عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۲۱۲
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۲
کتاب «قرآن طریق سلوک» به آداب باطنی تلاوت قرآن از منظر امام‌خمینی(ره) اشاره کرده که در بخشی از این کتاب وجود ذهنی قرآن که بر ذهن حافظان نقش بسته یکی از مراتب مصحف شریف عنوان شده است.

عقیق:کتاب «قرآن طریق سلوک» دارای 11 فصل همچون «تعظیم»، «حضور قلب»، «اخلاص»، «رفع موانع و حجاب‌ها»، «استعاذه»، «تسمیه»، «اثرپذیری»، «ترتیل»، «تطبیق»،«تعلیم و تعلم» و‌ «تدبر و تفکر» است.

این کتاب درباره آداب باطنی تلاوت قرآن از منظر امام‌خمینی(ره) است که در هر فصل آن به یک ادب از آداب تلاوت پرداخته شده است و در پایان هر فصل نیز چکیده‌ مطالب در قالب برخی سؤال و توصیه‌ها قرار دارد.

کتاب «قرآن طریق سلوک» از آثار مکتوب امام‌خمینی(ره) به ویژه «آداب‌الصلوة» اقتباس و با اضافه کردن شواهدی از دیگر کتاب‌های اخلاقی و عرفانی تشریح شده است.

علت محرومیت از کلام الهی عدم رعایت آداب معنوی و باطنی تلاوت است

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: آنچه به عنوان شرایط و آداب استفاده از قرآن داریم «آداب معنوی» و «آداب باطنی» تلاوت قرآن است و چنین می‌توان گفت که علت اصلی محرومیت و محجوریت از مصحف شریف الهی در یک چیز خلاصه می‌شود و آن رعایت نکردن آداب معنوی و باطنی است.

هم‌چنان که نفس انسان دارای درجات و مراتب است، کتاب خدا نیز دارای مراتب است. پایین‌ترین مرتبه وجود انسان، مرتبه ظاهری و بدن مادی آن است به همین‌سان پایین‌ترین مرتبه از قرآن الفاظ و عبارات آن است که وجود کتبی آن بر روی کاغذها چاپ می‌شود و وجود لفظی آن را قاریان قرآن به گوش ما می‌رسانند و وجود ذهنی آن در ذهن حافظان قرآن نقش بسته است؛ اما انسان دارای باطن و روح و سر و مراتب ژرف‌تری هست. قرآن عظیم نیز دارای لایه‌های عمیق‌تری است که روح قرآن را جز صاحبان عقل ناب در نمی‌یابند.

بدین‌سان باید توجه داشت که شأن ویژه قرآن به سبب ظاهر و واژه‌ها و کلمات آن نیست بلکه به واسطه حقیقت آن است و حقیقتش به خاطر عُلُو مرتبه تصورپذیر نیست پس تلاوت‌کننده و مستمع قرآن باید به عظمت و حرمت کلام الهی عنایت داشته باشد و جلالت این کتاب مقدس را به قلب خود دریابد و بداند قرآن کلام خداست.

گناه مانع درک صحیحی از قرآن می‌شود

در بخش دیگری آمده است: هر اندازه معاصی و گناهان بیشتر باشد به همان نسبت حجاب‌ و موانع بیشتر می‌شود چنانچه حضرت امام‌خمینی(ره) فرمودند: «هر کس پاکی و بی‌آلایشی‌اش بیشتر باشد تجلی قرآن بر او بیشتر و بهره او از حقایق قرآن فراوان‌تر است»؛ این امر بدان سبب است که حقیقت قرآن دارای مرتب بسیاری است پس بهره‌مندی و دریافت از آن نیز مراتب متعددی خواهد داشت بنابراین تلاوت‌کننده کلام الهی باید مقاصد اصلی قرآن را در نظر بگیرد و از هر سوره‌ و آیه‌ای مرهمی برای دردهای معنوی خود بیابد و در مسیر معرفت و هدایت الهی گام بردارد.

 انتشارات مؤسسه فرهنگی پیوند با امام کتاب «قرآن طریق سلوک» درآمدی بر آداب باطنی تلاوت قرآن از منظر امام خمینی(ره) تألیف «رسول عارفیان» را در 184 صفحه و با قیمت 3500 چاپ و روانه بازار نشر کرده است.


 منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین