخلاق آراسته می‌شود همچنان که حضرت زینب(س) با صلابت و درایت خود پس از حادثه عاشورا زینت خاندان عصمت و طهارت را حفظ کرد و خطبه‌های متین و حکیمانه او در بازار کوفه و مجلس یزید عظمت اهل بیت(ع) را در تاریخ بشریت ترسیم کرد و از روی یقین و باور به یزید اعلام  کرد که همه کید و شیطنت خودش را بکار گیرد و فرمود:« والله لاتمحوا ذاکرنا» به خدا سوگند نام ما را در تاریخ نمی‌توانی محو کنی.

باغ سبز استقامت زینب است
آبروی دین و قرآن زینب است

به قول آن بانوی آلمانی خرابه‌ای که زینب در آن می‌نشیند خرابه نیست بلکه خرابات است و طور سینائی است.

قد خمیده قامتی در ذکر و تسبیح و سجود
عارف خلوت نشین، خود ریزه خوار زینب است
کوه طور است آن خرابه، خاکدان نامش منه
چو حدیث لن ترانی، در نگاه زینب است.


 منبع:ابنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
0
0
سلام عالیه
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین