عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۴۷۹
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۶
شاگردان و اعضای خانواده علامه طباطبایی که به مناسبت رونمایی کتاب اشعار این مفسر و فیلسوف گرانقدر گرد هم آمده بودند، به اتفاق معتقدند علامه در زندگی شخصی و اجتماعی خود فردی بسیار گشاده‌رو، مهربان، مخلص و پر از معنویت بودند.

عقیق: آیین رونمایی کتاب «گلشن شیدایی» اشعار تصحیح شده و جدید بزرگ علامه طباطبایی به تصحیح و تدوین محمدرضا رمزی اوحدی با حضور آیت‌الله احمد مرعشی، حجت‌الاسلام احمد احمدی از شاگردان علامه طباطبایی، فرزندان و نوه علامه طباطبایی، پژوهشگر و فیلسوف در باشگاه اندیشه برگزار شد.

*جای چنین کتابی در حوزه ادبیات ما خالی بود

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام سید عبدالله حسینی، شاعر با اشاره به اینکه جای این کتاب در عرصه ادب ایران خالی بود،‌ گفت:‌ علامه انسان بزرگی بودند که همه اهالی شعر و ادب به مقام ایشان اذعان دارند شعر «مهر دلدارهای» ایشان بسیار معروف است بسیاری از شاعرانی که امروز ما بدان‌ها ایمان داریم از شاگردان علامه بودند، بنابراین جای چنین اثری تاکنون در حوزه شعر ما خالی بود.

*تفکر توحیدی صدر و ذیل اشعار علامه قرار دارد

سپس محمدرضا اوحدی مصحح «گلشن شیدایی» توضیح داد: مهمترین نکته در اشعار علامه همین مسئله توحیدی است: عاشق چیزی باش که از بین نرود و سرمتن مطالبش «لااله الا الله» است. نخستین نکته در جمع آوری ابیات علامه اولویت قرار دادن دستخط‌های شعری علامه است چرا که در بسیار منابع ابیات جابه جا شده است.

*خاطراتی از دختران علامه طباطبایی درباره ایشان

بدرالسادات طباطبایی، یکی از دختران علامه که ایشان در دوران کودکی پدر برای ایشان شعری سروده بود، توضیح داد: در سن دبستان که بودم روزی پدر برای من شعری نزدیکی‌های بهار و من آن را در مدرسه خواندم: «من بنفشه بهارم/ زینت جویبارم/ نازنینم نگارم/ من نگارین بنفشم/ در چمن می‌درخشم/ هر نگاری که بیند/ درکنارم نشیند/ زودم از شاخه چینم/ چینه از شاخسارم»

دختر دیگر علامه، نجم‌السادات طباطبایی با بیان اینکه خاطرات زیادی از زندگی با پدر دارد، افزود: دقیقه به دقیقه زندگی با ایشان آموزنده و خاطره است ایشان به دختران بیشتر از پسرها احترام می‌گذاشتند طوری که مادرمان گله مند می‌شدند درحالی که پدر می‌گفتند دخترها باید عزیز باشند، البته با همه این احوال ما می‌دانستیم که با وجود علاقه پدر نباید خودمان را لوس کنیم.

*معنویت، اخلاص، چهره گشاده و ذکر مدام علامه مرا شیفته کرده بود

در ادامه حجت‌الاسلام احمد احمدی از شاگردان علامه طباطبایی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: من از سال 36 که به قم رفتم و نخستین بار در درس اسفار و تفسیر ایشان در مسجد مدرسه حجتیه شرکت کردم، عاشق مرحوم علامه شدم و هنوز هم که هنوز است با ایشان زندگی می‌کنم و چشمان نورانی و چهره گشاده ایشان را هر روز می‌بوسم. اشعاری هم که در این کتاب جمع آوری شده را هر که بخواند متوجه می‌شود که این تنها از یک شاعر برمی‌آید.

* 3 مرتبه موفق به دیدار علامه شدم

منوچهر صدوقی‌سها پژوهشگر کشورمان با بیان اینکه سه مرتبه موفق به دیدار علامه شده که دو مرتبه آن در بیداری و یک بار در خواب بوده است، گفت: آن باری که در خواب ایشان را دیدم در کنار استاد جلال‌‌الدین آشتیانی بودیم و گفتم که عالم و آدم می‌داند که من به شما چه ارادتی دارم.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین