عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۴۴۱
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۳:۱۶
معاون سفیر هند:
در جوار بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج(ع) و در کنار دریای بیکران رأفت و رحمت، هر کسی به اندازه ظرفیت خود به آن رئوف یگانه راه می‌جوید و در لحظه‌های ناب و خالصانه زیارت از او مسئلت می‌کند تا عطشی ‌که در نهادش وجود دارد را سیراب کند

عقیق: در اینجا بیش از هر مکان مقدسی، می‌توان عشق‌های ناب به حضرت رضا(ع) را نظاره‌گر بود و عشق به امام خوبی‌ها را مشاهده کرد... .

حرم مطهر؛ دلچسب ترین مکان
«یوگشوار سانگوان» که برای اولین بار به مشهد مقدس سفر کرده، با گویش و لهجه‌ای دلنشین، احساسش را از حضور در سرزمین امام رضا(ع) این طور بیان می‌کند: از دلچسب‌ترین مکان‌هایی که تا کنون سفر کرده‌ام، قطعا حضور در این مکان مقدس بوده است و می‌توانم بگویم که تجربه‌ متفاوتی بود که به دعوت از شخص امام رضا(ع) میهمان خانه ایشان شدم.
به او می‌گویم دلم می‌خواهد بدانم سفر به مشهد مقدس و زیارت امام رضا(ع) به عنوان کسی که از هزاران کیلومتر آن سوتر آمده است، چه طعمی دارد و لحظه‌های حضور در محضر امام رضا(ع) چگونه است؟ کمی فکر می‌کند و با طمأنینه می‌گوید: وقتی فهمیدم مرقد یکی از ائمه هدی در ایران قرار دارد، سفر به این مکان برایم خیلی جالب بود. در اینجا همه چیز مقدس و در نهایت کمال است، اعتقادات و مسائل دینی نمود بیشتری می یابد و اعتقادات و باورهای مذهبی مردم بسیار برایم تازگی دارد. معنویت این مکان آنقدر در من اثر کرد و احساسات من را برانگیخت که روح و قلبم را مجذوب خود کرد و تمایل یافتم بیشتر با انبیا و دیگر ائمه آشنا شوم.

حس و حال زیارت را می فهمم
وقتی از او می‌پرسم حس شما از این زیارت چه بود، با چهره‌ای آرام و متبسم می‌گوید: سال گذشته که خانواده‌ام به مشهد سفر داشتند، دختر 10 ساله‌ام از خاطرات سفرش بسیار برایم تعریف می‌کرد. در آن لحظه حس و حال او را نمی‌فهمیدم. زمانی که قصد سفر به مشهد داشتم، او از من خواست تا زمانی که به حرم امام رضا(ع) آمدم، از ایشان بخواهم تا مادرش را شفا دهد. این تقاضا ابتدا برایم بسیار عجیب بود، ولی وقتی وارد این مکان مقدس شدم و عظمت امام رضا(ع) را دیدم، فضای روحانی و ملکوتی و نیروی خارق العاده‌ای که در اینجا وجود دارد، مرا مجذوب خود کرد.
من از جایی آمده‌ام که به لحاظ طبیعی سرسبز و دیدنی و به ظاهر زیباست، اما در ایران چیزهایی فوق تصور و باور می بینم. حضور در این مکان مقدس این حس را به من تلقین می‌کند که با وجود اختلافات فکری و مذهبی، اما کسی هست که احساسات من را تحت تأثیر قرار داده و قلب من را با خود یکی کرده که این حس رازآلود و عجیبی است.

از امام رضا(ع) می خواهم راه راست را نشانم دهد
یوگشوار سانگوان، آشنایی با دین اسلام و شنیدن از انبیاء و ائمه اطهار و نقش آنها در پیشرفت تمدن‌های بشری را بسیار جذاب می‌داند و می‌گوید: همه ما یکتا پرست هستیم، اما در قالب و لباسی متفاوت. برای من یگانگی و وحدانیت خداوند مهم است. انبیاء بزرگ الهی از جمله حضرت موسی(ع)، حضرت عیسی(ع) و حضرت محمد(ص) همگی هدفشان دعوت به یکتاپرستی و نشان دادن راه درست به مردم بوده است.
او ادامه می‌دهد: اگر ما خود را در معرض وزش رحمت بی‌انتهای انبیاء الهی قرار دهیم، بهتر و بیشتر می‌توانیم رحمت و لطف آنها را در‌یابیم. من از امام رضا(ع) که سرمایه گران قیمتی برای مردم ایران است می‌خواهم راه راست را به همه ما نشان دهد و آنچه که خیر و صلاح ما است، همان را انجام دهد.

ایرانی ها ارزش زیادی برای فرهنگ خود قائل هستند
نظر او را درباره بازدیدی که از موزه‌ آستان قدس رضوی داشت پرسیدم و او این‌گونه پاسخ داد: موزه هدایای مقام معظم رهبری و موزه منسوب به ائمه اطهار(ع) برایم جالب بود و جالب‌تر از آن، حفاظت و نگهداری دقیقی است که از این گنجینه عظیم می‌شود. این همه توجه و اهتمام، نشان از ارزشمندی هویت و تاریخ ایران و اسلام نزد این آستان مقدس است و نشان می‌دهد که ایرانیان چقدر برای تاریخ و فرهنگ و هنر خود احترام قائل‌اند و برایشان ارزشمند است.
او از خاطره‌ای که از این زیارت در ذهنش نقش بسته می‌گوید: در بازدیدی که از بنیاد پژوهش‌های اسلامی داشتم، خدمت آقای الهی خراسانی مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی رفتم. ایشان بعد از خوش آمدگویی به من گفتند «شما اینجا صاحب خانه هستید و ما میهمان شما». این سخن خیلی دلنشین بود و به قلب من نشست و این مهمان‌نوازی و تکریم در ذهن و قلب من ماندگار خواهد ماند.

خیل زائران و خدمات شایسته
نظرش را در خصوص عملکرد آستان قدس رضوی پرسیدم، او در این باره می‌گوید: وسعت و ظرفیت حرم مطهر خیلی زیاد است، حتی از مکه و مدینه نیز گسترده‌تر است و این شایستگی مدیران این سازمان را نشان می‌دهد که با وجود این وسعت به نیکی برای رفاه حال زائران خدمات‌رسانی می‌کنند. خیل عظیم مردم و ازدحام جمعیت، قطعا خدمات گسترده‌ای را می‌طلبد، نظافت، بهداشت و خدمات عمومی دیگر این مکان نیازمند فعالیت و هماهنگی بزرگی است که در طول شبانه روز به خوبی در حال انجام است.
یوگشوار سانگوان در خاتمه کلام می‌گوید: 8 ساعت خدمت افتخاری مردم، حتی افراد برجسته و سرشناس در هفته، نشان از جایگاه رفیع امام رضا(ع) در قلب و روح مردم دارد. از این امام بزرگ می‌خواهم که در این روز خاطره انگیز حاجت دخترم را برآورده کند انشاءالله.
«اللهم اشف کل مرضانا به حرمة مولانا الامام مهدی عجل الله تعالی ظهوره».

 

 منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین