عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۲۷۸
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷
مکیال المکارم. . .
دعا برای فرج امام زمان(عج) از موجبات سرور و رضای الهی است زیرا که وقتی مومن در حق امام خود دعا کند، امام خویش را مسرور نموده است و خرسندی امام مایه سرور خدا و رسول اوست.

"عقیق: مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت‏ اللّه‏ سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة‏اللّه که حقش بر گردن ما افزون‏تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى‏شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.
اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى‏نویسد:
"
چون ما نمى‏توانیم حقوق آن حضرت را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، به جا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، مى‏باشد."

خرسندی خداوند متعال
این دعا از موجبات سرور و رضای الهی است زیرا که وقتی مومن در حق امام خود دعا کند امام خویش را مسرور نموده است و خرسندی امام مایه سرور خدا و رسول اوست.
چنانکه در اصول کافی به سند صحیح از ابوحمزه ثمالی آمده که گفت: شنیدم حضرت ابوجعفر باقر(ع) فرمودند: هرکسی مومنی را مسرور سازد، به راستی که مرا مسرور کرده و هر که مرا مسرور کند، در حقیقت خدای را مسرور نموده است.


محبوب ترین اعمال
این دعا بهترین اعمال به سوی خدای متعال است. زیرا که موجب خوشحالی امام و پیشوای مومنان و افضل آنان است و در اصول کافی روایت شده که امام باقر(ع) فرمود: خداوند به هیچ چیز عبادت نشد که نزد او خوشایندتر باشد از خوشحالی رساندن به مومن.
و نیز در همان کتاب است که از امام جعفر صادق(ع) روایت شده است، از پدرش از علی بن الحسین که رسول خدا(ص) فرمود: همانا محبوب ترین کارها نزد خداوند خوشی رساندن به مومنان است.

 

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین